2960
Sök

Banner UniBull 69Ah vs Running Bull/Optima Yellowtop (55Ah)

130 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#1
Tja ska installera ett system i bilen som består av

1st DLS CAD 1000 mono som driver 2 st Zachry xlnt-1200
1st Zachry 4100 4 kanal som ska driva ett Re Audio Fr - fram å bak system
1 st konding 1F
50mm2 kabelkit
Banner Unibull 69Ah

Hur ska jag göra? Är det bortkastade pengar att köpa ett Runningbull/Yellowtop på 55Ah eller ska jag behålla mitt Unibull 69Ah som sitter i nu?

Hur mycket skiljer det egentligen?
Senast redigerat av MrMums (4 april 2010)


stRaend
4 april 2010
#2
jag körde med 3st banner unibull 50500 (80ah) och märkte inget spänningsfall eller liknande när jag körde mitt pioneer prs-d2000spl. Just nu så kommer jag köra med två st till en början man sedan kommer ett tredje komma in.

Så testa unibull batteriet först innan du köper nytt smile

130 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#3
stRaend skrev:
jag körde med 3st banner unibull 50500 (80ah) och märkte inget spänningsfall eller liknande när jag körde mitt pioneer prs-d2000spl. Just nu så kommer jag köra med två st till en början man sedan kommer ett tredje komma in.

Så testa unibull batteriet först innan du köper nytt smile
okej men de låter ju ganska lovande smile, kanske borde testa de först då?


stRaend
5 april 2010
#4
Japp, om du ändå har det hemma så testa det först. Glöm inte uppgradera original jord och generator kabel.

1 435 Inlägg
5 april 2010
#5
Unibull är bra batterier, optima yellowtop är överskattat som faen.


130 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#6
stRaend skrev:
Japp, om du ändå har det hemma så testa det först. Glöm inte uppgradera original jord och generator kabel.
okej, tack för den påminnelsen, de ska jag göra

MVH


130 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#7
Alpinabiturbo skrev:
Unibull är bra batterier, optima yellowtop är överskattat som faen.
får hoppas hårt på de wink.. många säger de

MVH


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 april 2010
#8
Alpinabiturbo skrev:
Unibull är bra batterier, optima yellowtop är överskattat som faen.
jazzå.. sen när då?


130 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#9
pattilatti2 skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Unibull är bra batterier, optima yellowtop är överskattat som faen.
jazzå.. sen när då?
mer synpunkter?


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2010
#10
har själv använt flertalet batterier och är då grymt nöjd med optimas yellowtop. folk gillar bara inte priset smile


Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 april 2010
#11
pattilatti2 skrev:
har själv använt flertalet batterier och är då grymt nöjd med optimas yellowtop. folk gillar bara inte priset smile
Dom är löjligt dåliga på att hantera en djupurladdning.. till exempel.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 april 2010
#12
pattilatti2 skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Unibull är bra batterier, optima yellowtop är överskattat som faen.
jazzå.. sen när då?
Sedan de slutat att utvecklas.......
EXAKT samma konstruktion sedan de kom.

MrMums> Den absolut största skillnaden (förutom Ah:n) är att Unibull är rena våtnatterier och skall således monteras stående medans Optime är AGM och kan moteras liggande.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 435 Inlägg
8 april 2010
#13
Det ja syftade på var det Lonefox och tokken nämnde, har hört det från flera inom branschen angående optima yellowtop. Biltemas silverfärgade/gråa rekomenderas framför dessa till och med.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2010
#14
måste va helt ok konstruktion om de varit likadana hela vägen :p... nä men fördelar är ju att man kan montera dem precis som man vill.. smile nackdel är väl priset. fler + är att de är ju snygga smile

sen att de är kass på djupurladdning? vart har du fått de ifrån? tookkkken dvs.. du kör väl inte på optimas eller? mina har då aldrig krånglat och ja kör endast på 2sty. och nog fan har jag haft strömslukande saker..


Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 april 2010
#15
pattilatti2 skrev:
måste va helt ok konstruktion om de varit likadana hela vägen :p... nä men fördelar är ju att man kan montera dem precis som man vill.. smile nackdel är väl priset. fler + är att de är ju snygga smile

sen att de är kass på djupurladdning? vart har du fått de ifrån? tookkkken dvs.. du kör väl inte på optimas eller? mina har då aldrig krånglat och ja kör endast på 2sty. och nog fan har jag haft strömslukande saker..
Hur många år tror du inte jag hållt på.. Du tror inte jag passerat ett antal optima batterier?
Det handlar inte om strömslukande saker.. Det handlar om att dra ur batteriet ordentligt.. Nu
pratar jag om långt under 11V.. DET klarar inte optima något vidare.
Lämna bilen med innerbelysningen på eller liknande och dra ur batteriet så kan jag nästan lova att det
inte går att rädda.
Senast redigerat av Tokken (8 april 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Superhedde
255 Inlägg
8 april 2010
#16
Nja. Jag har själv använt Optima sedan 1996 något problem överhuvudtaget. Mina åtta jag har nu har hängt med i många år. De har fått jobba en hel del. De äldsta av dem är från 2001. De röda gillar ju inte att tömmas ordentligt medans de gula/blå är kontruerade för det. De har extremt låg inre resistans vilket gör dem otroligt snabbladdade. Säkert så att det finns alternativ, men att säga att Optima är dåliga är ju löjligt. Ungefär som att säga att det är dåligt med basar som brinner med oren effekt. wink

