3289
Sök

Ström till Soppapumpen men vill ej starta. volvo740 -89 insprut

11 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej..

jag har problem med min volvo 740 gl. årsmodell -89, insprut, motor b230f.

Många kablar i motor rummet var klippta, men har kopplat ihop dom som dom ska vara.
bilen funkade fint innan dom blev klippta. alla säkringar är hela och relän (klickar) och verkar
funka som dom ska.
men nu är det så att ja inte har någon ström till säkring nr 11 (sopapumpen). men har dragit
strömen från ciggtändar uttagen till säkring nr 11, och då börjar sopapumpen att låta, och man hör
att det bubblar i tanken där tankarmaturen sitter och den andra pumpen hör man att den går igång. men bilen vill ändå inte starta?

kan de vara så att den blåser luft till tanken för att de bubblar i tanken när ja slår på tändningen?
kan det vara knas med någon jord eller retur slang?
har bytt den främre sopapumpen (den under förar sidan).
men bilen verkar inte vilja ge någon gnista, men den funkade innan kablarna blev klippta.

mvh Micke.
Senast redigerat av vaaslig (29 mars 2010)

VaG

52 Inlägg
29 mars 2010
#2
kommer bensin fram till motor ?om inte  kolla om du inte kopplat fel kabel eller slang, breänsle pumpen kanske trycker åt fel håll

Bmw 328 / M3 E46 s54 Swap
Rx-7 FD projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=190036

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 mars 2010
#3
vaaslig skrev:
Hej..

jag har problem med min volvo 740 gl. årsmodell -89, insprut, motor b230f.

Många kablar i motor rummet var klippta, men har kopplat ihop dom som dom ska vara.
bilen funkade fint innan dom blev klippta. alla säkringar är hela och relän (klickar) och verkar
funka som dom ska.
men nu är det så att ja inte har någon ström till säkring nr 11 (sopapumpen). men har dragit
strömen från ciggtändar uttagen till säkring nr 11, och då börjar sopapumpen att låta, och man hör
att det bubblar i tanken där tankarmaturen sitter och den andra pumpen hör man att den går igång. men bilen vill ändå inte starta?

kan de vara så att den blåser luft till tanken för att de bubblar i tanken när ja slår på tändningen?
kan det vara knas med någon jord eller retur slang?
har bytt den främre sopapumpen (den under förar sidan).
men bilen verkar inte vilja ge någon gnista, men den funkade innan kablarna blev klippta.

mvh Micke.

det ska inte " bubbla " i tanken. du kör pumpen baklänges? eller så har du antingen kopplat retur slangen fel..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

11 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#4
okej jag har koplat precis allt som de var på förra pumpen. men ska prova mig fram genom att byta plats på kablarna smile tack

VaG

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 mars 2010
#5
mja men inte bara kablarna big_smile hehe, under bromsklockan har du ju tur & retur till soppan .. Är du helt 100% säker på att du inte har skiftat på dessa slangar big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

11 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#6
haha nej det är jag inte säker på xD. men ska prova dom också. tackar för all hjälp ja kan få för att få igång den gamla hästen

VaG

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 mars 2010
#7
men ett snabbt tipps. Slangen som är returen. som går från fuelrailen skall kopplas på anslutningen som är till vänster sett, och turen är den till höger som sen kopplas till regulatorn.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

11 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#8
okej tack big_smile de där hjälpte verkligen, ska komma ihåg de när ja ska till bilen sen någon dag i veckan smile har du bild på det så får du gärna skicka och visa, då kan de verkligen inte bli fel sen

VaG

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 mars 2010
#9
yes kan ta en fin bild åt dig, dels är de från 940ikn då men de är exakt samma. lägger upp den här så dort jag har ringat in och gjort den klar!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

11 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#10
okej tack tack smile  det är verkligen till stor hjälp

VaG

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 mars 2010
#11
https://www1.garaget.org/gallery/archive/89306/887218_cq1glz.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/89306/887219_bme3ev.jpg


Bara att följa slangarna från fuelrailen och se till vilken av rör anslutningarna de går till, Den gröna är Bränsle IN. På 740 så sitter den strax bredvid till vänster men de är bara att följa den!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

11 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#12
okej tack för hjälpen så mkt smile ska kolla de så fort jag kommer till bilen

VaG

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 mars 2010
#13
Yes, gör de. Men de som du inte har på din B230F är membranet från returen --> tanken.

De må hända vara lätta att byta plats på dem men man lär sig alltid något nytt smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

11 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#14
hehe jo kan tänka mig de. vi får se om den startar senare i veckan. ska kolla slangarna iaf och se så allt sitter rätt.

VaG


Sök