Bear960 skrev:
Har beställt besiktningstid nu i Augusti och tänkte skriva ut VVFS 2003:25 som reglerar vilken färg på lampor osv vi får ha på våra bilar. Dock är den upphävd enligt massa paragrafer osv osv:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2010nr014.pdfVad detta innebär för oss vet jag dock inte? Någon som besiktigat sedan 1/7 när den verkar ha upphävt VVFS 2003:25?
Vore ju lagom skoj att behöva montera blinkers på skärmar
![sad](img/smilies/sad.png)
Får väll försöka svara på lite frågor så gott jag kan med eftersom jag läst en del om detta sedan jag skaffade bilen
BMWgrabben: Flyttgods är en slags import, dock krävs det att du bott utomlands och ägt bilen under 1 år. Sedan så kan du få ta hem bilen utan att betala tull på den.
Väl här hemma så får du också andra avgaskrav och krav på vilka lampor som du måste ha och vilken färg de får ha.
Vi har bekanta som flyttade hem från Washington i höstas och tog med sig en XC90 och en Prius som de ägt där, det var ungefär halva nypriset jämfört med Sverige.
Gällande rutan angående import så vet jag faktiskt inte, min står som Import: JA.
Evo-Offer: Beror lite på vilken årsmodell du har på bilen. Dock vet jag inte riktigt om de testar bilen ens. Min bil har nämligen alltid haft 0.0 alla år på CO-mätningarna. Har själv inte besiktigat den ännu så vet inte exakt hur det är.
Dock kan jag säga att när jag ringde en gång till bilprovningens tekniska support för att fråga om avgaskrav på flyttgods så sa han direkt: Det finns inga.
Men gränsvärde är som sagt på 4.5 % enligt pappret.
Noxxer: Vad jag fattat det som så måste bilen vara i det skicket den var i utlandet och således även besiktigad. Men att ta av katalysatorn här hemma och sedan så försöka sig på en besiktning är inget jag vågar eller är särskilt sugen på
Vettemannen: Helt korrekt så är det bara CO-värdet som mäts och gränsvärdet är som sagt 4.5 %. Dock så får vi väll se vad detta innebär i framtiden med länken som jag länka till ovan. Vore ju förbaskat tråkigt om de skulle ta bort dispensen! Kan ju dock hoppas på att det enbart gäller nya bilar som kommer in som flyttgods och inte redan befintliga bilar.
/Björn