2543
Sök

Cyklister! Dem kör verkligen ovårdat och vårdslöst!

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Jag Vet att jag har ansvar för allt som händer bakom mig när ja backar.
Men om en cyklist kör som en dåre och du inte ens hinner bromsa när du backat ut hur skulle du reagera?

373 Inlägg
28 mars 2010
Vladde skrev:
Det är självklart mitt fel, men de jag försöker säga är att dem kör väldigt snabbt i vissa fall. Precis som i mitt.

Ja man brukar inte fisa runt på en lvg cykel i gångfart precis...

Vladde skrev:
Han hade inga lampor heller på sin cykel.

aaaahahahahaha! Nej vad hemskt att han inte hade lampor eller reflexer eller ringklocka eller bocklås eller pakethållare eller skärmar eller en hög siren som varnade att han kommer farande... lol

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Det är lag på att man ska ha lampa när det är mörkt? Lek inte rolig

5 198 Inlägg
28 mars 2010
Goffen skrev:
Många cyklister tror ju att dom har företräde vid övergångställen när dom cyklar med men nötter begriper ju inte att det bara gäller om dom leder cykeln över....

beror helt och hållet på vad det är för typ av övergångställe,, finns med cykelöverfart oxå

373 Inlägg
28 mars 2010
Själv har jag varit ungefär 10cm ifrån att smälla in i sidan på en VW Touareg när kärringen valde att svänga vänster utan att blinka... Regn + fälgbroms är ingen het kombination när man ska bromsa ner från runt 40km/h... Det är bra att billister har koll bakåt och använder blinkers. roll Men hon öppnade iaf dörren och frågade hur det gick.. tongue

373 Inlägg
28 mars 2010
Vladde skrev:
Det är lag på att man ska ha lampa när det är mörkt? Lek inte rolig

Man har inte sån skit på cyklar som inte kommer från Biltema.

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Hade han haft lampa så kanske jag hade sett de när jag backade. De va helt mörkt, lite svårt att se en cyklist som kommer i full fart då? De är inget skämt.

154 Inlägg
28 mars 2010
Vladde skrev:
Sedan när jag la i backen och backade 5 meter då hann inte cyklisten bromsa in och körde rätt in i bilen

Är det bara jag som uppfattar detta som att TS blivit påkörd av cyklisten?

När det gäller olyckor mellan olika bilar så är grundregeln att den som kör på någon annan är den som är skyldig till olyckan. Då en cykel trots allt är ett fordon så borde ju samma regel gälla även här.

Alltså så är det cyklistens fel om han kör in i en bil, inte bilistens fel. (Om inte billisten har gjort något dunderfel i gällande trafiksituation, tex ta ut svängen trots att det kommer en cyklist på ena sidan.)

Om en cyklist kör på en bil som står parkerad illa, är det fortfarande bilförarens fel?

Jag vet inte hur övriga billister här inne gör när dom backar, men jag gör ialla fall såhär.

Innan man sätter sig i bilen för att backa ut brukar jag alltid ta en snabbkoll runtomkring för att se så att det inte finns några uppenbara hinder ivägen. Sedan lägger man i backen och börjar rulla lite sakta, står man parkerad mellan två bilar så har man inte en chans att se en cykel utan lysa som kommer rullandes.

Till er som klagar på TS för att han kört på/ blivit påkörd av en cyklist och tycker att ämnet är värt att diskutera: Stick tillbaka till lunarstorm eller hamsterpaj, där eran attityd och mognadsgrad hör hemma.

Over N out

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
28 mars 2010
Ni som skyller på vladde är ni dumma i huvudet eller? om det är mörkt och det är bilar på båda sidorna när han ska backa ut hur i helvete ska han se en cyklist utan lampa komma i full fart.. vad fan är det med folk...

Oftast är cyklister helt dumma i huvudet och jag har fan lust och köra av dom ibland, men oftast räcker det med att köra upp bred vid och TUTA så dom blir livrädda och nästan trillar... Cyklister är värre än folk som bara går rakt ut på övergångsställena för att vi ska stanna.

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Exakt lajning! Jag kollade runt omkring mig i mörkret innan jag steg in i bilen. Bytte cd i bilen. Sedan började jag backa ut. 3-4 Meter senare bromsar jag hastigt för jag ser cyklisten komma farande. Men killen hinner inte bromsa in. Kör på  mig. Och jag får betala reparations kostnader för hans cykel.
Sedan lacken på min bil.

154 Inlägg
28 mars 2010
Vladde: Min tolkning stämde alltså. Säg mig, hur gick ni tillväga efter det inträffade?

7 100 Inlägg
28 mars 2010
brandt_ skrev:
Ni som skyller på vladde är ni dumma i huvudet eller? om det är mörkt och det är bilar på båda sidorna när han ska backa ut hur i helvete ska han se en cyklist utan lampa komma i full fart.. vad fan är det med folk...

