2500
Sök

Hur är din körstil?

196 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
Tjenare, satt och läste lite nya och gamla nyheter om trafikolyckor osv.... så man blev lite fundersam hur er körstil är... Brukar ni vara den som varvar skiten ur bilen och gasar för fullt på allmän väg utan att tänka på konsekvenserna eller är ni den som tycker att köra snabbt och vårdlöst hör hemma på banorna, att man ska vara försiktig i trafiken samt följa regler och hastigheten är viktigt för er. hmm

Personligen tycker jag att folk som säger: "jo jag följer reglerna men när jag är ute på motorvägen så gasar jag på lite extra 160+ för jag känner att jag har mer kontroll" då har man egentligen ingen koll alls... du må ha koll på dig själv... men har du koll på gubben i den vita bilen, eller kvinnan och ungen i kombin? Själv har jag stor respekt för "bilen", då jag vet att den kan åstadkomma mig och min omgivning stor skada.

Och vad anser ni om vissa typer som drömmer sig bort i världar som att man ska trimma bilen till 600+ hk och tävla på allmänna vägar samt köra ifrån polisen och att det ger en adrenalin kick för att dem har sett filmer på Youtube, t.ex. Ghost Rider. Jag anser att folk som kör ifrån polisen eller tävlar på allmäna vägar är inte det vanliga folket som vi ser åka runt i trafiken utan vi kan väl kalla dem "speciella".

Uppfatta inte det hela fel, jag är ingen moraltant, utan jag älskar bilar, både snabba och slöa bilar... visst man har själv också brutit mot reglerna... tongue
Senast redigerat av Miniblock (11 april 2010)

1 867 Inlägg
11 april 2010
Se nu till att fixa en riktig rubrik, så ska vi se om nån orkar diskutera det här....

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

183 Inlägg
11 april 2010
Kör som det vore min sista dag i livet.

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
11 april 2010
Min körstil är ganska varierande. Jag försöker att köra lagligt och inte utsätta mig själv eller andra för fara. Men sen har vi lite fna raksträckor här där jag bor. Då man på dom flesta ser långt och ganska mkt på sidorna av vägen så händer de väl lite då å då att man låter 6an under huven på mercan öppna upp och bilen får sträcka på benen lite. brukar väl inte bli så hög hastighet dom gångerna, då jag brukar släppa av ganska tidigt så runt 100 har jag oftast släppt upp helt och saktar ner. Den det sker bara när man ser att de inte finns nån annan trafik där..

Men oftast så försöker jag att hålla nere farten, både för att minimera risken för olyckor och för plånbokens skull då 6an vill ha ganska mkt soppa när den går för fulla spjäll tongue

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

420 Inlägg
11 april 2010
kör lagligt all the way, tål inte folk som står och burnar och förstör deras bilar, känns som en kniv i hjärtat varje gån g jag ser något sånt

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Fd Bannad
657 Inlägg
11 april 2010
Danyeal skrev:
kör lagligt all the way, tål inte folk som står och burnar och förstör deras bilar, känns som en kniv i hjärtat varje gån g jag ser något sånt

Jag personligen har större problem med folk som kör Performance bilar men borde ha haft en Yaris. Man köper väll inte en Viper för att åka till snabbköpet å handla med?

Märkesbög

420 Inlägg
11 april 2010
nae däremot känns det dumt och köpa en bil som kan åka upp till 310km/h när du får max köra 120 lixom grattis på födelsedagen

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
11 april 2010
Jag kör lagligt och lugnt och det kvittar om jag kör min fars Thunderbird på runt 400hk på bakhjulen eller min egen Saab 9000.
5 sekunders skojj kan ju sluta i katastrof eller något och så har jag dragracing licens så då gör jag det hellre på banan.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

212 Inlägg
11 april 2010
Hedning skrev:
Danyeal skrev:

Jag personligen har större problem med folk som kör Performance bilar men borde ha haft en Yaris. Man köper väll inte en Viper för att åka till snabbköpet å handla med?

får faktiskt ta och hålla med lite här! smile fast nu e jag väl kanske en av dem speciella då eftersom jag med handen på hjärtat kan erkänna att jag är fruktansvärt dålig på att hålla hastigheten, dock respekterar jag alltid 30 och 50 sträckor! men att ligga 110 på en 80 väg är väl inte speciellt ovanligt...

