3005
Sök

Vilken batteriladdare ska man ha? Ctek??

2 035 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Jag funderar på en ny och bra batteriladdare, har nu en lite äldre bosch hemma som jag vill byta ut.

Har kollat på Ctek som jag tror jag vill köpa men vet inte vilken modell. finns ju flera.

Ska ju kunna ladda batterier från små till stora fast inte 24V då.

någon som har nån koll på batteriladdare åså??

mvh / /Anders

Biljudsveteran sen 1984!

4 767 Inlägg
5 april 2010
Vad ska du ha laddaren till?

Bara underhållsladda dina batterier över natten ibland, eller ska du ha dom som supply på utställning och stå och dunka stereo en hel dag med bilen? smile

Ska du bara ha den hemma och ladda över natten osv så duger en 3600 finfint! smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

I got Dubs!
2 423 Inlägg
5 april 2010
Har en MXS 25000. den e jävligt bra.

2 035 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Jag hade tänkt att ha den till å ladda mina batterier i bilen ibland.

Ja en 3600 verkar bra. vad kostar dem typ??

vilka kan man ha för att ha som supply till bilstereon??

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
hur ofta kan man ladda sitt batteri?? eller är det inte bra att ladda för ofta??

För säg ett batteri till mobilen, det ska man ju låta ladda ur helt å hållet innan man laddar det igen men det gäller ju inte bilbatteri.

Biljudsveteran sen 1984!

812 Inlägg
5 april 2010
3600 kostar väl mellan 400-1000 kr beroende var du köper den
(sen finns det också en version där man kan få ett porsche emblem på också och då kostar den 1500kr)
Senast redigerat av aakesson (5 april 2010)

1 468 Inlägg
5 april 2010
ctek laddare över huvudettaget e jävligt bra tycker jag. jag använder 3600 o den funkar kanon. även till dom större. o med en sån laddare kan du ladda hur mycke som helst då den sjölv känner av när d e fullt o slårr automatiskt över till underhållsladning smile

stRaend
5 april 2010
lånar lite, vilken ska man använda om man ska stå på utställningar och poppa lite ? smile

men om man ska ladda upp batterierna bara så funkar 3600 mer än väl?

1 468 Inlägg
5 april 2010
stRaend skrev:
lånar lite, vilken ska man använda om man ska stå på utställningar och poppa lite ? smile

men om man ska ladda upp batterierna bara så funkar 3600 mer än väl?

borde räcka om du bara ska poppa lite. räcker nog inte lika långt om du ska burpa

kollade på min laddare nyss o det var visst en ctek zafir.100 (som laddar upp till 150 ampere)
Ctek 3600 laddar upp till 120 ampere.

Men den har funkat den med.

Kommer nog ta med den till nästa tävling smile
Senast redigerat av Leo86 (5 april 2010)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
5 april 2010
Ska du stå och spela med stereon så är det MXS 25 000 som gäller, har dödat en XS 7000 när jag spelade musik samtidigt som den laddade och då spelade jag inte högt och hade enbart ett 4-kanals-steg.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

stRaend
5 april 2010
då är det alltså en sådan som ska köpas, tack så mycket ^^

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 april 2010
bosabengt skrev:
Jag funderar på en ny och bra batteriladdare, har nu en lite äldre bosch hemma som jag vill byta ut.

Har kollat på Ctek som jag tror jag vill köpa men vet inte vilken modell. finns ju flera.

Ska ju kunna ladda batterier från små till stora fast inte 24V då.

någon som har nån koll på batteriladdare åså??

mvh / /Anders

Jag har en CTEK MSX7000 och jag är svinigt nöjd, funkar skitfint att ladda både nya och gamla batterier med och man kan dessutom köra en sladdlös skruvdragare direkt på dess supply-läge wink

Recond-läget på laddaren funkar väldigt bra och kan rädda ens batteri om det inte blivit allt för skadat av ålder och urladdningar.

Laddar faktiskt batteriet till ovan nämnda skruvdragare med CTEK:en med och det klarar den utan problem fast att det är ett NIMH-batteri tongue

Köpte min CTEK på mekonomen för 895kr när dom hade kampanj på CTEKs olika laddare upp till 7000 och jag är som sagt väldigt nöjd med den för det priset, skulle tom kunna köpa en för ordinarie pris nu när man vet hur bra dom är.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 767 Inlägg
6 april 2010
bosabengt skrev:
hur ofta kan man ladda sitt batteri?? eller är det inte bra att ladda för ofta??

För säg ett batteri till mobilen, det ska man ju låta ladda ur helt å hållet innan man laddar det igen men det gäller ju inte bilbatteri.

