3681
Sök

Kraftig bilbrand pga. osäkrad kabel.

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 april 2010
jag måste bara fråga som nån innan tog upp, på bilden med brandmannen ser man vattenkastaruttaget 3 meter från bilen typ, de borde gått å släckt själv nästan?

66 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Janken skrev:
DusanMandick skrev:
i dina bilder på din sida har du ju stått o glott på bilen medans den började brinna ? vfr inte dra fram en brandsläckare o släcka elden ist för o stå o glo ?

Undrar samma sak... bara för att du ringt brandkåren så är det ju inte så dumt att iallafall försöka rädda de som räddas kan. Skillnad om de brunnit i närheten av soppatanken, då hade jag förstått dig om du hållit avstånd.

Sen kommer säkert gubben/firman som du köpte bilen hävda att du själv dragit kabeln, iofs ligger väl bevisbördan på dem nu men...

Hoppas de löser sig till det bästa.

Edit: Borde fan vara lag på att man måste ha en brandsläckare i bilen precis som det är med varningstriangel.

Jag har inte stått och glott. Det började ryka som sagt, och vi var inte sena med att koppla loss batteriet.

Jag pratade med SOS under tiden, och la sen på för att det hade "slutat brinna". Tog väl ca 10 sekunder efter att jag lagt på som man såg hur kupén rökfylldes på 3-4 sekunder. Öppnade motorhuven igen, och såg då hur det brann där kablarna går in i kupén från motorn..

Vi kastade vatten på det, och fick det till att slockna delvis där.. Gick sen in i bilen för att se hur det såg ut, och såg då hur hastighetsmätaren och knappar i instrumentpanel smälte och att det brann i hela golvet och under sätet.. Sen kom lågorna som slog upp mot framrutan från fläktarna.. Med andra ord brann det riktigt ordentligt inne bakom instrumentpanelen.

Och som du säger, så hade du förstått mig om det brann vid soppatanken? Men bilen stod 10 cm från en dörr som döljer en stor jävla gasbehållare med naturgas som värmer upp 2 villor! Duger de till varför man håller avståndet?

Försökte för övrigt sparka på växelspaken för att få den i friläge, och putta bort den från gasbehållaren, men utan framgång..

Bilderna är absolut inte tagna av mig då jag pratade med SOS IGEN, en bra bit därifrån.. Bilderna är tagna av min mammas självmordsbenägna sambo med systemkamera och typ 40 cm långt objektiv. Bilderna är tagna efter en stor misslyckad släckningspådrag.

Där står en stor jävla skylt utanpå dörren som stod 10 cm från bilen, med ett eldningsförbud tecken.

Jag är nöjd med vår insats, tror inte man kunde gjort mer än vad vi gjorde tyvärr.. Eller jo, om jag hade haft en brandsläckare.

Håller ABSOLUT med om att det borde vara lag på brandsläckare.. Har faktiskt inte en aning om varför jag varit dum nog till att inte skaffa en.

66 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Xuri skrev:
jag måste bara fråga som nån innan tog upp, på bilden med brandmannen ser man vattenkastaruttaget 3 meter från bilen typ, de borde gått å släckt själv nästan?

Nyckeln är försvunnen, och ingen slang är inkopplad.

66 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
ThellaaN skrev:
Volvo-nisse skrev:
En liten dum fråga bara.......
Du säger att du inte skulle hunnit även OM du haft eltejp i bakfickan , samtidigt säger du att du la tillbaka kabeln. Varför då inte leta upp någonting att isolera den med INNAN du/ni ens tänkte på att lägga tillbaka den igen.....
För det börja ju ryka efter ett par minuter " står i först inlägget " som ni la tillbaka kabeln som du skriver det....
Låter lite motsägelsefullt och jag tror INTE detta håller i rätten tyvärr

Om man inte ens vetat att kabeln var inkopplad? tändningen på bilen var ju av, så inte tänker man i dom banorna direkt.

Sen dessutom hade vi inte en aning om att kabeln var osäkrad och gick direkt till batteriet.

Och som sagt, om en gammal dam ägt bilen, och enbart skulle dammsuga den, hade samma sak hänt antagligen. Och ska man då kalla de vårdslöst ?

Jag menar, inte fan köper man en bil från en firma, och räknar med att man måste vara bilexpert för att förhindra bilbränder etc.

Jag är inte utbildad inom el, och inte heller bilar.. Hade jag varit elektriker hade jag köpt det på ett helt annat sätt.

Att du saknar kunskaper om bilar fråntar dig inte undersökningsplikten som köpare.
Tror du får svårt att få gehör av säljaren för dina krav, du har tex inte haft bilen helförsäkrad vilket han garanterat kommer att kräva eftersom du har lån på bilen genom säljaren.

Vad jag vet, så täcker inte en helförsäkring ändå om kabeln är eftermonterad utan säkring?

Kluraren
90 Inlägg
11 april 2010
Ja vad säger man.....
Får väl önska dig lycka till med detta...
Dock finner jag när man läser igen hela historien att det ändras helt och hållet på en del saker........
Han hitta kabel och la tillbaka den , kvittar om jag haft eltejp så hade inte jag hunnit..... bilen stod 50 cm från ett rum med gasbehållare. sedan var avstånde helt plötsligt 10cm.... rulla bilen när den börja brinna???
Vatten posten saknar nyckel och har ingen slang inkopplad , vart fick du/ni vattnet från på snabb tid då... samt om nu händelse förloppet var så snabb som du uppgav så måste din mammas sambo kutat som en galning in och hämtat kameran och hunnit plåta bilder innan allt var övertänd då....
Ska inte hänga någon... men som sagt finns en del saker som kan tala mot sig själva vid en närmare koll...
Bara en fundering lilla jag haft när jag läst detta...
Senast redigerat av Volvo-nisse (11 april 2010)

446 Inlägg
11 april 2010
ThellaaN skrev:
VW_67 skrev:
eftersom ni sett kabeln och struntat i att t.ex. isolera den så har ni uppträtt vårdslöst, räkna inte med rätt i rätten så att säga.. tongue

Tro mig.. Vi han inte. Vi bara hittade den, och när vi lagt tillbaka den där den låg från början, började de ryka som F*N. Det är alltså en jävla tur att kabeln inte råkat flytta sig undertiden jag kört med den. Vi hade inte hunnit isolera den, även om jag hade haft eltejp i närheten, vilket jag inte har i bakfickan precis? Inte min mammas sambo heller för den delen.

Ja, bilen är på lån, men direkt till bilfirman (Dvs. inte via ett annat bolag.)

Men dom kan inte lägga skulden på någon annan än bilfirman som borde upptäckt kabeln eftersom alla inte är bilkunniga? Och hade man dammsugat bilen, hade det troligtvis hänt samma sak då. Inte fan uppträder man "Vårdslöst" för att man städar sin bil och råkar hitta en kabel som ligger löst, och som man inte vet vad man ska göra med?!?!

att lägga tillbaka en kabel utan att klippa av kabelskon eller isolera den är vårdslöst om något! vet man inte om kabeln är spänningssatt så isolera alltid, även om inget hänt innan!

Sök