3313
Sök

Jaguar - oförtjänt dåligt rykte?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
Det kan tyckas vara lite gubbvarning, fyller ju iofs 25 i år... Har blirvit lite sugen på en Jagga. En XK eller XJ av sent 90-tal alt. 00-tal, det är riktiga läckerheter att titta på. Har aldrig kört nån själv, har däremot åkt en kompis XJ6.

Tanken är att i fall av köp ska vara en XK eller XJ, helst en 98:a - 02:a. Man har ju hört om Jaggans dåliga rykte, att det är en dåligt konstruerad bil som kostar multum att laga, men hur är det egentligen med det där? Är Jaggan så dålig som ryktet säger eller är det fel? Alla bilar krånglar ju ibland, men är Jaggan överrepresenterad vad det gäller fel?

Har hört att på XJ-modellerna bör man se till så övre kamkedjespännaren är bytt till en sådan i metall. Nåt mer man bör tänka på inför köp av en XJ/XK?

Nån med lite tips och idéer?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 april 2010
Tycker att Jaggorna är fräcka, dock kanske lite gubbvarning på XJ. XK ser fräck ut, så det är en sån jag hade satsat på

Här har du ett fint ex!

http://www.blocket.se/helsingborg/Jagua … 10&w=3
Senast redigerat av FordRSC (13 april 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

946 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
FordRSC skrev:
Tycker att Jaggorna är fräcka, dock kanske lite gubbvarning på XJ. XK ser fräck ut, så det är en sån jag hade satsat på

Här har du ett fint ex!

Ja, precis. Gubbvarning kan det vara, men de är så jävla läckra! Ja, XK:n är jävligt nice den också, helt klart intressant också! Men hur är det med kvallen på dem? Vet du nåt om det?

MVH

806 Inlägg
13 april 2010
Dave_C70 skrev:
FordRSC skrev:

Här har du ett fint ex!

Ja, precis. Gubbvarning kan det vara, men de är så jävla läckra! Ja, XK:n är jävligt nice den också, helt klart intressant också! Men hur är det med kvallen på dem? Vet du nåt om det?

MVH

Vad ligger effekten på i en XK?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
13 april 2010
Dave_C70 skrev:
FordRSC skrev:

Här har du ett fint ex!

MVH

Jo läckra är dem, håller med! Har tyvärr noll koll på kvalitén!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

946 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
lodiseN skrev:
Dave_C70 skrev:
FordRSC skrev:

Här har du ett fint ex!

MVH

Vad ligger effekten på i en XK?

XK8:an ligger väl på runt 280 HK tror jag, XKR:en har väl en hundring till ungefär.
Senast redigerat av Dave_C70 (13 april 2010)

4 682 Inlägg
14 april 2010
Det dåliga ryktet hänger väl kvar från Leyland perioden.

5 Inlägg
14 april 2010
Vi har haft flera Jaggor i familjen (för närvarande 2st, X-Type 3.0 Sport och en XJ8 -99) riktigt sköna bilar att åka i och äga, visst dom är lite dyrare att äga jämfört med din standard volvo kanske, men det är en viss känsla att åka Jagga, samt att dom är väldigt i ögonfallande wink...Vi har inte haft några som helst problem med våra, men då körs dom inte som racing bilar heller för det är dom inte:)

Så vill man ha en bil som sticker ut lite och sen är ett bra snäpp upp i kvalité enligt mig så är Jaguar ett mycket bra val.

Lycka till med katt-jakten wink

347 Inlägg
14 april 2010
Tror också att det är mest rykten. Är samma med min modell av porsche som har enheldel rykten om sig att den skulle gå sönder ofta och vara dyr att laga mm vilket inte stämmer alls utan snarare den mest pålitliga bilen jag har ägt och delarna till min gamle Audi Coupé var i regel dyrare.

Tycker att jaguarer är helsköna och skulle min sambo få bestämma helt så hade vi haft en som bruksbil. Tyvärr så jobbar jag med kundkontakt och sälj och jantelagen säger att man INTE får ha en bil som verkar dyr för "det ser inte bra ut".
Inget som vi har bestämt i firman men har vart ute med min 20år gamle porsche och fått kommentarer trots att den inte är värd i närheten av en ny firmavolvo som dom inte hade reagerat ett dyft på.

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
14 april 2010
davel skrev:
Tror också att det är mest rykten. Är samma med min modell av porsche som har enheldel rykten om sig att den skulle gå sönder ofta och vara dyr att laga mm vilket inte stämmer alls utan snarare den mest pålitliga bilen jag har ägt och delarna till min gamle Audi Coupé var i regel dyrare.

Tycker att jaguarer är helsköna och skulle min sambo få bestämma helt så hade vi haft en som bruksbil. Tyvärr så jobbar jag med kundkontakt och sälj och jantelagen säger att man INTE får ha en bil som verkar dyr för "det ser inte bra ut".

Inget som vi har bestämt i firman men har vart ute med min 20år gamle porsche och fått kommentarer trots att den inte är värd i närheten av en ny firmavolvo som dom inte hade reagerat ett dyft på.

