3301
Sök

Diesel versus Bensin! En liten historia!

80 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#21
Eisenhut skrev:
Carljor skrev:
Skiljer bara 35 hk, är ju inte så mycket.
Hur mycket skiljer vikten?

Som redan har påpekats så har ju en diesel ett snävare register. Spelar visserligen mindre roll på treans och fyrans växel, men du kunde troligen ligga kvar på lägre växel lite längre och utnyttja bensinarens register på bättre sätt än vad som var möjligt i dieselvolvon?

Det kan man tycka, men sen samtidigt har D5an dubbelt så mycket NM. Och viktmässigt är de rätt lika, volvon kanske är + eller - några. Jag vet att BMW väger 1700-1750kg med full tank

Jo visst, men som jag skrev i något inlägg över, så hade båda bilarna "samma" förutsättningar för att ge så mycket kraft de kan.

Vad skulle NM möjligtvis betyda?

Det är effekten och ingenting annat som spelar roll, mycket NM visar ju endast att man har mycket effekt även i låga register men varvar man inte mer än vad en dieselsnurra gör så spelar det noll roll. Därmed blir det ju ungefär samma toppeffekt på bilarna och dom går således lika bra.

Det som är underligt är väl dom 35hk men det kan också ha en naturlig förklaring såsom utväxling, drivlineförluster mm.

Är inte Nm/hk det samma som effekt? Ergo, det är fortfarande mer kraft i volvon.

Jag tycker ni hänger upp er förmycket på hur mycket bilen varvar, D5an kan man stressa upp i 5-5500rpm, och BMWn har sitt stopp vid 6500, inte så stor skillnad iallafall?

Och enligt Volvo så har D5an:
D5
(2007-2009)    HK:185@4000    NM:400@2000-2750    Volym2400    D5244T4

Och BMW 520i Touring
R6                    Hk:150@-           NM:190@-                 Volym2000

Nu hittade jag inte info om BMWn med RPM osv..

Men det är ingen som har ett konkret svar? Att det är skit bakom ratten och liknande är rätt, tja tråkiga svar.


Och det är trots allt ingen tillfällighet, eftersom det var andra gången den krigsskadade 520in körde ifrån/hängt på bilar som är både nyare och gått mindre!

Mvh
Senast redigerat av Carljor (7 april 2010)

dBverkstan.se
64 Inlägg
7 april 2010
#22
Carljor skrev:
Pa3rlan skrev:
Anledningen till förlusten för v70in är ju att din bror ligger på för låg växel! Hade han legat på 4an från 90 eller 5an från säg 110 så hade 520in blivit rejält i från åkt!

Läs ett av mina andra inlägg, så ser du att vi testa 4an i 100km/h och samma visa.


Sandzoo;

Vi har haft dieselbilar i alla år, så vi vet hur man kör med en diesel.

Jo men den gången drog ni jämt. Hade bror din slängt i 5an innan ni kom upp i 145km/h?

80 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#23
Pa3rlan skrev:
Jo men den gången drog ni jämt. Hade bror din slängt i 5an innan ni kom upp i 145km/h?

Kan jag inte svära på. Men å andra sidan, så hade jag fått i nästa växel också. Så... Whats your point?tongue

jorgen72
7 april 2010
#24
Det finns inte en möjlighet att det är riktigt antingen var det fel på d5 eller så körde du mycke bättre än din bror

80 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#25
jorgen72 skrev:
Det finns inte en möjlighet att det är riktigt antingen var det fel på d5 eller så körde du mycke bättre än din bror

Jag har haft körkort längre än min bror, men vi har lika mycket tid på bana, och racing simulatorer. Så att han skulle missa en växel eller liknande. Sen att misslyckas med att trycka ner pedalen är rätt svårt.

Tänkte att jag skulle fixa en film, men eftersom jag jobbar och är i linköping just nu, så får det bli till helgen!
Om det finns ett intresse av en film dvs.

Fd Bannad
657 Inlägg
7 april 2010
#26
sandzoo skrev:
Hedning skrev:
sandzoo skrev:

så du menar att NM inte spelar roll?? hmm där har du fel.. klart de gör..

ex: bmw 335D 286hk 580NM gör 0-100 på 6,0sek---Vikteffekt i kg/hk  5,8
    : bmw 335i 306hk 400NM gör 0-100 på 5,4sek--- Vikteffekt i kg/hk  5,3

och så är dieseln 45kg tyngre.. och bensinaren har 20hk mer.. men dieseln har 180Nm mer..

kollar man all data ser man tydligt att dieseln är snabbare.. båda bilar är turboladdade..(om all vikt och effekt var identiska)

Tycker det ser ut som Dieseln blir rätt så rejält frånåkt.

läser du de du vill läsa eller?
ta o läs igen så ska du se att du har fel.. läs spec de som står innom ( )

Läs själv, jag förutsätter att 335d är en diesel iaf.

tycker du ska gå in på avancerad motorteknik och läsa vrid är ingenting tråden, står myche matnyttigt i den.

