3233
Sök

Kapa fjädrarna! Bra? Dåligt?

212 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#1
Ja som rubriken säger så hade jag tänkt kapa fjädrarna på mitt åk, då det är svårt att få tag i sänkningssats och att jag troligtvis inte kommer att ha råd till det.
Hörde då att man kan kapa fjädrarna istället.
Vad tycker ni om det? Bra? Dåligt? Motivera gärna varför ni tycker som ni gör.

Jag kör en Chrysler Neon -97


Mannen myten legenden
179 Inlägg
8 april 2010
#2
kapa inte. stötigt obekvämt och inte godkänt på SBP. Spara pengarna och köp riktigt grejer!!

wooooommm, pschii, wooooommmm

Driver
2 111 Inlägg
8 april 2010
#3
Sök lite så finner du ögonblickligen svar på din fråga. Ett ganska tydligt sådant skulle jag tippa...

Räcker annars med första svaret du fick.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

1 207 Inlägg
8 april 2010
#4
Jag läste någonstans att garaget har kommit på en smått revolutionerande funktion här på forumet. Klickar man på knappen "Sök" (den ligger granne med knappen "Index" och "Meddelanden") så kommer man till en sida där man kan skriva in ett par sökord och sedan -VIPS!- ser om någon annan har skivigt någon liknande tråd tidigare, innan man skriver en ny tråd. Skitsmart enligt mig!

Den verkar dock vara svåranvänd men testa den gärna, den bits inte!

30 Inlägg
8 april 2010
#5
funkar aldeles utmäsrkt att kapa. bara du sätter fastg fjädrarna sen. ingen ide att köpa sänkninsfjädrar för ett par tusen som knappt sänker något ändå.  du kan lika gärna köpa beggade fjädrar från skroten när du ska besikta sen. och du kan kapa lite och ändå köra den igenom besiktningen.. fram med rondellen nu.. och stötigt och stötigt. du är väl inte pensionär än?


212 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#6
Ok tack för svar. Jag har dock hört att det är godkänt sålänge fjädern kvar i skålen när bilen är upphissad? Stämmer det?


212 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#7
Haha aa jag ska testa det nästa gång, maco wink. Granne med index säger du? Ofan. Hoglund, nej jag är långt ifrån pensionär än. Blir nog till att ta ett par dåliga fjädrar att kapa i som test.


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
8 april 2010
#8
M-Wetter skrev:
Ok tack för svar. Jag har dock hört att det är godkänt sålänge fjädern kvar i skålen när bilen är upphissad? Stämmer det?

Det stämmer bra det!
Frågan är hur mycket har du tänkt att kapa?
En varv? Halva fjädern? wink

Men om du vill leka Doktor Snål så kan du mäta dina fjädrars längd o bred, ta en måttband o åka till biltema o kolla vilka fjädrar skulle passa bäst.

Så gjorde en bekant med sin f.d. Lada o det blev skit bra! Dock förmodligen säljs Ladan idag som konserv burkar på Lidl lol


212 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#9
Grabber skrev:
M-Wetter skrev:
Ok tack för svar. Jag har dock hört att det är godkänt sålänge fjädern kvar i skålen när bilen är upphissad? Stämmer det?

Det stämmer bra det!
Frågan är hur mycket har du tänkt att kapa?
En varv? Halva fjädern? wink

Men om du vill leka Doktor Snål så kan du mäta dina fjädrars längd o bred, ta en måttband o åka till biltema o kolla vilka fjädrar skulle passa bäst.

Så gjorde en bekant med sin f.d. Lada o det blev skit bra! Dock förmodligen säljs Ladan idag som konserv burkar på Lidl lol

Haha aa kanske det. Men sjysst idéer! Nu får man springa ut i garaget och fundera en stund.


446 Inlägg
8 april 2010
#10
kapa fjädrarna på min 740 och drog fast som med slangklämmor och dommkolla på det vid besiktningen man sa inget smile


Motborgare
1 099 Inlägg
8 april 2010
#11
M-Wetter skrev:
Ja som rubriken säger så hade jag tänkt kapa fjädrarna på mitt åk, då det är svårt att få tag i sänkningssats och att jag troligtvis inte kommer att ha råd till det.
Hörde då att man kan kapa fjädrarna istället.
Vad tycker ni om det? Bra? Dåligt? Motivera gärna varför ni tycker som ni gör.

Jag kör en Chrysler Neon -97

Klart du skall kapa fjädrarna. Man får ju en helt otroligt bra väghållning när man kör på utfjädringsstoppen. Man undrar varför konstruktörerna sätter i onödigt långa fjädrar orginalt. Materialslöseri kallar jag det!

-- K

4 001 Inlägg
9 april 2010
#12
Kavli skrev:
M-Wetter skrev:
Ja som rubriken säger så hade jag tänkt kapa fjädrarna på mitt åk, då det är svårt att få tag i sänkningssats och att jag troligtvis inte kommer att ha råd till det.
Hörde då att man kan kapa fjädrarna istället.
Vad tycker ni om det? Bra? Dåligt? Motivera gärna varför ni tycker som ni gör.

Jag kör en Chrysler Neon -97

Klart du skall kapa fjädrarna. Man får ju en helt otroligt bra väghållning när man kör på utfjädringsstoppen. Man undrar varför konstruktörerna sätter i onödigt långa fjädrar orginalt. Materialslöseri kallar jag det!