Det tycker jag du skall skita i, du lever EN gång, jag hade gärna kört Lamborghini med snöplog och jobbat på migrationsverket, låt inte folk bestämma över vad du vill köra.

För övrigt, jävligt cool porsche

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

2 021 Inlägg
14 april 2010
Bra fina och prisvärda bilar, min farsa har en s-Type 3,0 som han haft i snart 6år, enda som han bytt är båda hjullagrena fram. väldigt bra bilar kvalitetsmässigt skulle jag vilja säga.
Se till att kolla upp kamkedje sträckarn på dom tidiga V8orna, den ursprungliga sträckaren var i plast som sprack efter ett tag, men troligtvis är alla redan utbytta till eftermarknads i stål.

347 Inlägg
15 april 2010
SatansWrath skrev:
davel skrev:

Det tycker jag du skall skita i, du lever EN gång, jag hade gärna kört Lamborghini med snöplog och jobbat på migrationsverket, låt inte folk bestämma över vad du vill köra.

Tack. Jo man vill ju gärna skita i det men det är svårt när det riskerar att påverka jobbet.
Händelsen var som följande, jag kanske uppfattade det fel men iallafall:

En truckförare kom in till sin chef på ett företag som jag var hos som konsult och sa att han vägrade köra trucken sålänge som den bilen stod på parkeringen (min porsche) och han undrade hur man kunde hyra in så dyra konsulter som har råd med sådana bilar (fastnat i 90-talet??).
Chefen berättade detta för mig och sa att jag inte skulle bry mig men jag fick rätt mycket snea blickar där tyckte jag. Kändes rätt obehagligt faktiskt och efter det så tar jag aldrig porschen i jobbet.

pnorberg
15 april 2010
Det enda jag hört vad man egentligen ska akta sig för är Jaggor från 93 och bakåt, mest på grund av rosten som tydligen vill bita i karossen ganska hårt. Men kan inte stärka detta av egna erfarenheter, var själv sugen på en jagga för några år sedan och forskade lite, dock så hade jag inte råd till något annat än en Jagga från början av 90-talet eller äldre så sket i det.
Men hade gärna köpt idag en XJR om jag hade haft råd, gubbvarning eller inte, det ska man ju skita helt i, folk kommer ändå vända en extra gång på huvudet och önska att även dem satt i den bekväma bilen. wink

946 Inlägg
15 april 2010
Trådstartare
pnorberg skrev:
Det enda jag hört vad man egentligen ska akta sig för är Jaggor från 93 och bakåt, mest på grund av rosten som tydligen vill bita i karossen ganska hårt. Men kan inte stärka detta av egna erfarenheter, var själv sugen på en jagga för några år sedan och forskade lite, dock så hade jag inte råd till något annat än en Jagga från början av 90-talet eller äldre så sket i det.
Men hade gärna köpt idag en XJR om jag hade haft råd, gubbvarning eller inte, det ska man ju skita helt i, folk kommer ändå vända en extra gång på huvudet och önska att även dem satt i den bekväma bilen. wink

Hehe! Här får man det svar man vill ha! big_smile Årsmodell som är aktuell är som sagt 98 - 02 så det känns ju ganska säkert iaf då.

Precis, nackvridning är jävligt nice! Man åker ju dessutom som en kung i dem (har själv åkt en polares XJ6).

Vi får se hur det blir, men det verkar ju inte vara en katastrofdålig bil iaf. smile Klart man får pynta lite extra än en Volvo 7/900, men det är ju det där lilla extra som är tjusningen och det betalar jag gärna för. smile

Tack för ditt svar!
MVH
David

998 Inlägg
15 april 2010
davel skrev:
SatansWrath skrev:
davel skrev:

Tack. Jo man vill ju gärna skita i det men det är svårt när det riskerar att påverka jobbet.
Händelsen var som följande, jag kanske uppfattade det fel men iallafall:

En truckförare kom in till sin chef på ett företag som jag var hos som konsult och sa att han vägrade köra trucken sålänge som den bilen stod på parkeringen (min porsche) och han undrade hur man kunde hyra in så dyra konsulter som har råd med sådana bilar (fastnat i 90-talet??).
Chefen berättade detta för mig och sa att jag inte skulle bry mig men jag fick rätt mycket snea blickar där tyckte jag. Kändes rätt obehagligt faktiskt och efter det så tar jag aldrig porschen i jobbet.

Haha, folk kan vara bra konstiga ibland, finns faktiskt något som heter spara eller ta ett lån.
Det är ju ingen ny Porsche precis du har. Han kanske trodde att det var senaste modellen lol

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Smålänning
7 887 Inlägg
15 april 2010
Jag har själv vart sugen på att köpa en äldre XJ6 som glidarbil just för att dom är så fräcka...

Jag har faktiskt aldrig hört om annat än att det är bökigt att byta bromsbelägg och skivor bak, rost och oljeläckage. Va en som hade en sån när ja hade praktik på gymnasiet, och han hade iaf aldrig haft större problem med det mekaniska... Dock får man väll stå ut med elfel som på allt engelskt...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
15 april 2010
skit i va folk tycker ut o kör smile ja ksiter i alla som tycker att trabanten e skit för dem flesta gillar den mer än avskyr den smile

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14

Sök