Märkesbög

2 072 Inlägg
7 april 2010
#27
GurraG skrev:
dieseln gör det på 6 sekunder blankt och bensinaren på 5.4.. Enligt min matematik och vad jag lärde mig när jag va liten så va 5.4 sekunder före 6 sekunder?

som jag skrev innan.. du kanske har lärt dig när du va liten.. vad 2+2 var..
LÄS INNOM PARANTES..
kanske ska förtydliga.. OM man har "exakt" samma bil i detta fall Bmw...

1 lika mycket HK
2 lika mycket vikt..

vem ska skulle vinna då?
om du nu kan räkna ut det..tongue

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
7 april 2010
#28
Hedning skrev:
sandzoo skrev:
Hedning skrev:
Tycker det ser ut som Dieseln blir rätt så rejält frånåkt.

läser du de du vill läsa eller?
ta o läs igen så ska du se att du har fel.. läs spec de som står innom ( )

Läs själv, jag förutsätter att 335d är en diesel iaf.

tycker du ska gå in på avancerad motorteknik och läsa vrid är ingenting tråden, står myche matnyttigt i den.

ja 335d är en diesel därför D efter 335
detta ämnet är för stort och alla vill ha de på sitt sätt..
och NM (vrid) har betydelse detta är ju klart.. om bmw 335d på 286hk och "ex" 250 i Nm skulle den då gå på 6,0sek ?
nej trodde väl de..

vad man ej vet så spelar v-lådan stor del i acc/toppfart mm....även om de finns mer hk i nån annan bil..

detta kommer diskuteras hur länge som helst.. så jag har sagt mitt iaf..
kan bara tillägga att jag har dragit en bmw e36 coupe 325 på motorväg från ca 100 till 200km/h
3-4ggr under en resa.. (visste ej vem killen va)
o kom ej o säg att han ej gasade vi va uppe i över 200...
(jag körde min 320d chippad) nått svar på detta då?
Senast redigerat av sandzoo (7 april 2010)

Sandzoo i da house

dBverkstan.se
64 Inlägg
7 april 2010
#29
Carljor skrev:
Pa3rlan skrev:
Jo men den gången drog ni jämt. Hade bror din slängt i 5an innan ni kom upp i 145km/h?

Kan jag inte svära på. Men å andra sidan, så hade jag fått i nästa växel också. Så... Whats your point?tongue

Det jag menade med det var bara att med dieslar får man växla som en galning och det är totalt värdelöst att försöka dra ur nå mer än ca:4000rpm utan man tjänar mer på att kasta i en högre växel, så upplever jag min bil iaf! Så om han vid nästa försök växlar lite tidigare kanske resultatet blir annat, värt att prova iaf.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2010
#30
Jag tycker inte det är så konstigt, i dagens tider då turbomotorer överskattas något grymt mycket på grund av diverse Fast N Furious-filmer (och dieselmotorer på grund av... tja varför egentligen?)är det lätt att glömma hur härlig en ordentlig bensinmotor är.

Jag brukar kalla det elasticitet, men har ingen aning om det är rätt ord. Helt enkelt bra drag oavsett vilken växel som ligger i, på en Bmw med sexa kan du kasta i 5an i gångfart. I samma går en Volvo eller Saab med turbo fyra tungt på 2an och femman innebär stopp. Ändå har bilarna samma effekt på pappret.

En 520i har 150hp/190Nm och väger ca 1770kg och en V70 D5 har 185hp/400Nm och väger ca 1700kg, 520i gör 0-100 på 10.2sek och V70 D5 på 8,5sek. Volvo "bör" alltså vinna även uppe i fart om du växlar rätt.  Väljer vi istället en 525i med 192hp/245Nm går dessa jämt på 8.5sek, trots att Bmwn väger 100kg mer.

