3588
Sök

Spelar högt. Lamporna blinkar

4 074 Inlägg
19 april 2010
#41
volvo_940R skrev:
dbjanoz skrev:
Dannz0 skrev:
Hallå.. När jag larmar på stereon så blinkar alla lampor och voltmätaren går ner till 11 volt. Detta e när motorn e igång då. Och när motorn e av så går den ner till 9 volt. Vad ska jag göra för att förhindra detta`?? har prövat att ladda batteriet. Men det blev ingen ändring. Jag har ett 65amp batteri.

Tack på förhand

Skaffa ett nytt batteri typ tudor maxxima eller optima. Parallell koppla aldrig ett bättre och nytt batteri med att gammalt utslitet. Ditt system bör aldrig sjunka under 14-14,2 volt konstant spänning om du ska kunna hålla laddningen på batteriet, med motorn igång.

Ditt slutsteg får jobba hårt i nätdelen när spänningen är så låg som 11volt vid 9volt bör steget slå ifrån för att skydda sig.

ja de har du rätt i mitt bryter vid 9-10 volt sad

Jag fattar inte varför man ens spelar om den går under 12volt!
Gör som dom som svarat på era inlägg säger i stället,vad är problemet?

...ÅTGÄRDS LISTA...
#1. Se till att alla jord punkter är renslipade och sitter ordentligt.
#2. Byt ut alla + och -  kablar under huven mot grövre,generator jord,ladd till batteriet,jord till batteriet.
#3. Kolla så att kabeln bakåt sitter ordentligt fast.
#4. Alla kabelskor ska vara fastlödda för bästa resultat.
#5. Kom ihåg att använda säkringar.

...FORTFARANDE REJÄLA STRÖMDIPPAR?...
#1. Kontrollera att din generator laddar ordentligt ca 14 volt ska den ladda.
#2. Gör den inte det så kan kolen vara på väg å ge upp,BYT dom.
#3. Laddar generatorn ca 14volt men ändå ström dippar?
#4. Montera ett extra batteri i skuffen. **
#5. Extra batteriet monterar du som följer.
laddkabel (+) framifrån till + på bakre batteriet,- på batteriet till en renslipad bra jordpunkt i karossen.
+ från batteriet till + i steget/stegen samma med minus,alternativt kan du ta - från karossen till steget.
#6. Har du fortfaraande strömdippar på runt 10 volt så har du snålat och köpt ett beggat batteri som är slut då är det bara att börja om igen.
#7. Vill du fortfarande ha tuffa blinkande kondingar så ha det.

** Om ditt batteri fram har några år på nacken så kommer det nya batteriet du monterar i skuffen att bli lika dåligt som det som sitter fram,dvs inget blir starkare än den svagaste länken. Då kan du antingen montera ett skilje relä eller oxå monterar du laddkabeln till bakre batteriet direkt på generatorn. GLÖM INTE att säkra av kabeln i båda ändar.


Gör du detta ovan så blir det bra! annars GÖR OM GÖR RÄTT. (PUNKT)
Senast redigerat av BJonsson (19 april 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

10 287 Inlägg
19 april 2010
#42
Två kommentarer och ett konstaterande:

- har man tillgång till riktig hydraulpress med rätt backar för dom kabelskor man använder så är det i princip bättre än att löda men då inte många har eller kan fixa rätt grejor så är ofta lödning att föredra.
(Om man nu kan löda med tillräcklig värme ....)

- Dom blinkande kondingarna ersätter alltså inget av dom punkter som är beskrivna.


Och...."GÖR OM GÖR RÄTT" är liksom det som gäller. Inte kladda lite här och lite där.

/Göran



BJonsson skrev:
#4. Alla kabelskor ska vara fastlödda för bästa resultat.

#7. Vill du fortfarande ha tuffa blinkande kondingar så ha det.

