4282
Sök

Avgaskrav på flyttgods

27 Inlägg
14 april 2010
Trådstartare
#1
Nu behöver jag hjälp att reda ut detta med avgaskrav för flyttgods en gång för alla.
Har en 960 från 1995 som är intagen 1999 från Virginia i USA som flyttgods och har F97B i regbeviset, och kikar man tillbaka på en del gamla besiktningsprotokoll så var gränsvärdet på 7 %.
Men de två senaste besöken hos SBP så var gränsvärdet 4.05 % om jag inte minns fel (pappren ligger i bilen).

Samtidigt som jag har något gammalt protokoll från 2001 där SBP mätt CO, CO2000, HC samt Lambda.
Är det upp till varje besiktningsman att själv se vilka avgaskrav respektive bil har, eller dyker det upp i datorn?

Andra frågan jag har gäller då gränsvärdet, är det ändrat till 4.05 för alla bilar numera? För förr gick väll gränsen just 1995?

Tack på förhand!

/Björn


27 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#2
Kom igen nu, någon här på garaget måste väll ha koll, så ovanligt är det ju inte med flyttgods!

/Björn


1 723 Inlägg
17 april 2010
#3
Jag skulle tippa på att du får det bästa svaret om du ringer bilprovningen och får prata med en av deras tekniker. Du får hålla dig till på måndag smile

Trucker
2 710 Inlägg
19 juli 2010
#4
Vad innebär "flyttgods"? Är det ej samma som import? Sett nämligen på nåra annonser på blcoket att det står "första gång i trafik i utlandet" respetive "sverige". Då har annonsören skrivit att det är ett flyttgods..

Men det står vid fliken "privat import: Nej"

Vad innebär detta?? smile
Senast redigerat av BMWgrabben (19 juli 2010)

Fart missbrukare

143 Inlägg
20 juli 2010
#5
Min volvo s70 är intagen som "flyttgods"-
PÅ min senaste besiktning sa de att de inte fanns några avgaskrav på min bil.


1 482 Inlägg
20 juli 2010
#6
Du behöver inte ha katalysator heller har jag för mig.

BLT Service
Theracords Music Label

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 juli 2010
#7
min datsun är flyttgods och har för mig som dig att det tidigare har varit 7 i co nu förra bes hade jag 4.5 i co som enda avgaskrav


44 Inlägg
20 juli 2010
#8
Min s70 är intagen som flyttgods från usa. Har 4.5 i co som enda krav


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
20 juli 2010
#9
Markus_K skrev:
Min s70 är intagen som flyttgods från usa. Har 4.5 i co som enda krav

På min Corvette -86 som är intagen som flyttgods -88 Står det "F97B Införts tullfritt" och jag vet inte riktigt vad det innebär rent avgasmässigt. Det skulle vara trevligt med raka besked om nån vet.
På mitt protokoll står det bara gränsvärden för CO-halt. Jag hade 1,7 och gränsvärdet är 4,5. Det är alltså det ende de mäter av de fyra: CO, HC, CO 2500 och LAMBDA.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (20 juli 2010)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

27 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#10
Har beställt besiktningstid nu i Augusti och tänkte skriva ut VVFS 2003:25 som reglerar vilken färg på lampor osv vi får ha på våra bilar. Dock är den upphävd enligt massa paragrafer osv osv: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2010nr014.pdf

Vad detta innebär för oss vet jag dock inte? Någon som besiktigat sedan 1/7 när den verkar ha upphävt VVFS 2003:25?

Vore ju lagom skoj att behöva montera blinkers på skärmar sad

Får väll försöka svara på lite frågor så gott jag kan med eftersom jag läst en del om detta sedan jag skaffade bilen smile

BMWgrabben: Flyttgods är en slags import, dock krävs det att du bott utomlands och ägt bilen under 1 år. Sedan så kan du få ta hem bilen utan att betala tull på den.
Väl här hemma så får du också andra avgaskrav och krav på vilka lampor som du måste ha och vilken färg de får ha.

Vi har bekanta som flyttade hem från Washington i höstas och tog med sig en XC90 och en Prius som de ägt där, det var ungefär halva nypriset jämfört med Sverige.
Gällande rutan angående import så vet jag faktiskt inte, min står som Import: JA.

Evo-Offer: Beror lite på vilken årsmodell du har på bilen. Dock vet jag inte riktigt om de testar bilen ens. Min bil har nämligen alltid haft 0.0 alla år på CO-mätningarna. Har själv inte besiktigat den ännu så vet inte exakt hur det är.
Dock kan jag säga att när jag ringde en gång till bilprovningens tekniska support för att fråga om avgaskrav på flyttgods så sa han direkt: Det finns inga.
Men gränsvärde är som sagt på 4.5 % enligt pappret.