-- K

och då skulle en sänkningssats vara bättre eller?

till TS: så länge du inte har nivåreglering så funkar det fint att kapa, men tänk efter före så du inte kapar för mycket och sätt fast fjädrarna med slangklämmor så går det igenom SBP också.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Trafikledare
563 Inlägg
9 april 2010
#13
kolvas skrev:
sätt fast fjädrarna med slangklämmor så går det igenom SBP också.

Så var det godkänt innan, men det har dom tydligen ändrat. Det säger dom iallafall på stationen i Värnamo, men det är ju fan olika överallt..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

4 001 Inlägg
9 april 2010
#14
Melin skrev:
kolvas skrev:
sätt fast fjädrarna med slangklämmor så går det igenom SBP också.

Så var det godkänt innan, men det har dom tydligen ändrat. Det säger dom iallafall på stationen i Värnamo, men det är ju fan olika överallt..

ibland säger dom att det är godkänt och ibland inte, jag tror inte gubbarna på stationen själva har koll egentligen.
Transportstyrelsen har iaf. rekommenderat det sättet på Voc-bilar.

sen brukar iaf. jag sätta 2 st klämmor nere och 2 st uppe för att fjädern inte ska kantra och jag har aldrig fått nedslag på besiktningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 april 2010
#15
Jättebra att bara kapa fjädrarna och förändra fjäderns egenskaper..likadant med att värma ihop dme med.

Det finns folk som kan det där med att anpassa dämpare och fjädrar......och inte är det bonnmeckare ute i landet som kapar o värmer.......

Köp riktigt......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Motborgare
1 099 Inlägg
9 april 2010
#16
kolvas skrev:
Kavli skrev:
M-Wetter skrev:
Ja som rubriken säger så hade jag tänkt kapa fjädrarna på mitt åk, då det är svårt att få tag i sänkningssats och att jag troligtvis inte kommer att ha råd till det.
Hörde då att man kan kapa fjädrarna istället.
Vad tycker ni om det? Bra? Dåligt? Motivera gärna varför ni tycker som ni gör.

Jag kör en Chrysler Neon -97

Klart du skall kapa fjädrarna. Man får ju en helt otroligt bra väghållning när man kör på utfjädringsstoppen. Man undrar varför konstruktörerna sätter i onödigt långa fjädrar orginalt. Materialslöseri kallar jag det!

-- K

och då skulle en sänkningssats vara bättre eller?

Du tror inte det är hårdare fjädrar och anpassade stötdämpare i en sänkningssats?

Skall man göra den här operationen skall man även byta till en grövre krängningshämmare också.

-- K

Fetast i stan !!
991 Inlägg
9 april 2010
#17
Kavli skrev:
kolvas skrev:
Kavli skrev:
Klart du skall kapa fjädrarna. Man får ju en helt otroligt bra väghållning när man kör på utfjädringsstoppen. Man undrar varför konstruktörerna sätter i onödigt långa fjädrar orginalt. Materialslöseri kallar jag det!

-- K

och då skulle en sänkningssats vara bättre eller?

Du tror inte det är hårdare fjädrar och anpassade stötdämpare i en sänkningssats?

Skall man göra den här operationen skall man även byta till en grövre krängningshämmare också.

-- K

Köper man en sänkningssats så brukar det oftast bara vara kortare och hårdare fjädrar . 
Och varför lägga ner 1500 - 2000 för något som sänker bilen 2 - 4 cm när man kan få det gratis och ändå få det igenom besiktningen ??
Jag har kapat fjädrarna på alla bilar jag har sänkt .  Och om den nu inte går igenom besen så byter man bara fjädrar !

// Emil
Senast redigerat av Klorin_Elvis (9 april 2010)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

4 001 Inlägg
9 april 2010
#18
Kavli skrev:
kolvas skrev:
Kavli skrev:

Klart du skall kapa fjädrarna. Man får ju en helt otroligt bra väghållning när man kör på utfjädringsstoppen. Man undrar varför konstruktörerna sätter i onödigt långa fjädrar orginalt. Materialslöseri kallar jag det!

-- K

och då skulle en sänkningssats vara bättre eller?

Du tror inte det är hårdare fjädrar och anpassade stötdämpare i en sänkningssats?

Skall man göra den här operationen skall man även byta till en grövre krängningshämmare också.

-- K

som det nämnts innan så innehåller de flesta sänkningssater enbart kortare fjädrar och ibland kan man ifrågasätta om dessa är hårdare än vad original fjäder är.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

30 Inlägg
9 april 2010
#19
jävla tjat om sänkningssats. de är väl ingen ferrari du ska sänka. kapa skiten och köp nya fjädrar om de inte skulle gå igenom besiktningen. är väl inge kul att spendera massa pengar på någonting som knappt gör någon skillnad


Varningar. 36
1 200 Inlägg
9 april 2010
#20
Kapa bara, alla jävlar som gnäller i tråden är moralkärringar, jag + MÅNGA jag känner kör kapat, det blir INTE stötigt om man vet hur saker och ting ska göras. Och JO det går igenom besiktningen inom vissa ramar, Fjädrarna måste sitta fast både uppe och nere så att dom inte kan komma ur sitt läge, och du måste ha fjäderväg bilen får alltså inte vara stum i fjädringen. OCH DETTA ÄR INGET JÄVLA JIDDER UTAN DIREKTA ORD FRÅN EN BESIKTNINGSMAN.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.


Sök