2977
Sök

Mazda 626 som gasar av sig själv..

13 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
Tjena!     Jag har en mazda 626, v6, 2.5 liters motor som har gått lite över 20000mil och det är en 93:a.

Nu vill jag kolla om någon av er som kanske vet vad det är för fel på min Mazda.. smile

Den höjer varvtalen av sig själv upp till ca 3000varv, Och när det händer och jag hjälper till att gasa så börjar bilen hoppa, Eller typ blöddra.. Och när det blir så, så rinner det lite bensin från avgasröret och luktar konstigt, Och jag vet att jag har tankat rätt bensin.. Och detta händer även när jag kör! att den börjar gasa av sig själv, Så fort jag hjälper till med gasen så vill den typ dö sad

Och när den kommer upp i så höga varv och jag stänger av den så vill den typ inte starta! Men den går igång efter mycke å momen! 

Men har den stått över natten så går den fint tills den blir varm, Då problemen träder fram!

Please, Help!  smile
Senast redigerat av Swalkor (2 april 2010)

13 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
Ingen som har ett litet svar, Så man får lite hopp iaf smile

321 Inlägg
2 april 2010
Din bil får för mkt bränsle låter det som!

13 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
Tjena Superman!    Vi har kollat upp det men det värkar inte vara det som är felet sad    Finns det något annat man kan kolla upp?

Customiserare
1 212 Inlägg
2 april 2010
kolla upp gasvejern så den inte är kass... o en annan sak som du med kan prova är att dra igång bilen låt den stå på tumgång sen sprejar du startgas runt insug o så om den höjer tomgången på nått ställe så betyder de att den drar tjuv luft big_smile hoppas de kan va till nån hjälp

raggen går

13 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
Det ska jag prova Rockarbilly!    Tackar för svar!    Och tackar för mer svar om vad det kanske kan vara smile

714 Inlägg
2 april 2010
Har din bil luftmassmätare. koppla ut den när bilen är påslagen, då ska tomgånge gå ner, gör den inte det är nått fel med den. Din lambdasond skulle jag med kollat upp. och kollat efter luft läckor, med startgas

13 Inlägg
2 april 2010
Trådstartare
Luftmassomätaren har vi kollat upp.. Och då gick tomgången ner som det skall.. Men lambdasonden och om det eventuellt finns några "Luft" läckor ska jag kolla imorgon!   

Tack för svar smile

260 Inlägg
3 april 2010
Har du kollat felkoderna?
Kolla även på detta forum.
http://www.mazdaklubben.com/forum/index … page=forum

Nu en Audi A4 -96

Customiserare
1 212 Inlägg
3 april 2010
hur gick de i da??

raggen går

13 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Jag har inte hunnit kolla så mycket då jag har jobbat hela helgen från 7-22.. Men jag har hunnit ringa runt lite och kolla med ett några polare.. 2 av dem säger att det kan vara tempgivaren? :o   Jag kollade även eventuella luft läckor, Men inga resultat!  Vilket e bra men endå dåligt tongue

Jag öppnade upp där luftfiltret sitter och hittade något konsigt, Det var som en "kopp" som satt inne i insuget, Någon som vet vad det är? Den sitter innanför där lamndasonden går in.. Orginal? tongue

Jag har kört bilen till jobbet fram och tillbaka, ca 3 km.. och när jag kör "väldigt" lugnt så går bilen bra.. Men så fort jag åker ut på motorvägen eller något, Så den blir varm.. Så uppstår problemet.. Väldigt jobbigt! 

Mvh Swalkor
Senast redigerat av Swalkor (4 april 2010)

Customiserare
1 212 Inlägg
4 april 2010
Swalkor skrev:
Jag har inte hunnit kolla så mycket då jag har jobbat hela helgen från 7-22.. Men jag har hunnit ringa runt lite och kolla med ett några polare.. 2 av dem säger att det kan vara tempgivaren? :o   Jag kollade även eventuella luft läckor, Men inga resultat!  Vilket e bra men endå dåligt tongue

Jag öppnade upp där luftfiltret sitter och hittade något konsigt, Det var som en "kopp" som satt inne i insuget, Någon som vet vad det är? Den sitter innanför där lamndasonden går in.. Orginal? tongue

Jag har kört bilen till jobbet fram och tillbaka, ca 3 km.. och när jag kör "väldigt" lugnt så går bilen bra.. Men så fort jag åker ut på motorvägen eller något, Så den blir varm.. Så uppstår problemet.. Väldigt jobbigt! 

Mvh Swalkor

måste vara någon givare som e kass... har du möjlighet att kolla felkoderna så gör de... de e mycke jobb annars o kolla alla givare manuellt...

raggen går

13 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Hur kollar jag dem?  Finns det någon sån där dosa i min "gamla" bil, Som man stoppar in en sladd med en dator?

Eller kan man kolla dem på annat sätt?  smile

Customiserare
1 212 Inlägg
4 april 2010
Swalkor skrev:
Hur kollar jag dem?  Finns det någon sån där dosa i min "gamla" bil, Som man bara stoppar in med en dator?

Eller kan man kolla dem på annat sätt?  smile

det är ju verkstan som har en sån dator men vissa bilmodeller kan man kolla sj ex volvo 850 som har ett diod system som man kan läsa av felkoder sj men om din bil har det vet jag inte...

raggen går

13 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Okej! Mjo, Jag tänkte på verkstan också! Men min gamla bil kanske inte har en sådan kontakt sad  Men jag ska fortsätta att kolla runt och fälja era tips!

Tack för hjälpen!

Men om någon kommer på något mer tips så dela gärna med er så tittar jag in på sidan lite då och då smile

13 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Är det tempgivaren som avgör när choken ska gå i?

Jag menar, Om det är så, så är det väl mycket möjligt att tempgivaren e boven i det hela..
Om tempgivaren är trasig så känner den inte av om bilen är varm eller kall, Den kanske tror att den är kall och därför drar i automat choken, Så bilen får för mycket soppa?

För det är liknande på mopeder.. Är den varm och man drar in choken så dör den eller går upp i varv då den får mer soppa, Och om man då gasar på lite så dör den, eller blöddrar,  som med min bil..

Kan jag ha rätt, Eller är jag helt ute och cyklar!? yikes

Mvh Swalkor!

Driver
2 111 Inlägg
4 april 2010
Tycker helt klart att du ska kolla upp tempgivaren som du skriver.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

13 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
Bra Janken!   Lite hopp! hihi.. Gör det direkt när butikerna öppnar igen! ;D

Thanks! wink

260 Inlägg
5 april 2010

Nu en Audi A4 -96

13 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Tjena ChristerGustafson.. Har jag en sån på min gamla bil?  den som e på den sidan e en 99, Jag har en 93.. Men jag kan kolla om jag hittar en sån imorgon smile

Var inne på mekonomen och skulle köpa en Tempgivare, Men dom hade ingen inne så ska in igen imorgon och hämta den! 

Återkommer med ett "förhoppningsvis" bra resultat! smile

Sök