Noxxer: Vad jag fattat det som så måste bilen vara i det skicket den var i utlandet och således även besiktigad. Men att ta av katalysatorn här hemma och sedan så försöka sig på en besiktning är inget jag vågar eller är särskilt sugen på wink

Vettemannen: Helt korrekt så är det bara CO-värdet som mäts och gränsvärdet är som sagt 4.5 %. Dock så får vi väll se vad detta innebär i framtiden med länken som jag länka till ovan. Vore ju förbaskat tråkigt om de skulle ta bort dispensen! Kan ju dock hoppas på att det enbart gäller nya bilar som kommer in som flyttgods och inte redan befintliga bilar.


/Björn
Senast redigerat av Bear960 (20 juli 2010)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
20 juli 2010
#11
Bear960 skrev:
Har beställt besiktningstid nu i Augusti och tänkte skriva ut VVFS 2003:25 som reglerar vilken färg på lampor osv vi får ha på våra bilar. Dock är den upphävd enligt massa paragrafer osv osv: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2010nr014.pdf

Vad detta innebär för oss vet jag dock inte? Någon som besiktigat sedan 1/7 när den verkar ha upphävt VVFS 2003:25?

Vore ju lagom skoj att behöva montera blinkers på skärmar sad

/Björn

Det här blir spännande att se var det slutar.......

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
20 juli 2010
#12
Bear960 skrev:
Har beställt besiktningstid nu i Augusti och tänkte skriva ut VVFS 2003:25 som reglerar vilken färg på lampor osv vi får ha på våra bilar. Dock är den upphävd enligt massa paragrafer osv osv: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2010nr014.pdf

Vad detta innebär för oss vet jag dock inte? Någon som besiktigat sedan 1/7 när den verkar ha upphävt VVFS 2003:25?

Vore ju lagom skoj att behöva montera blinkers på skärmar sad

Får väll försöka svara på lite frågor så gott jag kan med eftersom jag läst en del om detta sedan jag skaffade bilen smile

BMWgrabben: Flyttgods är en slags import, dock krävs det att du bott utomlands och ägt bilen under 1 år. Sedan så kan du få ta hem bilen utan att betala tull på den.
Väl här hemma så får du också andra avgaskrav och krav på vilka lampor som du måste ha och vilken färg de får ha.

Vi har bekanta som flyttade hem från Washington i höstas och tog med sig en XC90 och en Prius som de ägt där, det var ungefär halva nypriset jämfört med Sverige.
Gällande rutan angående import så vet jag faktiskt inte, min står som Import: JA.

Evo-Offer: Beror lite på vilken årsmodell du har på bilen. Dock vet jag inte riktigt om de testar bilen ens. Min bil har nämligen alltid haft 0.0 alla år på CO-mätningarna. Har själv inte besiktigat den ännu så vet inte exakt hur det är.
Dock kan jag säga att när jag ringde en gång till bilprovningens tekniska support för att fråga om avgaskrav på flyttgods så sa han direkt: Det finns inga.
Men gränsvärde är som sagt på 4.5 % enligt pappret.

Noxxer: Vad jag fattat det som så måste bilen vara i det skicket den var i utlandet och således även besiktigad. Men att ta av katalysatorn här hemma och sedan så försöka sig på en besiktning är inget jag vågar eller är särskilt sugen på wink

Vettemannen: Helt korrekt så är det bara CO-värdet som mäts och gränsvärdet är som sagt 4.5 %. Dock så får vi väll se vad detta innebär i framtiden med länken som jag länka till ovan. Vore ju förbaskat tråkigt om de skulle ta bort dispensen! Kan ju dock hoppas på att det enbart gäller nya bilar som kommer in som flyttgods och inte redan befintliga bilar.


/Björn

Det kan ju vara så att det framöver tas bort och inte de som varit här i över 20 år eller mer i vissa fall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

27 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#13
Vettemannen skrev:
Det kan ju vara så att det framöver tas bort och inte de som varit här i över 20 år eller mer i vissa fall.

/Benny

Vi får hoppas att det är så! Gamla bilar utan säkerhetsbälte och sidoblinkers har ju inte behövt installera det bara för att reglerna ändrats utan fått vara kvar i det skicket de är sedan innan.
Men jag kommer ringa Transportstyrelsen i morgon och fråga.
Bilprovningens tekniska support hade sommarstängt tydligen.

/Björn


27 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#14
Nu är jag trött i huvudet efter en lång dag i värmen, men tror jag hittade något här: http://www.transportstyrelsen.se/Global … 20bruk.pdf

Ovannämnda föreskrifter (VVFS 2003:25) om undantag från vissa krav gäller inte för fordon som tas i bruk den 1 juli 2010 eller senare enligt Transport- styrelsens föreskrifter och allmänna råd

Tolkar jag det rätt om jag säger att de nya reglerna bara gäller för bilar inreggade efter 1/7 2010?