Gör du detta ovan så blir det bra! annars GÖR OM GÖR RÄTT. (PUNKT)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

50 Inlägg
19 april 2010
#43
Que??Är gubben helt fel ute..?Men antal batterier har väl ingen betydelse eftersom en generator alstrar spänning som är högre än batterispänning,när motor är igång,eller..?Mer batterier är väl endast att föredra om man spelar mycket motor avslagen,eller..?Ohm`s lag gäller väl även  bilar?Om generator är för klen o du har för "stora" slutsteg så "fluxerar väl systemet?En generator har väl en "utväxling" som gör att den lämnar Max ampere först vid ca 3000 varv på bilmotor?Hade själv en jetta med 8st 10 tums Rockford probasar(en gång i tiden) 4st 200 DSM slutsteg o dubbla 90 amper generatorer=Blinkade alldrig i lampor.Generatorer styrdes av Mr charge laddningsrelä(som jag har annons på här inne)MVH Gubben

572 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#44
dbjanoz skrev:
Dannz0 skrev:
Hallå.. När jag larmar på stereon så blinkar alla lampor och voltmätaren går ner till 11 volt. Detta e när motorn e igång då. Och när motorn e av så går den ner till 9 volt. Vad ska jag göra för att förhindra detta`?? har prövat att ladda batteriet. Men det blev ingen ändring. Jag har ett 65amp batteri.

Tack på förhand

Skaffa ett nytt batteri typ tudor maxxima eller optima. Parallell koppla aldrig ett bättre och nytt batteri med att gammalt utslitet. Ditt system bör aldrig sjunka under 14-14,2 volt konstant spänning om du ska kunna hålla laddningen på batteriet, med motorn igång.

Ditt slutsteg får jobba hårt i nätdelen när spänningen är så låg som 11volt vid 9volt bör steget slå ifrån för att skydda sig.

Jepp.. ska köpa två nya batteri.. smile Och uppgradera kablarna.. Det borde göra susen..

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#45
BJonsson skrev:
volvo_940R skrev:
dbjanoz skrev:

Skaffa ett nytt batteri typ tudor maxxima eller optima. Parallell koppla aldrig ett bättre och nytt batteri med att gammalt utslitet. Ditt system bör aldrig sjunka under 14-14,2 volt konstant spänning om du ska kunna hålla laddningen på batteriet, med motorn igång.

Ditt slutsteg får jobba hårt i nätdelen när spänningen är så låg som 11volt vid 9volt bör steget slå ifrån för att skydda sig.

ja de har du rätt i mitt bryter vid 9-10 volt sad

Jag fattar inte varför man ens spelar om den går under 12volt!
Gör som dom som svarat på era inlägg säger i stället,vad är problemet?

...ÅTGÄRDS LISTA...
#1. Se till att alla jord punkter är renslipade och sitter ordentligt.
#2. Byt ut alla + och -  kablar under huven mot grövre,generator jord,ladd till batteriet,jord till batteriet.
#3. Kolla så att kabeln bakåt sitter ordentligt fast.
#4. Alla kabelskor ska vara fastlödda för bästa resultat.
#5. Kom ihåg att använda säkringar.

...FORTFARANDE REJÄLA STRÖMDIPPAR?...
#1. Kontrollera att din generator laddar ordentligt ca 14 volt ska den ladda.
#2. Gör den inte det så kan kolen vara på väg å ge upp,BYT dom.
#3. Laddar generatorn ca 14volt men ändå ström dippar?
#4. Montera ett extra batteri i skuffen. **
#5. Extra batteriet monterar du som följer.
laddkabel (+) framifrån till + på bakre batteriet,- på batteriet till en renslipad bra jordpunkt i karossen.
+ från batteriet till + i steget/stegen samma med minus,alternativt kan du ta - från karossen till steget.
#6. Har du fortfaraande strömdippar på runt 10 volt så har du snålat och köpt ett beggat batteri som är slut då är det bara att börja om igen.
#7. Vill du fortfarande ha tuffa blinkande kondingar så ha det.

** Om ditt batteri fram har några år på nacken så kommer det nya batteriet du monterar i skuffen att bli lika dåligt som det som sitter fram,dvs inget blir starkare än den svagaste länken. Då kan du antingen montera ett skilje relä eller oxå monterar du laddkabeln till bakre batteriet direkt på generatorn. GLÖM INTE att säkra av kabeln i båda ändar.


Gör du detta ovan så blir det bra! annars GÖR OM GÖR RÄTT. (PUNKT)

Denna lista kunde ju ha kommit upp tidigare.. smile Den listan ska jag följa från punkt ett.. Tack för den. smile E tacksam för alla som Har ork att svara på mina frågor smile

DZ Design På Facebook

10 287 Inlägg
20 april 2010
#46
Ohm lag gäller även i bilar ja.
Och visst kan man stoppa ner lika myckt i generatorer som man har slutsteg i ampere men det är ganska mycket overkill eftersom musik är dynamiskt.
Det känns som  kosntruktionsmässigt vettigare att ha batterier som energireserv för strömpeakar än att ha generatorer. Med generatorer som strömreserv så begränsas man av att ha motorn igång tex.
Rent reglertekniskt så är det dessutom bra att ha avstånd till "poler och nollställen" och då är energireservoarer ett bra sätt att bygga reglerdämpning.

