måste va helt ok konstruktion om de varit likadana hela vägen :p... nä men fördelar är ju att man kan montera dem precis som man vill.. nackdel är väl priset. fler + är att de är ju snygga
sen att de är kass på djupurladdning? vart har du fått de ifrån? tookkkken dvs.. du kör väl inte på optimas eller? mina har då aldrig krånglat och ja kör endast på 2sty. och nog fan har jag haft strömslukande saker..
Hur många år tror du inte jag hållt på.. Du tror inte jag passerat ett antal optima batterier? Det handlar inte om strömslukande saker.. Det handlar om att dra ur batteriet ordentligt.. Nu pratar jag om långt under 11V.. DET klarar inte optima något vidare. Lämna bilen med innerbelysningen på eller liknande och dra ur batteriet så kan jag nästan lova att det inte går att rädda.
hur ofta gör man det då? syftar ju mer på att de håller de som de lovar medans man spelar och har man koll på sakerna så vet du väl mkt väl då att de knappast är nå fel på optimas
finns knappst nå batterier som gillar 11v och än viktigare, gillar slutstegen det? samt hur mkt kräm tror du att de ger att spela nere på den nivån? mer skada än nytta skulle jag vilja säga.
och ja.. jag vet att du lekt me bilstereo i 100 år. men var realistisk för det
Nej det är klart det inte är optimas fel om man lämnar innerbelysningen på men ett optimabatteri kan det räcka med att djupurladda en gång så kan det vara kass.. Och jaaaa jag har provat att rädda mer än ett djupurladdat optimabatteri som inte ens velat ta emot laddning från en ctek laddare. Och då låg spänningen på drygt 9V.. Vilket är lågt det håller jag med om men jag har räddat betydligt enklare batterier från en säker död från den låga spänningen, som dessutom fungerat bra efter uppladdning.
Jag har sett många burpa sin stereo där effekten i batterierna ramlat ner bra bit under 11V..
Optimas gula batterier fungerar säkerligen jättebra så länge man sköter dom ordentligt. Men går någon snett så är det inte säkert att batteriet går att rädda.
Unibull är bra batterier, optima yellowtop är överskattat som faen.
jazzå.. sen när då?
Sedan de slutat att utvecklas....... EXAKT samma konstruktion sedan de kom.
MrMums> Den absolut största skillnaden (förutom Ah:n) är att Unibull är rena våtnatterier och skall således monteras stående medans Optime är AGM och kan moteras liggande.....
okej tack för det svaret, mitt batteri kommer stå upp ändå
Sedan de slutat att utvecklas....... EXAKT samma konstruktion sedan de kom.
MrMums> Den absolut största skillnaden (förutom Ah:n) är att Unibull är rena våtnatterier och skall således monteras stående medans Optime är AGM och kan moteras liggande.....
okej tack för det svaret, mitt batteri kommer stå upp ändå
Ja du behöver även ventilation till ett rent våtbatteri då om det kokar (vilket de kan göra då de laddas om man saknar en laddare med bevakning) iom att det skapas vätgas, och vad blir vätgas när dte blandas med syre som finns i luften? Knallgas..och DET är f*n inte att leka med.
Så om man monterar ett sådan i skuffen så rekomenderar jag tex. en batteribox för båtar som man leder en slang ifrån som går utanför bilen.