Slutsats? Bmws sexor är ordentligt pigga trots att det inte sitter någon turbo i, vilket FnF lärt oss att alla snabba tuffa bilar har. Men gör om det hela och lär din bror när han skall växla med D5 motorn kommer Volvons effektövertag med all säkerhet ta ut sin rätt och du kommer bli efter.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

80 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#31
Rquired skrev:
Jag tycker inte det är så konstigt, i dagens tider då turbomotorer överskattas något grymt mycket på grund av diverse Fast N Furious-filmer (och dieselmotorer på grund av... tja varför egentligen?)är det lätt att glömma hur härlig en ordentlig bensinmotor är.

Jag brukar kalla det elasticitet, men har ingen aning om det är rätt ord. Helt enkelt bra drag oavsett vilken växel som ligger i, på en Bmw med sexa kan du kasta i 5an i gångfart. I samma går en Volvo eller Saab med turbo fyra tungt på 2an och femman innebär stopp. Ändå har bilarna samma effekt på pappret.

En 520i har 150hp/190Nm och väger ca 1770kg och en V70 D5 har 185hp/400Nm och väger ca 1700kg, 520i gör 0-100 på 10.2sek och V70 D5 på 8,5sek. Volvo "bör" alltså vinna även uppe i fart om du växlar rätt.  Väljer vi istället en 525i med 192hp/245Nm går dessa jämt på 8.5sek, trots att Bmwn väger 100kg mer.

Slutsats? Bmws sexor är ordentligt pigga trots att det inte sitter någon turbo i, vilket FnF lärt oss att alla snabba tuffa bilar har. Men gör om det hela och lär din bror när han skall växla med D5 motorn kommer Volvons effektövertag med all säkerhet ta ut sin rätt och du kommer bli efter.

Ett bra svar! Tack för det!
Tänkte att vi ska göra om det, och filma. Min bror kan växla med diesel, eftersom han inte har egen och har lånat våra föräldrars bilar som har varit diesel under de åren han haft körkort(för att lägga till, ifall det skulle spela någon roll, så bor våra föräldrar utomlands, och vi pendlar rätt ofta med bil. Sedan februari har brorsan kört 900-1000mil, så vanan med diesel kan han.)

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
7 april 2010
#32
Rquired skrev:
Jag tycker inte det är så konstigt, i dagens tider då turbomotorer överskattas något grymt mycket på grund av diverse Fast N Furious-filmer (och dieselmotorer på grund av... tja varför egentligen?)är det lätt att glömma hur härlig en ordentlig bensinmotor är.

Jag brukar kalla det elasticitet, men har ingen aning om det är rätt ord. Helt enkelt bra drag oavsett vilken växel som ligger i, på en Bmw med sexa kan du kasta i 5an i gångfart. I samma går en Volvo eller Saab med turbo fyra tungt på 2an och femman innebär stopp. Ändå har bilarna samma effekt på pappret.

En 520i har 150hp/190Nm och väger ca 1770kg och en V70 D5 har 185hp/400Nm och väger ca 1700kg, 520i gör 0-100 på 10.2sek och V70 D5 på 8,5sek. Volvo "bör" alltså vinna även uppe i fart om du växlar rätt.  Väljer vi istället en 525i med 192hp/245Nm går dessa jämt på 8.5sek, trots att Bmwn väger 100kg mer.

Slutsats? Bmws sexor är ordentligt pigga trots att det inte sitter någon turbo i, vilket FnF lärt oss att alla snabba tuffa bilar har. Men gör om det hela och lär din bror när han skall växla med D5 motorn kommer Volvons effektövertag med all säkerhet ta ut sin rätt och du kommer bli efter.

Inte för att vara sån, men jag har då aldrig i hela mitt liv kört en 520 bensinare som haft varken imponerande grunddrag eller "elasticitet". Visst drar motorn jämnt över registret men fartupplevelsen kan liknas ungefär med att sitta och titta på när gräset växer.

Eftersom det saknas alla former av bevis avfärdar jag denna tråd som trolling och rent bullshit

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 april 2010
#33
J-P-R skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker inte det är så konstigt, i dagens tider då turbomotorer överskattas något grymt mycket på grund av diverse Fast N Furious-filmer (och dieselmotorer på grund av... tja varför egentligen?)är det lätt att glömma hur härlig en ordentlig bensinmotor är.

Jag brukar kalla det elasticitet, men har ingen aning om det är rätt ord. Helt enkelt bra drag oavsett vilken växel som ligger i, på en Bmw med sexa kan du kasta i 5an i gångfart. I samma går en Volvo eller Saab med turbo fyra tungt på 2an och femman innebär stopp. Ändå har bilarna samma effekt på pappret.

