3240
Sök

Bilen rullar in i bakomvarande bil, vem är orsaken?

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
Om jag står i en uppförsbacke och har en bil bakom som har ställt sig kanske 5 centimeter ifrån min bil (vilket jag inte känner till), och när jag precis ska åka iväg så rullar min bil lite bakåt (som det brukar vara om man inte drar ut i dragläge när man står på bromsen) och då i och med att den andra bilen står så pass nära så rullar ju min bil in i den bakomvarande bilen, vems fel är det?

Nu har inte detta hänt mig men det skulle vara intressant att höra vem ni tycker är den som gjort fel eller den som är orsaken till olyckan. Det är en lite knepig situation om man säger så wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Irok Udont
171 Inlägg
3 april 2010
Man ska ju hålla avstånd så enligt mig så är det bilen där bak som är orsaken smile

Blyfot
829 Inlägg
3 april 2010
Tycker inte den är knepig de ska vara bilen bakom som får ta ansvaret.

"bara en mor kan älska en sån son"

denkz
323 Inlägg
3 april 2010
jonnielahti skrev:
du ska inte rulla en millimeter baklänges enligt körskolorna och vv.
ba hålla handbroms om du är osäker och släppa när det börja dra aningen tillräckligt wink

haha va? det lät väldigt konstigt, får man inte rulla en millimeter bakåt vid start i backe?

Nä , det kan inte stämma. Alla förare har ansvar att hålla tillräckligt avstånd till bilen framför.

Helt klart bilen bakoms fel.

EDIT: Senast häromdan berättade min flickvän som går på trafikskola om just detta scenario. Hon var orolig att hon skulle rulla bakåt och in i bakomvarande bil vid start i backe.

Läraren sa då att bilen bakom låg för nära och det hade varit den förarens fel ändå.
Senast redigerat av VLN (3 april 2010)

229 Inlägg
3 april 2010
Bakomvarande bil, min morsa stog på planväg vid en T korsning så fick nöten framför för sig att hans kulle backa så han backade rätt in i henne och det blev hennes "fel"

183 Inlägg
3 april 2010
Klart man kan rulla bakåt? man vill ju inte byta koppling efter en stund för någon tratt har ställt sig 5cm bakom bilen.

Åter till TOPIC. Exakt detta scenario har hänt mig. Jag fick betala självrisk på 2000:-, kunde säkert överklaga men vinner jag som har haft körkortet i 6 mån, mot en som haft i 26 år? Skulle inte tro det.
Men helt klart bilen bakom, får skylla sig själv om den ska stå i arslet.

19 Inlägg
3 april 2010
jonnielahti skrev:
du ska inte rulla en millimeter baklänges enligt körskolorna och vv.
ba hålla handbroms om du är osäker och släppa när det börja dra aningen tillräckligt wink

Källa på det fetmarkerade?
Om du påstår att Vägverket (Transportstyrelsen) har detta krav så borde det inte vara så svårt att ge en källa. Annars är detta påstående helt värdelöst. Har du källa på det så är jag nöjd.

Mvh Johan

det är mycket nu...

2 283 Inlägg
3 april 2010
Enligt min körskolelärare jag hade för hmm 2 år sedan, sa han att ligga mindre än en huv bakom är på något sätt "straffbart" med tanke på om man blir påkörd bakifrån och fler bilar inblandade blablabla.

Så det blir väl någon form av avståndslag.

R.I.P. Michael Jackson!

508 Inlägg
3 april 2010
Tycker reglerna är lite luddiga där för man måste väl ha mellanrum tycker jag för inte ställer man sig så passa nära i en uppförsbacke för tänk om han som gör samma sak som den som ställer sig bakom då kan man ju inte köra ut med bilen för att den andra står för nära.

Jag anser att det är den som ställt sig för nära att det är dennes fel då han inkräktar på den andres marginaler .

Man ska ju läsa av sitvationer har man lärt sig på trafikskolan och då gör ju den som ställer sig för nära fel eftersom han inte har läst av sitvationen att det krävs lite mellanrum att framförvarande bil ska ta sig ut.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
3 april 2010
Bara jag som tycker att det egentligen är bådas fel?
Det är hans fel för att ha ställt sig för nära.
Det är ditt fel för att du inte har kollat det och inte använder handbromsen vid start i backe.
Och ja, man rullar inte 5cm bakåt i backe om man använder handbroms.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

4 586 Inlägg
3 april 2010
Ifall det var 5cm till bakomvarande bil så kan knappt det blivit någon synlig skada.

Lämnade du något lapp till ägaren så han kan få tag i dig ?

KHRacing
3 april 2010
hur kan man INTE se en bil som står så när bakom en ?

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 april 2010
Nog för att bakomvarande bil kört på tok för nära men det kan ju knappast undgå framförvarande bil att det är väldigt nära.

Då kan man väl vara extra försiktig och inte rulla bakåt.

