2242
Sök

Bygge av högtalare (hem)

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Jag behöver lite råd angående vad jag ska bygga med.
Har köpt diskant och mellanregister av en kille som hade köpt ett par cerwin vega At-80
ska köpa delningsfilter till At-80 där man kan ändra diskant och volym på mellan.
Delningsfiltret är gjort så att diskant ska man a i 4ohm och mellan i 8ohm och bas i 4ohm.
Jag har två stycken 12"s basar (ej cerwin vega) liggandes på 4ohm och 600w max tror dom låg på 150wrms.
Han killen som jag har köpt grejerna av han hade lämnat in basarna till At-80 på omkoning och ville ha 750kr/bas när dom kom tillbaka. Orginal lådorna finns inte längre!

Så nu till min fråga vilka basar jag ska använda? Orginal AT-80 basarna är också på 12" Men vet inte hur många watt osv?

Jag ska bygga lådorna själv och vill ha ganska höga lådor som är lite smalare än orginalet.

Jag ska inte ha så jättemycke basljud då jag bor i lägenhet och kan inte kräma på för fullt, så jag undrar om det kan bli bra med dom basarna jag har liggandes? Ultimate tror jag märket hette dom med den blå konen. Ord pris på jula 599 köpte dom på rea för 200kr/st.

Är det prisvärt att köpa omkonat för 750kr/bas? Jag kan säga att jag gav 500kr för diskant och mellanregister.

Har sett sådana högtalare kompletta för runt 2500-3000kr på blocket. Men jag tycker att dom är lite för låga så jag bygger hellre själv.

Tacksam för svar på mina kluriga frågor!

251 Inlägg
5 april 2010
Ja det är prisvärt att köpa omkonade basar för 750/st OM det är riktigt utfört...
Verkar billigt då det kostar att kona om. (Vet dock ej priset på CW´s omkonings-satser.)

/TiGgR.

BAAAS SKADAD!! =)
190 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Han hade skickat iväg basarna och lovade att dom skulle vara som nya när han fick tillbaka dom. Det skulle ta runt två veckor innan han fick tillbaka dom.

11 Inlägg
5 april 2010
Eftersom du inte kan så mycket om högtalare och delningsfilter så är det nog inte så lyckat att bygga ett par själv.
Watt- talet säger ju ingenting om hur en högtalare låter, alla 12" har inte heller samma parametrar och även om du tog alla originalelementen och filtret från en at-80 och monterade i en ny egen låda kommer det låda annorlunda än originalet och kanske rejält sämre.
Är CW at-80 det du är ute efter? CW är bland det sämsta jag hört för pengarna med Bose som det klart sämsta.

Vill du verkligen bygga själv försök hitta en detaljerad beskrivning på ett projekt som passar dig, det du försöker göra nu kommer sannolikt att låta fördjävligt, även med "svenssonöron".
Högtalarprojekt finns det massor av på internet men här på g.org är nog inte rätt ställe att fråga.
Senast redigerat av JMBL (5 april 2010)

10 287 Inlägg
5 april 2010
Visst kan du bygga, men du måste först titta en del på dina elements frekvens och polärdiagram samt vilken verkningsgrad dom har.
Det finns mycket info på internet om högtalarbygge och det finns högtalarbyggböcker. Passa dig bara för high-end byggbeskrivningar då dom kan vara väldigt komplicerade och i många fall väldigt tveksamma och dyra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 665 Inlägg
5 april 2010
Det är nog ingen risk att han kommer tänka på highend byggen när han köper mellan o diskant för 500kr.

Precis som jmbl säger då är cw inget vidare välljud. Låta högt kan de.

Delningsfilter är alltid anpassade efter frekvens och fasgången på det element som används. Så att använda andra basar blir aldrig lika bra, men du kan nog tycka det låter bra ändå, beroende på vad du har för egna referencer.

Lådorna kan ju inte bli smala när du har en 12" bas. De blir ju minst 32cm breda.
OM du bor i lägenhet o inte vill ha mkt bas så låter 12" som overkill. Det har man ju för mkt bas.

Hemma högtalare så spelar basen ofta upp till runt 6-800hz. Då är frågan hur bra låter jula basarna att återge röster i sången?
Och hur är det med känsligheten på basarna. cw brukar ha hög känslighet. Runt 93-95db 1w/1m

Rätt forum är nog hififorum.nu

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök