Ni kan varken köra med 16V sugisboxarna eller orginal 8V turboboxar.
Dunkar ni dit en HX40 så har all måttfullhet åt ut genom fönstret.
En T5 eller R turbo hade varit vettigt för er men en HX40.....
![roll](img/smilies/roll.png)
Turbo skall anpassas efter den effekt ni siktar på. Att ha aggregat för 500Hkr men bara
möjlighet att utnyttja , låt oss säga, 300Hkr är meningslöst eftersom ni får en turbo som börjar ladda först vid 4000rpm och sedan får ni 300Hkr vid typ 5000 rpm. Bra register va....
(Hoppas ni inser att ni bla måste ha extern wg med en HX40)
Boxarna då.....
Ni måste hitta chip som passar till ert bygge. Det finns dom som har chip till 8V turboboxar för att kunna köra 16V turbo (jag tror att turbocenter har) men då måste ni ha den sk "guldboxen" som tändbox ( Boschnumret slutar på 219). Orginal 8V tändkurva funkar inte då förbränningshastigheten i en 8V är helt annan än i en 16V. Och 16V sugisboxar har varken en bränslemap eller en tändmap som funkar på laddtryck (kanske upp till si så där 0.3 bar om man har tur).
Dessutom så måste ni matcha spridarstorlek mot den effekt ni skall ha och sedan matcha spridaren mot LMM. LMM måste hänga med hela vägen upp till full effekt för att sprutet skall lira vettigt. När LMM bottnar så har sprutet annars bara varvtalssignal att gå på som lastsignal.
Tänk på att effekt kostar pengar. Turmregeln för turbotrimning brukar vara runt 300kr/hkr man trimmar. Dvs har man en turbomotor på 200Hkr och vill ha 300Hkr så kostar det 100 * 300 = 30000 kr innan man är klar. Det KAN kosta mindre men ofta kostar det mera eftersom man ofta inte lyckas första gången.
Många räknar dessutom väldigt optimistiskt på sina byggen och glömmer packningssatser, nya stift, olja, oljefilter, nytt luftfilter etc etc när dom räknar kostnad på ett bygge.
Har ni räknat in diffbroms i ert bygge? Eller ska ni hasa runt med ett vilt spinnande bakdäck?
Koppling? Det kostar rätt mycket om det skall hålla.
Växellåda? Supralåde eller en BMW låda? Vad har ni?
Kardanring? Det första som hände Stefan i garaget vårat när han köpte en 240 bromsad till 550Hkr var att han slet av kardanen när han börnade i garaget,
/Göran
SNL skrev:
Vet du hur det är med boxarna? Måste vi byta dem?