3364
Sök

Mercedes 190e 85a. konstigt elfel! HJÄLP!

80 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
Tjo! har precis köpt mig en merca 190a. det roliga med bilen är att igår så sluta bilen "ladda" bilen går klockrent men har inget lyse överhuvetaget. elr fläkt samt torkare..you name it. det som drar ström funkar inte. men bilen går kanon i övrigt..kolla generatorn å den ladda 14.3 volt när allt va på slaget å funkade. sen plopp så har du inget som funkar. stänger du av bilen så startar den inte. vad kan problemet vara? har kollat jorden mellan batteri/karros och motor/karros och dom har bra kontakt.. kan även säga att bilen efter tänder ibland när du har stängt av den. precis som om tändningen är över ställd. kan det ha med detta att göra? vart ska jag börja leta? grymt tacksam för svar! MVH Tomas

21 761 Inlägg
10 april 2010
TUmTaSS skrev:
stänger du av bilen så startar den inte.

Vill den inte tända eller menar du att det inte händer någonting alls när du vrider nyckeln i startläge?

Om allting helt enkelt slutar att fungera så är det knappast generatorn som är boven, batteriet fortsätter ju att ge ström ett tag även om generatorn slutar ladda. Batterikablarna kan iof vara orsaken, men med tanke på att motorn "eftertänder" ibland så kanske tändlåset krånglar och inte stänger av spänningen.

Visserligen är ju tändinställningen det första man misstänker när motorn glödtänder med tändningen avslagen, men eftersom bilen ibland verkar "död" så kan nog felet ha med tändlåset att göra. En teori bara. smile

80 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
dom har bytt tändningslåset då gamla ägaren bröt av nyckeln i låset. så jag börjar fundera på det jag med om det kan vara så..för väntar man i typ någon timme så verkar de som om att den startar. men jag har ju inge lyse..skummt äre ialf..skall försöka mäta låset få se om det ligger ström på där när bilen är avstängd

Sök