3155
Sök

Svajigt laddtryck vid kallmotor

183 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej.
När jag ska köra iväg med bilen på morgonen vill den inte ladda riktigt. Laddtrycket svajar vid acceleration från 0.5 till 1 bar sedan tillbaka hela tiden, men det gör den bara vid lägre gaspådrag. Vid fullt laddar den som den ska och den svajar inte.

Men efter att bilen blir varmare och varmare försvinner svajen och efter en stund är det helt borta. Tycker att det är störande då jag inte vill eller att man inte ska påfresta en kall motor med fullgas. Men det är endast det jag kan göra nu för att den ska accelerera annars tar det lång tid och det svajar som tusan. vet något vad det är för fel? DI kassetten är nybytt och den jag hade innan svajade som den gör nu vid kall fast hela tiden istället.


354 Inlägg
31 mars 2010
#2
kan inte vara nåt som läcker då? och utvidgas och blir tät när det blir varm.. bara en tanke..

edit: ahaa, missade att det var bara vid lägre gaspådrag.. då måste det nog vara nåt annat som bråkar?

MVH.
Senast redigerat av maattias (31 mars 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

Smålänning
7 883 Inlägg
31 mars 2010
#3
Hur gamla är dina tändstift och bränslefiltret?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

183 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#4
#3. Bränsefiltret är nytt sedan feb. Gått cirka 200mil tändstift. nyköpta max 5 mil smile DI kasset nybytt, även testat med en annan..


4 586 Inlägg
1 april 2010
#5
1 bars ladd vid kall motor kommer att ge din turbo ett kort liv.

Öppna huven och lyssna efter läckage är mitt tips.


183 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#6
jocke_gronberg skrev:
1 bars ladd vid kall motor kommer att ge din turbo ett kort liv.

Öppna huven och lyssna efter läckage är mitt tips.

men läckage.. hur kan det bli bättre ju varmare motorn blir? kan det inte vara så att  turbon är slut? dock vitrycker den inte och axeln/impellerna är bra vad jag sett o kännt. Men ska gå igenom alla slangar.. byta eventuellt också. ( om ja hittar )


211 Inlägg
1 april 2010
#7
med tanke på värmen så är väl chansen att turbo/grenrör borde vara skulden eller nått där kring som vidgar sig vid värme


183 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#8
baloo83 skrev:
med tanke på värmen så är väl chansen att turbo/grenrör borde vara skulden eller nått där kring som vidgar sig vid värme

ska kolla lite på turbon och grenröret. sedan alla slangar osv!


4 586 Inlägg
1 april 2010
#9
poont skrev:
jocke_gronberg skrev:
1 bars ladd vid kall motor kommer att ge din turbo ett kort liv.

Öppna huven och lyssna efter läckage är mitt tips.

men läckage.. hur kan det bli bättre ju varmare motorn blir? kan det inte vara så att  turbon är slut? dock vitrycker den inte och axeln/impellerna är bra vad jag sett o kännt. Men ska gå igenom alla slangar.. byta eventuellt också. ( om ja hittar )

alla packningar drar ihop sig mot topp samt skarv mot turbo vid värme.

skulle råda dig att försöka att låta bilen bli lite varm innan du börjar ladda på.


183 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#10
jocke_gronberg skrev:
poont skrev:
jocke_gronberg skrev:
1 bars ladd vid kall motor kommer att ge din turbo ett kort liv.

Öppna huven och lyssna efter läckage är mitt tips.

men läckage.. hur kan det bli bättre ju varmare motorn blir? kan det inte vara så att  turbon är slut? dock vitrycker den inte och axeln/impellerna är bra vad jag sett o kännt. Men ska gå igenom alla slangar.. byta eventuellt också. ( om ja hittar )

alla packningar drar ihop sig mot topp samt skarv mot turbo vid värme.

skulle råda dig att försöka att låta bilen bli lite varm innan du börjar ladda på.

Tyckte jag såg att grenrörspackning var lite dålig, tror ni att det kan vara den?

Kan ta bild o visa lite där och i motorutrymmet.


183 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#12
ingen? =/


4 586 Inlägg
1 april 2010
#13
lägg upp bilderna på garaget direkt då blir det lättare att se. tog evigheter för mig att se dom där bilderna.


183 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#14
PROBLEM LÖST.

TurboPackningen var tvärslut!
Senast redigerat av poont (2 april 2010)


4 586 Inlägg
2 april 2010
#15
okey då måste det ha smattrat fint big_smile


183 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
#16
jocke_gronberg skrev:
okey då måste det ha smattrat fint big_smile

hehe


558 Inlägg
28 mars 2012
#17
Hej

Jag har samma symptom. Men min bil så kommer det ett tjutande ljud precis när turbon börjar ladda.
Man ser att det läcker lite avgaser vid grenröret pga dom två yttersta pinnbultarna på båda sidorna är av. Inte det lättaste att fixa alltså.

Saab 9-3 2.0t Trionic 5


618 Inlägg
29 mars 2012
#18
Eftersom din bil har samma sympton, och samma fel(läckande avgaser) så kan du ju anta att det är packningen som behöver bytas...


Sök