3152
Sök

Bmw 320D Startar inte.

25 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#1
Som sagt.. Jag har en Bmw 320 diesel -99 som är helt död kan man säga.. åkte med den på kvällen,jag tyckte den var klen men tänkte inte mer på det, trodde det va en inbillning bara, morgonen därpå skulle jag iväg å då startade den inte. (Det här hände i nyår) Har haft den på verkstad å dom har gjort de felsökningar de kunde utan några framgångar. Igår ringde jag till bmw å dom visste väl inte så mycket mer än att dom tyckte jag skulle kolla om jag fått "glitter i tanken" alltså insprutningspumpen kan ha gett upp å avlägsna flisor. skulle kosta mellan 40-50tusen att fixa(det bilen är värd) vad gör man då? yikes
Men nu till frågan: Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara för fel som inte syns vid en felsökning? Någon som haft liknande fel?


3 120 Inlägg
13 april 2010
#2
Funkar dieselpumpen? En ny pump kostar ca 12.000 men den gamla brukar gå att reparera för ca 3000kr.

Att man ska betala 50.000kr för att byta en dieselpump känns lite väl tilltaget.


25 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#3
Hur kollar jag om den funkar då?
Ja, men han på bmw sa att det kan ha släppt små spånbitar som glitter från pumpen å det går runt i hela bränslesystemet, å om det blivit så så var man tvungen att byta hela bränslesystemet påstod han.
viccoA skrev:
Funkar dieselpumpen? En ny pump kostar ca 12.000 men den gamla brukar gå att reparera för ca 3000kr.

Att man ska betala 50.000kr för att byta en dieselpump känns lite väl tilltaget.


25 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#4
Någon som kan hjälpa mig?!?!?! Går det att kolla om pumpen gett upp på något sett? Är det såkallade "insprutningspumpen" isf? Haft bilen på verkstad typ 2månader men dom har felsökt så långt som dom kunnde utan att komma fram till något... Kan en bmw verkstad få fram mer?


Motborgare
1 099 Inlägg
23 maj 2010
#5
erik_23_ skrev:
Som sagt.. Jag har en Bmw 320 diesel -99 som är helt död kan man säga.. åkte med den på kvällen,jag tyckte den var klen men tänkte inte mer på det, trodde det va en inbillning bara, morgonen därpå skulle jag iväg å då startade den inte. (Det här hände i nyår) Har haft den på verkstad å dom har gjort de felsökningar de kunde utan några framgångar. Igår ringde jag till bmw å dom visste väl inte så mycket mer än att dom tyckte jag skulle kolla om jag fått "glitter i tanken" alltså insprutningspumpen kan ha gett upp å avlägsna flisor. skulle kosta mellan 40-50tusen att fixa(det bilen är värd) vad gör man då? yikes
Men nu till frågan: Någon som kan ha någon aning om vad det kan vara för fel som inte syns vid en felsökning? Någon som haft liknande fel?

Verkstaden som du anlitade: Har dom nån koll på dieselmotorer?

De flesta personbilsverkstäder här i Sverige verkar vara förankrade i forntiden och har näst intill noll koll på dieselmotorer förunom att veta att det finns kolvar, ventiler och vevaxlar i dom. Det är tyvärr den brutala sanningen.

Förutsättningen för att få en diagnos på felet är att du tar den till en verkstad som kan mäta upp pumpttrycket och dina spridare, samt om dom öppnar när dom skall. (Angående "glitter" i tanken, så är det bara aktuellt om pumpen har skurit og det är sekundärt efter att ha mätt upp pumptrycket och om tryckreglatorn fungerar)

En vanlig svenneverkstad i Sverige har tyvärr sällan utrustning eller personal med rätt kunskap för att kunna göra detta. Det blir bättre med åren, eftersom bilparken konvergerar mer mot dieseldrivet även här i landet, fast det är långt kvar.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
23 maj 2010
#6
erik_23_ skrev:
Någon som kan hjälpa mig?!?!?! Går det att kolla om pumpen gett upp på något sett? Är det såkallade "insprutningspumpen" isf? Haft bilen på verkstad typ 2månader men dom har felsökt så långt som dom kunnde utan att komma fram till något... Kan en bmw verkstad få fram mer?

Kan du berätta vad dom har mätt och vilka resultat det har givit?

Vi kan tyvärr inte gissa utan att få, åtminsone, lite kött på benet.

Det kan vara allt ifrån att du har luft i systemet till ett totalt pumphaveri. Vem vet utan att mäta?

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
23 maj 2010
#7
viccoA skrev:
Funkar dieselpumpen? En ny pump kostar ca 12.000 men den gamla brukar gå att reparera för ca 3000kr.

Att man ska betala 50.000kr för att byta en dieselpump känns lite väl tilltaget.

50 papp är för att byta ut rubbet i bränslesystemet. Om pumpen skär, så blir det metallspån som matarpumpen drar rundt i bränslesystemet via returen. Dessa spån har en tendens att fastna i spridarna, och därför måste hela bränslesystemet antigen renas eller bytas. Jag är av den uppfattningen at det kan renas för mindre pengar än det kostar att byta ut skiten, men den uppfattingen delar inte BMW med mig.

-- K


Sök