Jag tycker inte det är så konstigt, i dagens tider då turbomotorer överskattas något grymt mycket på grund av diverse Fast N Furious-filmer (och dieselmotorer på grund av... tja varför egentligen?)är det lätt att glömma hur härlig en ordentlig bensinmotor är.
Jag brukar kalla det elasticitet, men har ingen aning om det är rätt ord. Helt enkelt bra drag oavsett vilken växel som ligger i, på en Bmw med sexa kan du kasta i 5an i gångfart. I samma går en Volvo eller Saab med turbo fyra tungt på 2an och femman innebär stopp. Ändå har bilarna samma effekt på pappret.
En 520i har 150hp/190Nm och väger ca 1770kg och en V70 D5 har 185hp/400Nm och väger ca 1700kg, 520i gör 0-100 på 10.2sek och V70 D5 på 8,5sek. Volvo "bör" alltså vinna även uppe i fart om du växlar rätt. Väljer vi istället en 525i med 192hp/245Nm går dessa jämt på 8.5sek, trots att Bmwn väger 100kg mer.
Slutsats? Bmws sexor är ordentligt pigga trots att det inte sitter någon turbo i, vilket FnF lärt oss att alla snabba tuffa bilar har. Men gör om det hela och lär din bror när han skall växla med D5 motorn kommer Volvons effektövertag med all säkerhet ta ut sin rätt och du kommer bli efter.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.