2643
Sök

Banner UniBull 69Ah vs Running Bull/Optima Yellowtop (55Ah)

Superhedde
255 Inlägg
8 april 2010
#21
Nu ska vi skilja på CA och CCA.

CCA= Cold cranking amps

Banner Unibull: 69Ah / 520CCA

Banner Running Bull: 70Ah / 760CCA

Optima Bluetop/Yellowtop: 55Ah/ 760CCA


wink

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (8 april 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 april 2010
#22
pattilatti2 skrev:
Tokken skrev:
pattilatti2 skrev:
måste va helt ok konstruktion om de varit likadana hela vägen :p... nä men fördelar är ju att man kan montera dem precis som man vill.. smile nackdel är väl priset. fler + är att de är ju snygga smile

sen att de är kass på djupurladdning? vart har du fått de ifrån? tookkkken dvs.. du kör väl inte på optimas eller? mina har då aldrig krånglat och ja kör endast på 2sty. och nog fan har jag haft strömslukande saker..
Hur många år tror du inte jag hållt på.. Du tror inte jag passerat ett antal optima batterier?
Det handlar inte om strömslukande saker.. Det handlar om att dra ur batteriet ordentligt.. Nu
pratar jag om långt under 11V.. DET klarar inte optima något vidare.
Lämna bilen med innerbelysningen på eller liknande och dra ur batteriet så kan jag nästan lova att det
inte går att rädda.
hur ofta gör man det då? syftar ju mer på att de håller de som de lovar medans man spelar och har man koll på sakerna så vet du väl mkt väl då att de knappast är nå fel på optimas smile

finns knappst nå batterier som gillar 11v tongue och än viktigare, gillar slutstegen det? samt hur mkt kräm tror du att de ger att spela nere på den nivån? mer skada än nytta skulle jag vilja säga. tongue

och ja.. jag vet att du lekt me bilstereo i 100 år. men var realistisk för det smile
Nej det är klart det inte är optimas fel om man lämnar innerbelysningen på men ett optimabatteri kan
det räcka med att djupurladda en gång så kan det vara kass.. Och jaaaa jag har provat att rädda mer än ett djupurladdat optimabatteri som inte ens velat ta emot laddning från en ctek laddare. Och då låg spänningen på drygt 9V.. Vilket är lågt det håller jag med om men jag har räddat betydligt enklare
batterier från en säker död från den låga spänningen, som dessutom fungerat bra efter uppladdning.

Jag har sett många burpa sin stereo där effekten i batterierna ramlat ner bra bit under 11V..

Optimas gula batterier fungerar säkerligen jättebra så länge man sköter dom ordentligt.
Men går någon snett så är det inte säkert att batteriet går att rädda.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
8 april 2010
#23
DJ_Hedde skrev:
Nu ska vi skilja på CA och CCA.

CCA= Cold cranking amps

Banner Unibull: 69Ah / 520CCA

Banner Running Bull: 70Ah / 760CCA

Optima Bluetop/Yellowtop: 55Ah/ 760CCA


wink

Mvh Mattias Hedin
Nu har jag två YT S 5.5 står ute i verkstaden och undrar varför dom bara lämnar 850CCA då?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Superhedde
255 Inlägg
8 april 2010
#24
Tokken skrev:
DJ_Hedde skrev:
Nu ska vi skilja på CA och CCA.

CCA= Cold cranking amps

Banner Unibull: 69Ah / 520CCA

Banner Running Bull: 70Ah / 760CCA

Optima Bluetop/Yellowtop: 55Ah/ 760CCA


wink

Mvh Mattias Hedin
Nu har jag två YT S 5.5 står ute i verkstaden och undrar varför dom bara lämnar 850CCA då?
Mm.. 5.5:an lämnar marginellt mer startström än 4.2:an, men har 20Ah mer reservkapacitet. smile

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 april 2010
#25
DJ_Hedde skrev:
Nu ska vi skilja på CA och CCA.

CCA= Cold cranking amps

Banner Unibull: 69Ah / 520CCA

Banner Running Bull: 70Ah / 760CCA

Optima Bluetop/Yellowtop: 55Ah/ 760CCA


wink

Mvh Mattias Hedin
smile


130 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#26
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Unibull är bra batterier, optima yellowtop är överskattat som faen.
jazzå.. sen när då?
Sedan de slutat att utvecklas.......
EXAKT samma konstruktion sedan de kom.

MrMums> Den absolut största skillnaden (förutom Ah:n) är att Unibull är rena våtnatterier och skall således monteras stående medans Optime är AGM och kan moteras liggande.....
okej tack för det svaret, mitt batteri kommer stå upp ändå wink


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 april 2010
#27
MrMums skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

jazzå.. sen när då?
Sedan de slutat att utvecklas.......
EXAKT samma konstruktion sedan de kom.

MrMums> Den absolut största skillnaden (förutom Ah:n) är att Unibull är rena våtnatterier och skall således monteras stående medans Optime är AGM och kan moteras liggande.....
okej tack för det svaret, mitt batteri kommer stå upp ändå wink
Ja du behöver även ventilation till ett rent våtbatteri då om det kokar (vilket de kan göra då de laddas om man saknar en laddare med bevakning) iom att det skapas vätgas, och vad blir vätgas när dte blandas med syre som finns i luften? Knallgas..och DET är f*n inte att leka med.

Så om man monterar ett sådan i skuffen så rekomenderar jag tex. en batteribox för båtar som man leder en slang ifrån som går utanför bilen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Designer.
1 260 Inlägg
8 april 2010
#28
Pratas gott om Tudor high tech Ta 640, kanske värt att ta en  titt på, 1300kr/st cirkus.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot


Sök