Oftast är cyklister helt dumma i huvudet och jag har fan lust och köra av dom ibland, men oftast räcker det med att köra upp bred vid och TUTA så dom blir livrädda och nästan trillar... Cyklister är värre än folk som bara går rakt ut på övergångsställena för att vi ska stanna.

ja dej skulle inte jag vilja möta på när jag cyklar!smart och tuta så att dom ramlar,du har inte funderat på va som kan hända då?NÖT...

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Lajning:Jag var helt chockad, Cyklisten låg på marken, hans cykel hade gått sönder nästan helt. Jag hade ingen aning om vems fel de va. Jag ville bara försäkra mig om att han mådde bra. Jag sket i min bil och hans cykel. Men sen efter en kort stund börjar han skrika på mig och säga att de är mitt fel. Men i alla fall så kollade jag upp det. Dem säger att det var mitt fel eftersom jag ställde mig i vägen för honom. Så jag vart skyldig att betala allting. Cyklisten fick inte stå för ett enda öre.

2 982 Inlägg
28 mars 2010
gamlingen skrev:
En cyklist är väl en oskyddad trafikant och dom är det farligt att köra på oavsett vilkens fel det är.

DOCK framför de ett fordon med krav på bromsar, belysning, reflexer, HJÄLM(som många inte har).. så någonstans anser jag att även cyklister som ska cykla på vägar där bilar framför bör få göra åtminstone ett teoriprov. då lär man få bort alla "söndagscyklister"..

jag menar; cyklister som cyklar fulla/påverkade riskerar ju att förlora sitt körkort...
så NÅGONSTANS bör det gå hand i hand att cyklister bör anses vara fordon.
ex. om en cyklist cyklar på en gångtrafikant... då ligger ju ansvaret och cyklisten till 100% .... ??

2 982 Inlägg
28 mars 2010
Vladde skrev:
Lajning:Jag var helt chockad, Cyklisten låg på marken, hans cykel hade gått sönder nästan helt. Jag hade ingen aning om vems fel de va. Jag ville bara försäkra mig om att han mådde bra. Jag sket i min bil och hans cykel. Men sen efter en kort stund börjar han skrika på mig och säga att de är mitt fel. Men i alla fall så kollade jag upp det. Dem säger att det var mitt fel eftersom jag ställde mig i vägen för honom. Så jag vart skyldig att betala allting. Cyklisten fick inte stå för ett enda öre.

när du lägger upp det på det sättet att han börjar gorma etc... ja då tycker jag det är synd att han inte blev mer skadad än vad han blev.

jag menar, vid en olycka så betyder det ju inte att den som skriker bäst är oskyldig...???????!!!!!!!
inga bilder?!

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Residence: Tycker det var bra sagt, på så vis kan man undvika många faror!

BE*CE
419 Inlägg
28 mars 2010
tycker alla cyklister trycker sig förbi en om dom ska förbi istället för att vänta i 5sec extra när man har på börjat en backning(gäller dock med lastbil för min del med backljus,backljud och varningsblinkers. tur att man har kamera på den) någon som har kört mycket i uppsala? isf vet dom hur en cykel bara kan dyka upp ur en gränd och sedan utan förvarning svänga ut framför dej

tycker iaf att dom borde ändra reglerna för cyklisterna, iaf typ göra någon form utav trafikförsäkring eller nått

MVH Tysken

Volvo R racing

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Residence: Jag va ju helt chockad så jag visste inte vad jag skulle säga liksom. Situationen blev ju stressande. jag hade min mobil kamera bara. Den är jätte dålig. Vill fan skriva om de här i tidningen!

406 Inlägg
28 mars 2010
Goffen skrev:
Många cyklister tror ju att dom har företräde vid övergångställen när dom cyklar med men nötter begriper ju inte att det bara gäller om dom leder cykeln över....

Där har du lite fel!!

Om du ser ett övergångsställe som även har vita fyrkanter så ska du lämna företräde för cyklister.

Jag blir mer irriterad på bilisterna som inte kan reglerna. Vet inte hur många gånger jag fått en ny cykel för att bilförarna inte vet vad höger regeln är. Samma sak när Bilisten ser att han kommer passera ett övergångsställ där även en cykelbana går och han då ska lämna företräde, bara gasar på när han ser en cyklist komma. Många bilister nervärderar cyklistens fart. Här där jag bor har vi en brant backe där man kan komma upp i 50km/h  och nedanför är det en rondell, och där har jag varit nära att smälla flera gånger för att bilister inte fattar att om ett fordon är i en rondell så kan du inte bara slänga dig in i rondellen.

MvH Glenn Wiberg

Moving Minds
127 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Djexecute: Många kan inte alla regler. Bortsätt från dom reglerna så måste man köra så att inga olyckor sker. Du vet reglerna men sedan kommer det som du säger en bil från ingenstans och smäller på dig. Man kan inte alltid utgå från reglerna som cyklist

Sök