/Göran


pellepopp skrev:
Que??Är gubben helt fel ute..?Men antal batterier har väl ingen betydelse eftersom en generator alstrar spänning som är högre än batterispänning,när motor är igång,eller..?Mer batterier är väl endast att föredra om man spelar mycket motor avslagen,eller..?Ohm`s lag gäller väl även  bilar?Om generator är för klen o du har för "stora" slutsteg så "fluxerar väl systemet?En generator har väl en "utväxling" som gör att den lämnar Max ampere först vid ca 3000 varv på bilmotor?Hade själv en jetta med 8st 10 tums Rockford probasar(en gång i tiden) 4st 200 DSM slutsteg o dubbla 90 amper generatorer=Blinkade alldrig i lampor.Generatorer styrdes av Mr charge laddningsrelä(som jag har annons på här inne)MVH Gubben

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

572 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#47
Det att man koppla ett extra batteri i skuffen.. Men Om man står o spelar länge utan att bilen e igång.. Då drars strömmen från båda batterierna. Finns det inget man kan göra så du använder bara batteriet från skuffen och inte från batteriet fram?? Har hört man kan dioda kabeln.. Någon som fattar sig på det?? Jag sökte på google. Men det enda jag hittade va någon apparat som kostade 2-3000kr. Den skulle göra så det kom ström till batterit i skuffen men inte dra ström från batteriet under huven.. Så. Någon som har en billigare ide?? smile

DZ Design På Facebook

stRaend
20 april 2010
#48
Senast redigerat av stRaend (20 april 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 april 2010
#49
Nja laddrelä blir väl lite fel där, skiljerelä (det översta där på länken) kan jag gå med på för att ha å skilja batterierna åt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

572 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#50
stRaend skrev:
laddrelä kallas det

http://www.blekingebilradio.se/?category_id=627

Ja titta.. Där har vi ju fina saker smile Blir att beställa.. smile Tack smile
Senast redigerat av Dannz0 (20 april 2010)

DZ Design På Facebook

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2010
#51
Dannz0 skrev:
BJonsson skrev:
volvo_940R skrev:

ja de har du rätt i mitt bryter vid 9-10 volt sad

Jag fattar inte varför man ens spelar om den går under 12volt!
Gör som dom som svarat på era inlägg säger i stället,vad är problemet?

...ÅTGÄRDS LISTA...
#1. Se till att alla jord punkter är renslipade och sitter ordentligt.
#2. Byt ut alla + och -  kablar under huven mot grövre,generator jord,ladd till batteriet,jord till batteriet.
#3. Kolla så att kabeln bakåt sitter ordentligt fast.
#4. Alla kabelskor ska vara fastlödda för bästa resultat.
#5. Kom ihåg att använda säkringar.

...FORTFARANDE REJÄLA STRÖMDIPPAR?...
#1. Kontrollera att din generator laddar ordentligt ca 14 volt ska den ladda.
#2. Gör den inte det så kan kolen vara på väg å ge upp,BYT dom.
#3. Laddar generatorn ca 14volt men ändå ström dippar?
#4. Montera ett extra batteri i skuffen. **
#5. Extra batteriet monterar du som följer.
laddkabel (+) framifrån till + på bakre batteriet,- på batteriet till en renslipad bra jordpunkt i karossen.
+ från batteriet till + i steget/stegen samma med minus,alternativt kan du ta - från karossen till steget.
#6. Har du fortfaraande strömdippar på runt 10 volt så har du snålat och köpt ett beggat batteri som är slut då är det bara att börja om igen.
#7. Vill du fortfarande ha tuffa blinkande kondingar så ha det.

** Om ditt batteri fram har några år på nacken så kommer det nya batteriet du monterar i skuffen att bli lika dåligt som det som sitter fram,dvs inget blir starkare än den svagaste länken. Då kan du antingen montera ett skilje relä eller oxå monterar du laddkabeln till bakre batteriet direkt på generatorn. GLÖM INTE att säkra av kabeln i båda ändar.