Ett bilbatteri tar snarare skada av att laddas ur helt, det laddas ju av motorn jämt när du kör bilen. smile

Min skyline har stått hela vintern med en ctek 3600 påkopplad som underhållsladdare smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

2 035 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
tack för bra svar! 

Jag tror nog det blir en modell 3600. den verkar ju vara en vanlig laddare fast ändå mycket bra. dem andra var lite för dyra tyckte jag. t ex så kostade ju 25000 typ 3000:- spänn.

Kollade på mekonomen. dem hade ctek.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
6 april 2010
Trådstartare
Hade en fråga angående min gamla batteriladdare.

Det är som sagt en vanlig boschladdare. en svart sak med en amperemätare på fronten.

Men jag kan inte ladda mitt batteri som sitter i bilen nu. Det är ju ett sånt batteri som har ett öga på det. och man kan inte fylla på det. åså står det att om ögat är svart ska man ladda det, men det går inte.
Varför??  För när jag laddar det slår det ifrån hela tiden.  läser man i instruktionen så står det att det då är någon kortslutning. men det borde väl vara så att det inte går att ladda ett sådant batteri med den laddaren?

fast ibland går det...

Biljudsveteran sen 1984!

21 761 Inlägg
6 april 2010
Det kan bero på att ditt batteri håller på att ta slut, men det kan också bero på att batteriet helt enkelt är för mycket urladdat.

Vanliga enkla laddare har ingen "mjukstart", dvs att de startar med låg strömstyrka och ökar successivt när batteriet börjar ta emot laddning, utan de kör med full strömstyrka redan från början. Detta gör att de blir överbelastade när ett väldigt urladdat batteri ska laddas, då löser säkringen ut.

Lite mer avancerade laddare, tex elektroniska, har oftast mjukstart och kan därför ladda ett mycket urladdat batteri utan att bli överbelastade. smile

2 035 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det kan bero på att ditt batteri håller på att ta slut, men det kan också bero på att batteriet helt enkelt är för mycket urladdat.

Vanliga enkla laddare har ingen "mjukstart", dvs att de startar med låg strömstyrka och ökar successivt när batteriet börjar ta emot laddning, utan de kör med full strömstyrka redan från början. Detta gör att de blir överbelastade när ett väldigt urladdat batteri ska laddas, då löser säkringen ut.

Lite mer avancerade laddare, tex elektroniska, har oftast mjukstart och kan därför ladda ett mycket urladdat batteri utan att bli överbelastade. smile

tror inte det ska vara fel på batteriet. om man kollar i "ögat" så är det grönt. men jag vill ändå ladda det.

Det måste ju vara som du säger att en vanlig laddare inte har mjukstart. Men kan jag ha på laddaren ändå även om det slår ifrån hela tiden?

Det är därför jag funderar på en ctek.

Biljudsveteran sen 1984!

Visionär
59 Inlägg
7 april 2010
Jag har 7000 och den funkar super!

21 761 Inlägg
7 april 2010
bosabengt skrev:
tror inte det ska vara fel på batteriet. om man kollar i "ögat" så är det grönt. men jag vill ändå ladda det.

Det måste ju vara som du säger att en vanlig laddare inte har mjukstart. Men kan jag ha på laddaren ändå även om det slår ifrån hela tiden?

En viktig fråga: Slår laddaren ifrån även om du försöker ladda när "ögat" visar grönt?

Ett sånt där tittöga är iof ett bra hjälpmedel för att kolla batteriets laddstatus, men är dock inte absolut pålitligt eftersom det endast visar i den cell som ligger under ögat. Detta innebär att andra celler kan vara dåliga fastän ögat visar grönt. smile

Om laddaren slår ifrån när du laddar och ögat visar grönt, då kan batteriet vara dåligt eller så krånglar laddaren.

2 035 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
bosabengt skrev:

En viktig fråga: Slår laddaren ifrån även om du försöker ladda när "ögat" visar grönt?

Ett sånt där tittöga är iof ett bra hjälpmedel för att kolla batteriets laddstatus, men är dock inte absolut pålitligt eftersom det endast visar i den cell som ligger under ögat. Detta innebär att andra celler kan vara dåliga fastän ögat visar grönt. smile

Om laddaren slår ifrån när du laddar och ögat visar grönt, då kan batteriet vara dåligt eller så krånglar laddaren.

ja när ögat är grönt så vill jag ladda ändå. men då slår det ifrån med jämna mellanrum. ska ta å filma det.

förmodligen är det laddaren som inte funkar på detta batteriet. vad kallas det batteriet jag har? bara underhållsfritt eller? finns ju  gel agm osv.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök