3088
Sök

Audi S4 startar ej efter varvstopp gått i

51 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har ett jätteproblem och är väldigt orolig. (Audi S4 4.2 V8 Quattro)

Körde bilen idag på landsväg, på 3ans växel varvar jag så mycket så varvstoppet går i. Efter detta tänds oljelampan och börjar pipa, några sekunder senare stängs bilen av och nu går den ej igång.

När jag vrider om nyckeln låter bara startmotorn, det är som att motorn inte går runt / tänder ej. har jag växel i och vrider om nyckeln hackar bilen till en gång för att sedan bara stå kvar på samma ställe och låta på startmotorn.

vet någon vad det kan vara? sköt jag en kolv eller toppen? kan det gått så illa? jag har ingen aning.

Tack på förhand för alla svar


473 Inlägg
12 april 2010
#2
kolla så att kamremmen inte har gått av .

51 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#3
jävlar, kan det vara det??

den är bytt för 6000 mil sen bara, men de var 6 år sedan.

edit*

kamremmen var av........... rasar toppen på s4 eller är det bara att byta kamrem? ska tilläggas att jag försökt starta bilen efter den gått av...
Senast redigerat av MasterMint (12 april 2010)


473 Inlägg
12 april 2010
#4
Kamremmen har även en årslivslängd på 4-5 år
s4 =16ventiler du ska ha bra tur om ingen av ventilerna är krökta . i allra värsta fall kan även en kolv ha strykt med .
antingen tar du av toppen och undersöker  eller så monterar du dit en rem och håller alla tummar du har att det funkar men det troligaste är det först nämnda.

1 059 Inlägg
12 april 2010
#5
v8 ju.massor som gått sönder,finns dock kompletta motorer för en billigare peng än o ren topparna för

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2010
#6
falmo skrev:
Kamremmen har även en årslivslängd på 4-5 år
s4 =16ventiler du ska ha bra tur om ingen av ventilerna är krökta . i allra värsta fall kan även en kolv ha strykt med .
antingen tar du av toppen och undersöker  eller så monterar du dit en rem och håller alla tummar du har att det funkar men det troligaste är det först nämnda.

16 ventiler? Hur tänker du då? S4 finns bara med två motoralternativ 1994 vilka är 2.2T (som är 5cyl, 20V) och 4.2 (v8, 32V)


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 april 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2010
#7
racefan skrev:
v8 ju.massor som gått sönder,finns dock kompletta motorer för en billigare peng än o ren topparna för

Tråkigt men sant.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

51 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#8
happ:( vad är rimligt att ta betalt för den?

miltal är 24 000, besiktad o skattad resten av året. nya klossar runt om, skivor fram, hallgivare, ratt, vinterdäck, sommardäck. bilen är kanonfin i övrigt.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2010
#9
MasterMint skrev:
happ:( vad är rimligt att ta betalt för den?

miltal är 24 000, besiktad o skattad resten av året. nya klossar runt om, skivor fram, hallgivare, ratt, vinterdäck, sommardäck. bilen är kanonfin i övrigt.

Värde är väldigt svårt att säga. Det är ju som vanligt köparens marknad och rätt så omöjligt att förutspå vad du kan få för den. Men bestämmer du dig för att sälja den så lägg ut en annons på sidor som riktar sig mot "audioter", tex Nordicaudi.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

739 Inlägg
12 april 2010
#10
te_wik skrev:
falmo skrev:
Kamremmen har även en årslivslängd på 4-5 år
s4 =16ventiler du ska ha bra tur om ingen av ventilerna är krökta . i allra värsta fall kan även en kolv ha strykt med .
antingen tar du av toppen och undersöker  eller så monterar du dit en rem och håller alla tummar du har att det funkar men det troligaste är det först nämnda.

16 ventiler? Hur tänker du då? S4 finns bara med två motoralternativ 1994 vilka är 2.2T (som är 5cyl, 20V) och 4.2 (v8, 32V)
Mvh Tommy

s4 finns ju med v6 biturbo 30 ventiler med smile

fast senare årsmodell
Senast redigerat av agadiffen (12 april 2010)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 april 2010
#11
agadiffen skrev:
te_wik skrev:
falmo skrev:
Kamremmen har även en årslivslängd på 4-5 år
s4 =16ventiler du ska ha bra tur om ingen av ventilerna är krökta . i allra värsta fall kan även en kolv ha strykt med .
antingen tar du av toppen och undersöker  eller så monterar du dit en rem och håller alla tummar du har att det funkar men det troligaste är det först nämnda.

16 ventiler? Hur tänker du då? S4 finns bara med två motoralternativ 1994 vilka är 2.2T (som är 5cyl, 20V) och 4.2 (v8, 32V)
Mvh Tommy

s4 finns ju med v6 biturbo 30 ventiler med smile

fast senare årsmodell

Precis därför jag skrev 1994 tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

263 Inlägg
13 april 2010
#12
Fan va trist, skumt att motorn pajjar så pass enkelt hmm Lycka till iaf.

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

739 Inlägg
13 april 2010
#13
te_wik skrev:
agadiffen skrev:
te_wik skrev:

16 ventiler? Hur tänker du då? S4 finns bara med två motoralternativ 1994 vilka är 2.2T (som är 5cyl, 20V) och 4.2 (v8, 32V)
Mvh Tommy

s4 finns ju med v6 biturbo 30 ventiler med smile

fast senare årsmodell

Precis därför jag skrev 1994 tongue



Mvh Tommy

såge det efter ja hade kommenterat sorry


473 Inlägg
13 april 2010
#14
te_wik skrev:
agadiffen skrev:
te_wik skrev:

16 ventiler? Hur tänker du då? S4 finns bara med två motoralternativ 1994 vilka är 2.2T (som är 5cyl, 20V) och 4.2 (v8, 32V)
Mvh Tommy

s4 finns ju med v6 biturbo 30 ventiler med smile

fast senare årsmodell

Precis därför jag skrev 1994 tongue



Mvh Tommy

gånger 2
alvarligt talat så tänkte ja inte utan tog förgivet att den hade minst 16v efter som gränsen för motorras går där 8 v brukatr kunna klara sig rätt bra , men visst hade jag tänkt till så är det ju 32 på den fast du tänkte ju åt mig istället så slapp jag !

Audiholic
485 Inlägg
13 april 2010
#15
Om det är kamrems ras då borde du hört att det rasla till i motorn innan (dvs metaliskt ljud) o den går inte starta, när man kör på statten så går motorn runt väldigt lätt.

enkelt o se bara lyfta på kamrems kåporna.

kan även va lyftarna. som inte fått olja o hängt ventilerna men det e ovanligt på just audi.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 april 2010
#16
zlobo skrev:
Om det är kamrems ras då borde du hört att det rasla till i motorn innan (dvs metaliskt ljud) o den går inte starta, när man kör på statten så går motorn runt väldigt lätt.

enkelt o se bara lyfta på kamrems kåporna.

kan även va lyftarna. som inte fått olja o hängt ventilerna men det e ovanligt på just audi.

Han har ju redan konstaterat att kamremmen är av ifall du läser inlägg nr 3.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Audiholic
485 Inlägg
13 april 2010
#17
missade det...  insugsventilena brukar bli krökta på dessa när remen går av kolvarna klarar sig oftast.
men om du har tur så kan de ha klarat sig bara o testa med en ny rem.


204 Inlägg
13 april 2010
#18
zlobo skrev:
missade det...  insugsventilena brukar bli krökta på dessa när remen går av kolvarna klarar sig oftast.
men om du har tur så kan de ha klarat sig bara o testa med en ny rem.

eftersom han körde rätt hårt, så att varvstoppet gick i så borde det väl blivit mkt dåligt?sad


51 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#19
bilen var fortfarande igång ett par 100 meter efter varvstoppet gick i, det gick ungufär 60km/h när bilen dog. om det spelar någon roll vet jag inte.


patrik89
13 april 2010
#20
karlitoo skrev:
Fan va trist, skumt att motorn pajjar så pass enkelt hmm Lycka till iaf.

Dummaste jag har hört på länge. Är väll klart att grejerna går sönder när man inte håller efter? Folk tror bara att man kan köra bilar hur länge som helst utan att byta ut slitage delar. Spelar ingen roll vad det är för bilmärke, alla måste göra det.


Sök