Någon som är piggare i skallen wink

EDIT: http://www.transportstyrelsen.se/Global … anguage=sv här verkar "nya" VVFS 2003:25 vara, och det mesta verkar vara som innan med avseende på blinkers osv.

/Björn
Senast redigerat av Bear960 (20 juli 2010)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
20 juli 2010
#15
Bear960 skrev:
Nu är jag trött i huvudet efter en lång dag i värmen, men tror jag hittade något här: http://www.transportstyrelsen.se/Global … 20bruk.pdf

Ovannämnda föreskrifter (VVFS 2003:25) om undantag från vissa krav gäller inte för fordon som tas i bruk den 1 juli 2010 eller senare enligt Transport- styrelsens föreskrifter och allmänna råd

Tolkar jag det rätt om jag säger att de nya reglerna bara gäller för bilar inreggade efter 1/7 2010?

Någon som är piggare i skallen wink

/Björn

Det känns lite som så att jag tolkar det ungefär som dig. Detta skulle bara beröra de som inreggas efter 1 juli 2010.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Medlem i GTIklubben
401 Inlägg
20 juli 2010
#16
Co halten låg innan på 7% på flyttgods bilar, men det smygsänktes för nåt år sen utan att berätta för någon. Numera så är gränsvärdet på 4,5.

Jag tog reda på det eftersom min GTI är flyttgods med och jag med upptäckte att det bara var 4,5...
Senast redigerat av Manny (20 juli 2010)


27 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#17
Manny skrev:
Co halten låg innan på 7% på flyttgods bilar, men det smygsänktes för nåt år sen utan att berätta för någon. Numera så är gränsvärdet på 4,5.

Jag tog reda på det eftersom min GTI är flyttgods med och jag med upptäckte att det bara var 4,5...

Ja det var väll naturvårdsverket som hade ett finger med i spelet där. Dock så kan jag tänka mig att det är extremt få bilar som inte klarar 4.5 %. I vart fall bland bilar med insprutning.

/Björn


347 Inlägg
21 juli 2010
#18
Min är också flyttgods men gränsen 4.5% är ju inte svår att komma under... Senaste besiktningen fick jag 0.0% big_smile (0.02% stod det på mätaren men 0.0% i protokollet)

Sen funderar jag på att turbokonvertera eller sätta på en kompressor då min bil inte är helbilsgodkänd så det är ok att höja effekten med 20% (som att det skulle mätas) och det är inget som säger att jag inte kan ha överladdning på den big_smile

Sen att det skulle kosta skjortan är ju det som fördröjer det hela..


27 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
#19
davel skrev:
Min är också flyttgods men gränsen 4.5% är ju inte svår att komma under... Senaste besiktningen fick jag 0.0% big_smile (0.02% stod det på mätaren men 0.0% i protokollet)

Sen funderar jag på att turbokonvertera eller sätta på en kompressor då min bil inte är helbilsgodkänd så det är ok att höja effekten med 20% (som att det skulle mätas) och det är inget som säger att jag inte kan ha överladdning på den big_smile

Sen att det skulle kosta skjortan är ju det som fördröjer det hela..

Är du säker på att det är okej med det då? Vad jag förstått så är trimkitt som är installerade och godkända från tiden bilen gick i ursprungslandet okej, men inte annars?!
Mitt tips är att du pratar med SFRO så att du har regelläget klart smile

Fick förövrigt svar från dom idag med och det var som jag trodde att TSFS 2010:106 är den regelboken som gäller för oss med flyttgodsbilar numera!

/Björn


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
21 juli 2010
#20
Bear960 skrev:
davel skrev:
Min är också flyttgods men gränsen 4.5% är ju inte svår att komma under... Senaste besiktningen fick jag 0.0% big_smile (0.02% stod det på mätaren men 0.0% i protokollet)

Sen funderar jag på att turbokonvertera eller sätta på en kompressor då min bil inte är helbilsgodkänd så det är ok att höja effekten med 20% (som att det skulle mätas) och det är inget som säger att jag inte kan ha överladdning på den big_smile

Sen att det skulle kosta skjortan är ju det som fördröjer det hela..

Är du säker på att det är okej med det då? Vad jag förstått så är trimkitt som är installerade och godkända från tiden bilen gick i ursprungslandet okej, men inte annars?!
Mitt tips är att du pratar med SFRO så att du har regelläget klart smile

Fick förövrigt svar från dom idag med och det var som jag trodde att TSFS 2010:106 är den regelboken som gäller för oss med flyttgodsbilar numera!

/Björn

Då behöver vi inte oroa oss om vi har röda blinkers bak och vita fram samt avsaknaden av framskärmsblinkers.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök