volvo_940R skrev:dbjanoz skrev:Dannz0 skrev:Hallå.. När jag larmar på stereon så blinkar alla lampor och voltmätaren går ner till 11 volt. Detta e när motorn e igång då. Och när motorn e av så går den ner till 9 volt. Vad ska jag göra för att förhindra detta`?? har prövat att ladda batteriet. Men det blev ingen ändring. Jag har ett 65amp batteri.
Tack på förhand
Skaffa ett nytt batteri typ tudor maxxima eller optima. Parallell koppla aldrig ett bättre och nytt batteri med att gammalt utslitet. Ditt system bör aldrig sjunka under 14-14,2 volt konstant spänning om du ska kunna hålla laddningen på batteriet, med motorn igång.
Ditt slutsteg får jobba hårt i nätdelen när spänningen är så låg som 11volt vid 9volt bör steget slå ifrån för att skydda sig.
ja de har du rätt i mitt bryter vid 9-10 volt
Jag fattar inte varför man ens spelar om den går under 12volt!
Gör som dom som svarat på era inlägg säger i stället,vad är problemet?
...ÅTGÄRDS LISTA...
#1. Se till att alla jord punkter är renslipade och sitter ordentligt.
#2. Byt ut alla + och - kablar under huven mot grövre,generator jord,ladd till batteriet,jord till batteriet.
#3. Kolla så att kabeln bakåt sitter ordentligt fast.
#4. Alla kabelskor ska vara fastlödda för bästa resultat.
#5. Kom ihåg att använda säkringar.
...FORTFARANDE REJÄLA STRÖMDIPPAR?...
#1. Kontrollera att din generator laddar ordentligt ca 14 volt ska den ladda.
#2. Gör den inte det så kan kolen vara på väg å ge upp,BYT dom.
#3. Laddar generatorn ca 14volt men ändå ström dippar?
#4. Montera ett extra batteri i skuffen. **
#5. Extra batteriet monterar du som följer.
laddkabel (+) framifrån till + på bakre batteriet,- på batteriet till en renslipad bra jordpunkt i karossen.
+ från batteriet till + i steget/stegen samma med minus,alternativt kan du ta - från karossen till steget.
#6. Har du fortfaraande strömdippar på runt 10 volt så har du snålat och köpt ett beggat batteri som är slut då är det bara att börja om igen.
#7. Vill du fortfarande ha tuffa blinkande kondingar så ha det.
** Om ditt batteri fram har några år på nacken så kommer det nya batteriet du monterar i skuffen att bli lika dåligt som det som sitter fram,dvs inget blir starkare än den svagaste länken. Då kan du antingen montera ett skilje relä eller oxå monterar du laddkabeln till bakre batteriet direkt på generatorn. GLÖM INTE att säkra av kabeln i båda ändar.
Gör du detta ovan så blir det bra! annars GÖR OM GÖR RÄTT. (PUNKT)
Senast redigerat av BJonsson (19 april 2010)
Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
0
0
0
0