3559
Sök

Volvo 740 -87 ( ABS lampan lyser )

Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#1
Japp lampan lyser som sagt, finns med på protokollet på bes.pappret.

Vad är det vanligaste felet & vart ska man börja?


876 Inlägg
7 april 2010
#2
trasig givare? ett smidigt och billigt sätt att slippa det är att koppla om den till olje lampan wink


Diesel är det enda rätta!
229 Inlägg
7 april 2010
Trådstartare
#3
volvoperfomanceclub skrev:
trasig givare? ett smidigt och billigt sätt att slippa det är att koppla om den till olje lampan wink

ja så kan man ju göra, det är väl inget dom märker på besikt? wink


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 april 2010
#4
nä men din abs funkar fortfarande inte tongue, läs av felkoderna i diagnos modulen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

948 Inlägg
7 april 2010
#5
sitter en kontakt för abs givaren på vardera sida skärmkant fram innanför alltså kablaget som går där dra isär kontaken. hissa upp bilen fram, plocka fram en multimeter och ohm mät kontaken som går ifrån abs givaren samtidigt som du snurrar på hjulet ger den inget utslag så är givaren kass

876 Inlägg
7 april 2010
#6
The_Mechanic skrev:
nä men din abs funkar fortfarande inte tongue, läs av felkoderna i diagnos modulen

nej det förvisso men som sagt är det bara glapp så och desutom så brukar abs sällan funka på dessa bilar,jag har flertalet gg gjort som ja beskrrev ovan och det fungerar kanon

mvh rayya


Motborgare
1 099 Inlägg
8 april 2010
#7
TobbeTT skrev:
sitter en kontakt för abs givaren på vardera sida skärmkant fram innanför alltså kablaget som går där dra isär kontaken. hissa upp bilen fram, plocka fram en multimeter och ohm mät kontaken som går ifrån abs givaren samtidigt som du snurrar på hjulet ger den inget utslag så är givaren kass

Om man skall använda snurr-metoden fungerar det sällan utan att använda ett oscilloskop.
Den enklaste metoden är att ohm-mäta givarna. De skall ligga rundt 1000 ohm, normalt.

Om det, tillexempel, är tandkransen som är för rostig, så fungerar ohm-mätningen inte. Då är det oscilloskop som gäller.
Eventuellt kan man sätta mätaren på växelspänningsmätning och se om man får nåt utslag nånstans rundt en halv till en volt, men det är en relativt osäker metod då många multimetrar bara är känsliga rundt 50-60Hz. Det är därför oscilloskopet är bättre.

-- K

948 Inlägg
8 april 2010
#8
jaha ok. gjorde så på min 940 när en givare hade lagt av och det funka perfa att göra så

lastbils chaufför
240 Inlägg
19 juni 2010
#9
volvoperfomanceclub skrev:
trasig givare? ett smidigt och billigt sätt att slippa det är att koppla om den till olje lampan wink

vilka kablar kopplar du ihop?
har letat och sökt efter dom rätta kablarna men jag hittar dom inte:(
Senast redigerat av mustang1966 (19 juni 2010)

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!

Bärs!
3 456 Inlägg
19 juni 2010
#10
ABS på en -87'a? Kom inte det först -89?

Garaget.org peakade 2008.

10 Inlägg
2 december 2010
#11
abs givare finns o köpa på biltema o funkar kanon, kostar 399:- /st. På volvo kostar dom runt 1200:- /st bara ett tips! smile

Hääj ! ;D


Sök