Gör du detta ovan så blir det bra! annars GÖR OM GÖR RÄTT. (PUNKT)

Denna lista kunde ju ha kommit upp tidigare.. smile Den listan ska jag följa från punkt ett.. Tack för den. smile E tacksam för alla som Har ork att svara på mina frågor smile

Hade du sökt lite mer på forumet hade du hittat denn ainfon både här och där roll
JA jag är tjatig wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Gladen Audio
2 388 Inlägg
20 april 2010
#52
Lonefox skrev:
Hade du sökt lite mer på forumet hade du hittat denn ainfon både här och där roll
JA jag är tjatig wink

Ändå tar du dig alltid tid att kommentera detta i varenda tråd som dyker upp?
Jag tror att en läkare skriver artärblödning mer sällan än Lonefox big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 april 2010
#53
Frippe_L skrev:
Lonefox skrev:
Hade du sökt lite mer på forumet hade du hittat denn ainfon både här och där roll
JA jag är tjatig wink

Ändå tar du dig alltid tid att kommentera detta i varenda tråd som dyker upp?
Jag tror att en läkare skriver artärblödning mer sällan än Lonefox big_smile

På senare tid har jag börjat mina svar med.......sök big_smile

Undrar varför wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

stRaend
20 april 2010
#54
ChriZtoffer skrev:
Nja laddrelä blir väl lite fel där, skiljerelä (det översta där på länken) kan jag gå med på för att ha å skilja batterierna åt. wink

oj, läste bara laddrelä på kategorin. klantigt hmm visste att det var där man skulle leta iallafall big_smile

8 156 Inlägg
20 april 2010
#55
En kondensator fungerar ungefär som ett snabbt extra batteri. Den laddar upp sig mellan "dunken" och tömmer sig på energi när det behövs.
Ett bra batteri kan pressa ut en hel del ström. Kolla upp vad ditt batteri har för cranking amps / startström.

Ett  Banner Running Bull på 95Ah har en startström på 850A. Dvs så kan BJonsson rent teoretiskt sett kräma på sisådär 25.000W under en halvminut med sina 4 batterier.

Vad har du för spänning när stereon är avslagen? Jag skulle testa ett annat batteri om jag vore du.
En uppgradering av generatorn kanske vore på sin plats också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

572 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#56
Ska man byta minusen på generatorn med?? Och måste man byta alla jordkablarna? Hittade en som satt jävligt svårt till.

Och sen när jag har dragit 35mm2 plus kabeln till batteriet i skuffen.. hur tjocka kablar måste jag ha från batteriet från skuffen till slutstegen ska det vara??? Räcker det då med typ 10mm2 eller måste det vara större???
Senast redigerat av Dannz0 (22 april 2010)

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#57
Så. Då va man ute hela dagen i solen o bytade kablar.. Blev 50mm2 kablar överallt.. Satte i ett extra batteri med. Nu går mätaren ner till 11 volt. Och den stannar där. Kvittar om jag har bil på eller av. Men det blev en jävla skillnad på det. Så jag ska fixa större generator och köpa två nya batterier. Sen e allt kirrat.

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#58
jag har märkt nu att voltmätaren går inte upp till sina 14volt när jag kör. Den stannar mellan 12 och 13 volt. E det normalt när man har två batteri? Min generator e bara på 60 amp.

DZ Design På Facebook

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2010
#59
byt (kol, laddrelät) i generatorn. se att alla kablar sitter fast utav fan. det ska vara samma mm2 på alla kablar. dvs. ström, jord osv. annars blir de fel tongue

annars är de bara generatorbyte som gäller. du bör ju ha en 100amps iaf..

en generator ska ladda ca 14+iaf.


572 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#60
pattilatti2 skrev:
byt (kol, laddrelät) i generatorn. se att alla kablar sitter fast utav fan. det ska vara samma mm2 på alla kablar. dvs. ström, jord osv. annars blir de fel tongue

annars är de bara generatorbyte som gäller. du bör ju ha en 100amps iaf..

en generator ska ladda ca 14+iaf.

Ja jag har funderingar på att införskaffa en 100 amp generator. Såg att biltema hade en universal 100 amp generator. något att ha??

Jag har en fråga till.. Jag satte på en 16mm2 strömkabel till generatorn. .men jag tog inte bort originalet. E det fel eller e det skit samma?? Och e 16mm2 kabel för liten??
Senast redigerat av Dannz0 (26 april 2010)

DZ Design På Facebook


Sök