Man ska veta en sak: Man måste jämföra CA med Ah för att få reda på hur snabbt de lämnar ström. Ett running Bull 80Ah har ungefär samma CA som ett Optima 55Ah. smile

Det största problemet är väl att folk gnäller över priset. roll

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (8 april 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2010
#17
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
måste va helt ok konstruktion om de varit likadana hela vägen :p... nä men fördelar är ju att man kan montera dem precis som man vill.. smile nackdel är väl priset. fler + är att de är ju snygga smile

sen att de är kass på djupurladdning? vart har du fått de ifrån? tookkkken dvs.. du kör väl inte på optimas eller? mina har då aldrig krånglat och ja kör endast på 2sty. och nog fan har jag haft strömslukande saker..
Hur många år tror du inte jag hållt på.. Du tror inte jag passerat ett antal optima batterier?
Det handlar inte om strömslukande saker.. Det handlar om att dra ur batteriet ordentligt.. Nu
pratar jag om långt under 11V.. DET klarar inte optima något vidare.
Lämna bilen med innerbelysningen på eller liknande och dra ur batteriet så kan jag nästan lova att det
inte går att rädda.
hur ofta gör man det då? syftar ju mer på att de håller de som de lovar medans man spelar och har man koll på sakerna så vet du väl mkt väl då att de knappast är nå fel på optimas smile

finns knappst nå batterier som gillar 11v tongue och än viktigare, gillar slutstegen det? samt hur mkt kräm tror du att de ger att spela nere på den nivån? mer skada än nytta skulle jag vilja säga. tongue

och ja.. jag vet att du lekt me bilstereo i 100 år. men var realistisk för det smile


VW Ägare
1 011 Inlägg
8 april 2010
#18
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
måste va helt ok konstruktion om de varit likadana hela vägen :p... nä men fördelar är ju att man kan montera dem precis som man vill.. smile nackdel är väl priset. fler + är att de är ju snygga smile

sen att de är kass på djupurladdning? vart har du fått de ifrån? tookkkken dvs.. du kör väl inte på optimas eller? mina har då aldrig krånglat och ja kör endast på 2sty. och nog fan har jag haft strömslukande saker..
Hur många år tror du inte jag hållt på.. Du tror inte jag passerat ett antal optima batterier?
Det handlar inte om strömslukande saker.. Det handlar om att dra ur batteriet ordentligt.. Nu
pratar jag om långt under 11V.. DET klarar inte optima något vidare.
Lämna bilen med innerbelysningen på eller liknande och dra ur batteriet så kan jag nästan lova att det
inte går att rädda.
Det har mina banner batterier klarat iallafall.

Tar man sedan Running bull istället för Unibull så har du AGM batterier som går montera på vilket håll som helst.

Henrik Eberlund

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2010
#19
DJ_Hedde skrev:
Nja. Jag har själv använt Optima sedan 1996 något problem överhuvudtaget. Mina åtta jag har nu har hängt med i många år. De har fått jobba en hel del. De äldsta av dem är från 2001. De röda gillar ju inte att tömmas ordentligt medans de gula/blå är kontruerade för det. De har extremt låg inre resistans vilket gör dem otroligt snabbladdade. Säkert så att det finns alternativ, men att säga att Optima är dåliga är ju löjligt. Ungefär som att säga att det är dåligt med basar som brinner med oren effekt. wink

Man ska veta en sak: Man måste jämföra CA med Ah för att få reda på hur snabbt de lämnar ström. Ett running Bull 80Ah har ungefär samma CA som ett Optima 55Ah. smile

Det största problemet är väl att folk gnäller över priset. roll

Mvh Mattias Hedin
hehe precis smile


Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 april 2010
#20
DJ_Hedde skrev:
Nja. Jag har själv använt Optima sedan 1996 något problem överhuvudtaget. Mina åtta jag har nu har hängt med i många år. De har fått jobba en hel del. De äldsta av dem är från 2001. De röda gillar ju inte att tömmas ordentligt medans de gula/blå är kontruerade för det. De har extremt låg inre resistans vilket gör dem otroligt snabbladdade. Säkert så att det finns alternativ, men att säga att Optima är dåliga är ju löjligt. Ungefär som att säga att det är dåligt med basar som brinner med oren effekt. wink

Man ska veta en sak: Man måste jämföra CA med Ah för att få reda på hur snabbt de lämnar ström. Ett running Bull 80Ah har ungefär samma CA som ett Optima 55Ah. smile

Det största problemet är väl att folk gnäller över priset. roll

Mvh Mattias Hedin
Vi säger så här.. JAG köper optima som SISTA utväg.. av en anledning.
Tycker inte dom är värda priset, och JO dom är löjigt känsliga.

Tittade precis på dom 75ah optima gul som står å dräller ute i verkstaden och dom säger 850CA..
Och Banner´s 70ah batteri lämnar 760CA.. Så för att få 90CA till så köper jag hellre Banner..
..och då är banners batterier dessutom mindre.

Har tre år gamla banner batterier i bubblan.. dom har stått nästan oladdade i vinter och efter uppmätning
låg dom på 12,98V fortfarande.

Så att ett optima 55ah batteri skall jämföras med 80ah banner är bull.
Senast redigerat av Tokken (8 april 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!


Sök