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?

4 682 Inlägg
11 april 2010
Hedning skrev:

Jag personligen har större problem med folk som personligen har större problem med folk som kör Performance bilar men borde ha haft en Yaris.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
11 april 2010
Själv kan man nog säga att jag kör som en "idiot" på gatan.. i svängar och böjjar. rondeller.

MEN samtidigt är jag feg och kör alltid lungt genom korsningar. Där det är skymd sikt osv.

Har svårt att lita på andra trafikanter sen jag varit med om 2 trafikolyckor som inte på något sätt i värden kunnat varit mitt fel.

Det går leka på gatan utan att göra det vårdlöst. är det fri sikt och inga andra bilar kan du bara skada dig själv.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

7 120 Inlägg
11 april 2010
Går det köra på något annat sätt? neutral

[video]http://www.garaget.org/video/jjldkeo9fjai[/video]

Kombi-Nation
289 Inlägg
11 april 2010
Jag tränar alltid inför F1 när jag är ute och kör!
Seriöst, jag anpassar fart och körsätt efter rådande förhållanden.
Ibland kan jag köra väldigt lungt, och ibland lite snabbare, beroende på hur vädret ser ut, väglaget, hur många bilar det är på vägen etc etc.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 april 2010
man hatar

2slow

Bärs!
3 456 Inlägg
11 april 2010
[video]http://www.garaget.org/video/cjswfwj0jbk3[/video]

Garaget.org peakade 2008.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
11 april 2010
Beror på men oftast fulla spjäll upp till lagligt och några knyck till sen i med farthållaren. Visst har man gjort några riktiga idiotgrejjer men det hör väll till ovanligheterna iaf

Rock'n Roll

Musiker
472 Inlägg
11 april 2010
Jag kör nog egentligen liiite för fort, men tycker det är viktigt att anpassa sig efter väglag, sikt och trafiksituation!
Sedan så upplever jag att det finns en magisk gräns någonstans vid 140-150km/h över vilken det blir mycket svårare att bedöma hur fort det egentligen går samt hur stor sidkraften och bromssträckan blir, så fortare än så bör man nog inte köra om man inte har motorvägen HELT för sig själv...

Annars är jag många gånger den där irriterande jäveln som pruttar fram i strax över 100km/h på motorvägen med mercadieseln tongue
Senast redigerat av Ras_J (11 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

265 Inlägg
11 april 2010
Fetazde skrev:
Jag tränar alltid inför F1 när jag är ute och kör!
Seriöst, jag anpassar fart och körsätt efter rådande förhållanden.
Ibland kan jag köra väldigt lungt, och ibland lite snabbare, beroende på hur vädret ser ut, väglaget, hur många bilar det är på vägen etc etc.

Samma här smile

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
11 april 2010
Aktiv körning... Alltså mycket gas, broms växlingar osv, jag vill vara aktiv och engagerad för det mesta! Ligger väl generellt sett 10-20 över på 70+ vägar och gillar att varva ur motorn ordentligt vid acceleration.

Men samtidigt om situationen är sådan att det är mycket trafik, dåligt väder/väglag eller om jag kör ett fordon som inte är ämnat för lek, typ lätt lastbil, husbil, släpvagn, minibuss etc så kör jag väldigt seriöst enligt konstens alla regler smile

4 005 Inlägg
11 april 2010
Klart att man anpassar sin körning efter väglag, väderlek, bilprestanda, bystmått och trafiksituation.

Sök