Vladde skrev:
Sedan när jag la i backen och backade 5 meter
då hann inte cyklisten bromsa in och körde rätt in i bilen
Är det bara jag som uppfattar detta som att TS blivit påkörd av cyklisten?
När det gäller olyckor mellan olika bilar så är grundregeln att den som
kör på någon annan är den som är skyldig till olyckan. Då en cykel trots allt är ett fordon så borde ju samma regel gälla även här.
Alltså så är det cyklistens fel om han kör in i en bil, inte bilistens fel. (Om inte billisten har gjort något dunderfel i gällande trafiksituation, tex ta ut svängen trots att det kommer en cyklist på ena sidan.)
Om en cyklist kör på en bil som står parkerad illa, är det fortfarande bilförarens fel?
Jag vet inte hur övriga billister här inne gör när dom backar, men jag gör ialla fall såhär.
Innan man sätter sig i bilen för att backa ut brukar jag alltid ta en snabbkoll runtomkring för att se så att det inte finns några uppenbara hinder ivägen. Sedan lägger man i backen och börjar rulla lite sakta, står man parkerad mellan två bilar så har man inte en chans att se en cykel utan lysa som kommer rullandes.
Till er som klagar på TS för att han kört på/ blivit påkörd av en cyklist och tycker att ämnet är värt att diskutera: Stick tillbaka till lunarstorm eller hamsterpaj, där eran attityd och mognadsgrad hör hemma.
Over N out