3255
Sök

Köpråd: Audi A4 avant TFSI -06

167 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Jag skulle behöva lite råd vad gäller Audi A4 avant 2,0 TFSI -06.
Jag hört förbrukningsiffror på 0,6 l/mil landsväg, låter väldigt lågt, kan det stämma?

Vad är det för serviceintervall på Audi A4:an? Finns det någon service som är speciellt dyr? Har för mig att tidigare bytte man karmremm vid 12.000 mil och det var svindyrt då man även bytte vattenpump samtidigt.

Har också funderat på en diesel, är det samma serviceintervall som på bensinarna?

Tack på förhand!

Bmw 325iT 2006

2 751 Inlägg
4 april 2010
#2
A6an 2.0TFSI dricker ca 5.5-6l på landsväg. fast det är utan quattro, så visst går det. Men det är inte ofta. Räkna med 6.5-7l/landsväg.

På 2.0TFSI byts kamremmen vid 17 000mil. Annars en riktigt fin motor, knackar lite väl mycket bara. Men det är normalt.

Who Djaa bless no man curse

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
4 april 2010
#3
1. Kolla så den inte är stämplad på 3000mils intervaller! KÖR INTE längre än 2000mil på ett oljebyte! Min motor är slutkörd pga longlife service... http://www.youtube.com/watch?v=XesMGsMSnvU sådär låter dom efter för många mil med kass olja;)

Angående kamrem så är det rätt dyrt och görs på 18000mil. inkl tändstift(longlife stift),alla filter (utom soppa), spännrullar och rem, vattenpump, olja, och en rätt stor genomgång...

Angående förbrukningen så blir det ju som du kör... Min quattro gick på en roadtrip i somras... alltid minst 25+ på skyltarna och många turer över 200 med fullastad bil! då menar jag FULL LASTAD! hade en uträknad snittförbrukning vid pumpen på 0.82 när vi kom hem. och då spenderades 2dagar med satskörning i Göteborg!

Vid normal 3mils pendling drar den ca 0.8-0.85... med rätt tung gasfot! Inga miljöhjältes ambitioner iaf! Men här är det kallstarterna som drar upp förbrukningen en del...

Sen ska du tänka på att dessa motorer ska tankas med minst 98oktan! (drar mindre med 98/99 än med 95 så jävligt ovärt o köra 95 samtidigt som det inte är bra alls för motorn)

Bara fråga på ifall du undrar något mer!smile

Four rings to rule them all!

2 751 Inlägg
4 april 2010
#4
Danne_gg skrev:
1. Kolla så den inte är stämplad på 3000mils intervaller! KÖR INTE längre än 2000mil på ett oljebyte! Min motor är slutkörd pga longlife service... http://www.youtube.com/watch?v=XesMGsMSnvU sådär låter dom efter för många mil med kass olja;)

Angående kamrem så är det rätt dyrt och görs på 18000mil. inkl tändstift(longlife stift),alla filter (utom soppa), spännrullar och rem, vattenpump, olja, och en rätt stor genomgång...

Angående förbrukningen så blir det ju som du kör... Min quattro gick på en roadtrip i somras... alltid minst 25+ på skyltarna och många turer över 200 med fullastad bil! då menar jag FULL LASTAD! hade en uträknad snittförbrukning vid pumpen på 0.82 när vi kom hem. och då spenderades 2dagar med satskörning i Göteborg!

Vid normal 3mils pendling drar den ca 0.8-0.85... med rätt tung gasfot! Inga miljöhjältes ambitioner iaf! Men här är det kallstarterna som drar upp förbrukningen en del...

Sen ska du tänka på att dessa motorer ska tankas med minst 98oktan! (drar mindre med 98/99 än med 95 så jävligt ovärt o köra 95 samtidigt som det inte är bra alls för motorn)

Bara fråga på ifall du undrar något mer!smile

Står rek 95oktan, i A6ans handbok..

Who Djaa bless no man curse

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
4 april 2010
#5
..och 98 i min A4as.. (220hk)
Senast redigerat av matteeee (4 april 2010)

/Mattias

167 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#6
98 oktan är ju även lite dyrare än 95.
Jämför med att köra diesel, t ex 320d med automat ska dra 0,55 l /mil, om det stämmer....

Bmw 325iT 2006

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
4 april 2010
#7
Vad är det du vill jämföra med dieseln? förbrukning? Då kommer garanterat dieseln gå snålare och vara billigare per mil, men sen har du ju helt annan skatt på dieseln så beror på hur mycket du kör per år osv...

Och angående 98 eller 95 så SKA 2.0TFSI motorn som sitter i A4or tankas på 98!

Står 95 på insidan av tanklock och i handboken men finns en "uppdatering" som jag fick med vid köpet där det står att den MÅSTE tankas med 98!

Four rings to rule them all!

358 Inlägg
4 april 2010
#8
Köp A6 istället smile jag råkar ha en till salu..

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!

2 751 Inlägg
4 april 2010
#9
matteeee skrev:
..och 98 i min A4as.. (220hk)

Kan vara något med "uppgraderingen" som skedde med 2.0TFSI efter 08- tror jag. Vet att t.ex. A6 2.0TFSI facelift modellen dricker lite mindre än pre-facelift med samma motor.

Kollade precis att det stod 95 oktan både i boken och vid tanklocket. Vet dock att t.ex passat 05-06 också har 98oktan som minimum oktanhalt..
Senast redigerat av DasAuto (4 april 2010)

Who Djaa bless no man curse

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
4 april 2010
#10
Kan väll vara så att du har en "TSI" motor som den heter på VW språk... tex A4 B7 och B8 2.0TFSI motorerna skiljer ju sig markant åt... va mycket "gör om gör rätt" från B7ans motor... Så kan ju vara så att du har den "nya" ?


Lite off topic men good to know^^

Four rings to rule them all!

2 751 Inlägg
4 april 2010
#11
Danne_gg skrev:
Kan väll vara så att du har en "TSI" motor som den heter på VW språk... tex A4 B7 och B8 2.0TFSI motorerna skiljer ju sig markant åt... va mycket "gör om gör rätt" från B7ans motor... Så kan ju vara så att du har den "nya" ?


Lite off topic men good to know^^

Tyvärr inte sad

Who Djaa bless no man curse

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
5 april 2010
#12
Kan väl vara så att A6an har 170hk medan A4an har 200 eller 220. Minskningen på marginalerna kräver kanske högre oktan..

Uppgraderingen -08 lär ju inte ha skrivit om min instruktionsbok från -07 ?? Dekalen i tanklocket kan ju iofs vara bytt, men..?
(Redan på min TT -01 (1,8ts 225hk) ville Audi att man skulle tanka 98 enligt instr.boken)
Senast redigerat av matteeee (5 april 2010)

/Mattias

2 751 Inlägg
5 april 2010
#13
matteeee skrev:
Kan väl vara så att A6an har 170hk medan A4an har 200 eller 220. Minskningen på marginalerna kräver kanske högre oktan..

Uppgraderingen -08 lär ju inte ha skrivit om min instruktionsbok från -07 ?? Dekalen i tanklocket kan ju iofs vara bytt, men..?
(Redan på min TT -01 (1,8ts 225hk) ville Audi att man skulle tanka 98 enligt instr.boken)

Kollade upp det nu i Prisfaktabladet. Även V8 FSI har 95oktan.. Kanske någon uppgradering som har skett.

Alla nyare FSI motorer har alltså 95oktan som minimum. Men för att vara på den säkra sidan kan man tanka 98. Blir +- 0 ändå.
Senast redigerat av DasAuto (5 april 2010)

Who Djaa bless no man curse


Sök