Janken skrev:
DusanMandick skrev:
i dina bilder på din sida har du ju stått o glott på bilen medans den började brinna ? vfr inte dra fram en brandsläckare o släcka elden ist för o stå o glo ?
Undrar samma sak... bara för att du ringt brandkåren så är det ju inte så dumt att iallafall försöka rädda de som räddas kan. Skillnad om de brunnit i närheten av soppatanken, då hade jag förstått dig om du hållit avstånd.
Sen kommer säkert gubben/firman som du köpte bilen hävda att du själv dragit kabeln, iofs ligger väl bevisbördan på dem nu men...
Hoppas de löser sig till det bästa.
Edit: Borde fan vara lag på att man måste ha en brandsläckare i bilen precis som det är med varningstriangel.
Jag har inte stått och glott. Det började ryka som sagt, och vi var inte sena med att koppla loss batteriet.
Jag pratade med SOS under tiden, och la sen på för att det hade "slutat brinna". Tog väl ca 10 sekunder efter att jag lagt på som man såg hur kupén rökfylldes på 3-4 sekunder. Öppnade motorhuven igen, och såg då hur det brann där kablarna går in i kupén från motorn..
Vi kastade vatten på det, och fick det till att slockna delvis där.. Gick sen in i bilen för att se hur det såg ut, och såg då hur hastighetsmätaren och knappar i instrumentpanel smälte och att det brann i hela golvet och under sätet.. Sen kom lågorna som slog upp mot framrutan från fläktarna.. Med andra ord brann det riktigt ordentligt inne bakom instrumentpanelen.
Och som du säger, så hade du förstått mig om det brann vid soppatanken? Men bilen stod 10 cm från en dörr som döljer en stor jävla gasbehållare med naturgas som värmer upp 2 villor! Duger de till varför man håller avståndet?
Försökte för övrigt sparka på växelspaken för att få den i friläge, och putta bort den från gasbehållaren, men utan framgång..
Bilderna är absolut inte tagna av mig då jag pratade med SOS IGEN, en bra bit därifrån.. Bilderna är tagna av min mammas självmordsbenägna sambo med systemkamera och typ 40 cm långt objektiv. Bilderna är tagna efter en stor misslyckad släckningspådrag.
Där står en stor jävla skylt utanpå dörren som stod 10 cm från bilen, med ett eldningsförbud tecken.
Jag är nöjd med vår insats, tror inte man kunde gjort mer än vad vi gjorde tyvärr.. Eller jo, om jag hade haft en brandsläckare.
Håller ABSOLUT med om att det borde vara lag på brandsläckare.. Har faktiskt inte en aning om varför jag varit dum nog till att inte skaffa en.