En 520i har 150hp/190Nm och väger ca 1770kg och en V70 D5 har 185hp/400Nm och väger ca 1700kg, 520i gör 0-100 på 10.2sek och V70 D5 på 8,5sek. Volvo "bör" alltså vinna även uppe i fart om du växlar rätt.  Väljer vi istället en 525i med 192hp/245Nm går dessa jämt på 8.5sek, trots att Bmwn väger 100kg mer.

Slutsats? Bmws sexor är ordentligt pigga trots att det inte sitter någon turbo i, vilket FnF lärt oss att alla snabba tuffa bilar har. Men gör om det hela och lär din bror när han skall växla med D5 motorn kommer Volvons effektövertag med all säkerhet ta ut sin rätt och du kommer bli efter.

Inte för att vara sån, men jag har då aldrig i hela mitt liv kört en 520 bensinare som haft varken imponerande grunddrag eller "elasticitet". Visst drar motorn jämnt över registret men fartupplevelsen kan liknas ungefär med att sitta och titta på när gräset växer.

Eftersom det saknas alla former av bevis avfärdar jag denna tråd som trolling och rent bullshit

Nej 520i är lite av en knepig kompromiss. Steget upp till en 523i eller 525i var enormt. Men den tål att jämföras med 2L fyror och framstår i alla fall enligt mig som björnstark, två extra cylindrar märks konstant under körningen. Så att 20i stämmer in på min beskrivning "i sin klass" tycker jag.

Men i praktiken skulle jag inte köpa en 20i, de större sexorna är helt andra motorer och skillnaden i förbrukning och ägandekostnader är minimala.

Och Trolling är för övrigt en metod för fiske wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

80 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#34
J-P-R skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker inte det är så konstigt, i dagens tider då turbomotorer överskattas något grymt mycket på grund av diverse Fast N Furious-filmer (och dieselmotorer på grund av... tja varför egentligen?)är det lätt att glömma hur härlig en ordentlig bensinmotor är.

Jag brukar kalla det elasticitet, men har ingen aning om det är rätt ord. Helt enkelt bra drag oavsett vilken växel som ligger i, på en Bmw med sexa kan du kasta i 5an i gångfart. I samma går en Volvo eller Saab med turbo fyra tungt på 2an och femman innebär stopp. Ändå har bilarna samma effekt på pappret.

En 520i har 150hp/190Nm och väger ca 1770kg och en V70 D5 har 185hp/400Nm och väger ca 1700kg, 520i gör 0-100 på 10.2sek och V70 D5 på 8,5sek. Volvo "bör" alltså vinna även uppe i fart om du växlar rätt.  Väljer vi istället en 525i med 192hp/245Nm går dessa jämt på 8.5sek, trots att Bmwn väger 100kg mer.

Slutsats? Bmws sexor är ordentligt pigga trots att det inte sitter någon turbo i, vilket FnF lärt oss att alla snabba tuffa bilar har. Men gör om det hela och lär din bror när han skall växla med D5 motorn kommer Volvons effektövertag med all säkerhet ta ut sin rätt och du kommer bli efter.

Inte för att vara sån, men jag har då aldrig i hela mitt liv kört en 520 bensinare som haft varken imponerande grunddrag eller "elasticitet". Visst drar motorn jämnt över registret men fartupplevelsen kan liknas ungefär med att sitta och titta på när gräset växer.

Eftersom det saknas alla former av bevis avfärdar jag denna tråd som trolling och rent bullshit

Anledningen till att BMWn känns som slö, eller som du säger "imponerande grunddrag" så finns det en väldigt enkel lösning till det;

520 har ingen turbo. Den har ett jämnt drag hela vägen, tillskillnad från volvon som har en turbo som hoppar in runt 2000rpm. Det är den effekten Rquired beskriver. Att det är en sån jävla "wow!" effekt när turbon kickar in, eftersom bilen oftast är helt lealös på lägre varv utan turbo.

Och bevis skall presenteras.
Senast redigerat av Carljor (8 april 2010)

Fd Bannad
657 Inlägg
8 april 2010
#35
Carljor skrev:
J-P-R skrev:
Rquired skrev:
Jag tycker inte det är så konstigt, i dagens tider då turbomotorer överskattas något grymt mycket på grund av diverse Fast N Furious-filmer (och dieselmotorer på grund av... tja varför egentligen?)är det lätt att glömma hur härlig en ordentlig bensinmotor är.