Vi fick då lära oss att ha tillräckligt med avstånd så man iaf kan gå obehindrat mellan bilarna. Det kan ju behövas starthjälp mm och plats under huven.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

19 Inlägg
3 april 2010
Är det inte så att en parkerad bil alltid är oskyldig? Ett fordon som saknar förare och står still kan väl inte göra fel?

Du som ska åka iväg får väl göra en bedömning om det går att ta sig därifrån utan kontakt med bilen, bilen bakom kan ju ha ställts där i en nödsituition tex. Vad jag har lärt mig så är det alltid det fordon som rör sig som är vållande, tex vid möten på smala vägar är det bättre att stanna och stå still för då är det upp till den mötande att avgöra om man kommer förbi eller om nån av oss måste backa. Men jag kan ha helt fel.

Drive It Like You Stole It

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 april 2010
det är ju inte hans fel om du rullar tillbaka å skadar hans bil
men han få räkna med att det kan bli skador när han parkerar så nära

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 005 Inlägg
3 april 2010
Slash skrev:
Om jag står i en uppförsbacke och har en bil bakom som har ställt sig kanske 5 centimeter ifrån min bil (vilket jag inte känner till), och när jag precis ska åka iväg så rullar min bil lite bakåt (som det brukar vara om man inte drar ut i dragläge när man står på bromsen) och då i och med att den andra bilen står så pass nära så rullar ju min bil in i den bakomvarande bilen, vems fel är det?

Nu har inte detta hänt mig men det skulle vara intressant att höra vem ni tycker är den som gjort fel eller den som är orsaken till olyckan. Det är en lite knepig situation om man säger så wink

Du skriver inte om ni är i trafiksituation (rött ljus,stopplikt) eller står parkerade?

aja, det som kan spela in är följande.

Trafikförordningen

46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan
fara eller hinder för andra vägtrafikanter.

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras

1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår
eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,

2. i en korsning med järnväg eller spårväg, eller

3. på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms.

49 § Ett fordon får inte parkeras så att

1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa
inte kan föras från platsen

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på
annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan
ske [b]utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar
farten.

Jag skulle nog hävda att det blir ett delat ansvar. Fordonet bakom får inte stanna/parkera så som du beskriver och fordonet som startar får inte starta om det förefaller risk för skada av egendom (backa på)

Edit:

Glömde källorna, förlåt.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … =1998:1276
http://www.aklagare.se/upload/Dokuments … 8-1276.pdf
Senast redigerat av linuslinje (3 april 2010)

Saabifierad
2 031 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
Slash skrev:

Du skriver inte om ni är i trafiksituation (rött ljus,stopplikt) eller står parkerade?

aja, det som kan spela in är följande.

Trafikförordningen

46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan
fara eller hinder för andra vägtrafikanter.

47 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras

1. på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår
eller trafiken onödigtvis hindras eller störs,

2. i en korsning med järnväg eller spårväg, eller

3. på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms.

49 § Ett fordon får inte parkeras så att

1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa
inte kan föras från platsen

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på
annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan
ske [b]utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter.
Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar
farten.

Jag skulle nog hävda att det blir ett delat ansvar. Fordonet bakom får inte stanna/parkera så som du beskriver och fordonet som startar får inte starta om det förefaller risk för skada av egendom (backa på)

Edit:

Glömde källorna, förlåt.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … =1998:1276
http://www.aklagare.se/upload/Dokuments … 8-1276.pdf

Du har så rätt, ser att jag missat det hmm Kan väl skylla på att jag gjorde tråden mitt i natten wink
Men jag hade faktiskt tänkt att varken jag eller den andra bilen var parkerade utan jag står vid en korsning och ska precis åka medan bilen bakom står och väntar på att jag ska åka så också han/hon kan åka iväg smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

787 Inlägg
3 april 2010
Många svar och hörsägen smile

Jag vill få det till att det är han som står för nära bakom som gör fel.. Jag har iaf fått lära mig att inte ställa mig 5 cm bakom en bil i en korsning, utan ställa sig en bit bakom ifall den som nu ska köra iväg sliter eller vad som helst på kopplingen och rullar bak några centimeter vid start..

Men skulle ju va gött att ha redigt bevis på vems fel det är smile

716 Inlägg
3 april 2010
Jag vart påbackad häromdan av en privat övningskörare, jag stod i bra avstånd, ca 1½ bil. Men ändå så lyckades tjejen ramma mig, utan att läraren drog i handbroms eller liknande. Min regplåt blev lite sne. Dom tog på sig skulden för det fanns en man som såg allt och höll me att jag hade bra me avstånd. Dom betala 300kr så åkte dom iväg.

Jag kunde inte backa, för bilen bakom mig krama mitt arsle... tyvärr...

Mvh, Krist.

jorgen72
3 april 2010
Jag tycker helt klart att det är ditt fel du får inte rulla bakåt o klarar jag o starta med lastbil o släp i uppförsbacke utan o rulla bakåt så borde du klara det med en personbil. Men jag tycker inte man ska ställa så nära heller
Senast redigerat av jorgen72 (3 april 2010)

Sök