Jag brukar kalla det elasticitet, men har ingen aning om det är rätt ord. Helt enkelt bra drag oavsett vilken växel som ligger i, på en Bmw med sexa kan du kasta i 5an i gångfart. I samma går en Volvo eller Saab med turbo fyra tungt på 2an och femman innebär stopp. Ändå har bilarna samma effekt på pappret.

En 520i har 150hp/190Nm och väger ca 1770kg och en V70 D5 har 185hp/400Nm och väger ca 1700kg, 520i gör 0-100 på 10.2sek och V70 D5 på 8,5sek. Volvo "bör" alltså vinna även uppe i fart om du växlar rätt.  Väljer vi istället en 525i med 192hp/245Nm går dessa jämt på 8.5sek, trots att Bmwn väger 100kg mer.

Slutsats? Bmws sexor är ordentligt pigga trots att det inte sitter någon turbo i, vilket FnF lärt oss att alla snabba tuffa bilar har. Men gör om det hela och lär din bror när han skall växla med D5 motorn kommer Volvons effektövertag med all säkerhet ta ut sin rätt och du kommer bli efter.

Inte för att vara sån, men jag har då aldrig i hela mitt liv kört en 520 bensinare som haft varken imponerande grunddrag eller "elasticitet". Visst drar motorn jämnt över registret men fartupplevelsen kan liknas ungefär med att sitta och titta på när gräset växer.

Eftersom det saknas alla former av bevis avfärdar jag denna tråd som trolling och rent bullshit

Anledningen till att BMWn känns som slö, eller som du säger "imponerande grunddrag" så finns det en väldigt enkel lösning till det;

520 har ingen turbo. Den har ett jämnt drag hela vägen, tillskillnad från volvon som har en turbo som hoppar in runt 2000rpm. Det är den effekten Rquired beskriver. Att det är en sån jävla "wow!" effekt när turbon kickar in, eftersom bilen oftast är helt lealös på lägre varv utan turbo.

Och bevis skall presenteras.

en D5a har väll då fan ingen enorm "wow" turbokick vid 2 000 varv? Om du tar fram en effektkurva till en D5a skulle jag tippa på att den är ganska rak, då den håller fullt vridmoment från 1750 till 2750, och toppeffekt vid 4000(?).

betvivlar starkt att Bmw:n hittar sin vridmomentspeak före 3 000, och har således troligen en betydligt spetsigare karaktär än vad volvodieseln har.

Märkesbög

Entreprenör
1 286 Inlägg
8 april 2010
#36
Säger som alla andra. Han som körde V70 D5an vet inte hur man spakar en dieselkärra eller så var han för rädd om bilen medans du gjorde "kamikazeväxlingar".

En V70 D5 ÄR snabbare än en 520i. Titta på siffrorna. Och uppe i fart så är den ännu snabbare än din 520i.

// Niklas Johansson

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 april 2010
#37
Det finns massvis av trådar som förklarar detta fenomenet, alla har gemensamt att de spårar ur i pajkastning om hurvida man skall köra sugmotor eller turbo och hurvida vridmomentet vinner rejsen.

Jag låser här och hänvisar till sökmotorn och att liknande anekdoter passar bättre i din blogg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 april 2010
#38
torpis skrev:
Det finns massvis av trådar som förklarar detta fenomenet, alla har gemensamt att de spårar ur i pajkastning om hurvida man skall köra sugmotor eller turbo och hurvida vridmomentet vinner rejsen.

Jag låser här och hänvisar till sökmotorn och att liknande anekdoter passar bättre i din blogg.

Du glömde möjligtvis inte något liitet? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
8 april 2010
#39
torpis skrev:
Det finns massvis av trådar som förklarar detta fenomenet, alla har gemensamt att de spårar ur i pajkastning om hurvida man skall köra sugmotor eller turbo och hurvida vridmomentet vinner rejsen.

Jag låser här och hänvisar till sökmotorn och att liknande anekdoter passar bättre i din blogg.

Tror också jag tar och låser tråden här. wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Musiker
472 Inlägg
8 april 2010
#40
IceEyes skrev:
torpis skrev:
Det finns massvis av trådar som förklarar detta fenomenet, alla har gemensamt att de spårar ur i pajkastning om hurvida man skall köra sugmotor eller turbo och hurvida vridmomentet vinner rejsen.

Jag låser här och hänvisar till sökmotorn och att liknande anekdoter passar bättre i din blogg.

Tror också jag tar och låser tråden här. wink

Ja, den här tråden förtjänar verkligen både lås och kedja! tongue

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)


Sök