3860
Sök

Köpråd Subaru impreza VS Bmw 328 ci

1 364 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#1
Funderar på at köpa antingen Subaru impreza eller Bmw 328 ci

Vad bör man kolla på dessa bilar?
Vad ligger bensinförbrukningen på?
komforten?

någon speciel årsmodell man ska ha?
dom jag funderar på har vart 99or

Tacksam för alla svar!

Mvh Alexander


251 Inlägg
17 april 2010
#2
BMW:n håller betydligt högre kvalitétskänsla.
Vet att subarun drar 1,1-1,2 blandad körning (med ganska tung högerfot).
Rent prestandamässigt får du en roligare bil med subarun, men bmw:n kanske funkar bättre som bruksbil.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2010
#3
Min 328i kör jag på 0.9 blandad körning med "ganska tung högerfot", hur sedan min körning står sig mot ovanstående är svårt att avgöra. Säger som ovanstående, som bruksbil är Bmwn en mycket bättre kombination av körgläjde och ekonomi,komfort och användbarhet.
Senast redigerat av Rquired (17 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Got N/A?
358 Inlägg
17 april 2010
#4
Är du ute efter komfort så är BMWn med all säkerhet ett bättre val.


1 364 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#5
hmm okej jo fanns ju mer att välja på mellan bmw med.

fler tips?


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
17 april 2010
#6
Komforten är till fördel för BMW:n, fast o andra sidan, en bil av Imprezas kaliber ska inte heller vara alltför komfortabel då det i grund och botten är en rallybil.

Imprezas fyrhjulsdrift lär också kombinera nytta med nöje under vinterhalvåret på ett bra sätt, och dessutom tycker jag den har ett fränare utseénde och mer attityd än E36. Därför hade jag personligen valt Impreza framför 328.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 364 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#7
Tack för svaren

bmwn ska vara en e46a i så fall=)

subarun ska ju helst var den med 217hk är det turbo i den?:S


251 Inlägg
18 april 2010
#8
218hk 290Nm är det i GT:n, och YES,  det är en liten turbo i dom.
Hade min förra GT som bruksbil året om,funkade kalas. Är man inte allergisk mot plastig inredning så kommerdu älska subban.
Du kommer garanterat ha roligare i subban än i Bmw:n oavsett årstid. Dock bekvämare i bmw:n.
Min gamla orginal GT kunde jag komma ner på dryga litern blandad körning. Då var det lugnt tempo till och från jobb och lite gladare körning vid andra tillfällen.
Skatten ligger på 16-1700/år och försäkringen kan variera på mellan 5-30k per år hehe.
Jag betalar 6700/år för subban och bor  i en förort till Sthlm. Då är det helförsäkring inkl alla extrasaker man kan välja till.
Antar att du som bor i F-berg har större möjlighet och få bättre premier än för oss här uppe.
Försäkringen på BMW:s brukar inte heller vara gratis har jag för mig.

Vill du ha en mer bruksbil med lite ös i, satsa på bmw:n.
Vill du ha en brukis mer ännu mer ös i, satsa på subban ;-)

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

1 364 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#9
Låter bra är faktiskt ganska sugen på en subba just nu!

är komforten okej på bilen eller är den helt värdelös att ligga på motorvägen t ex med?

vad gör subarun 0-100 orginal?


251 Inlägg
18 april 2010
#10
Enligt subaru själva ska den göra 0-100 på 6,4, men bilsport klockade den på 5,78.
Jag och damen hade en sverigesmester i våran. Åkte nästan 200 mil och campade på olika ställen.
Med orginal avgassystem så är den inte alls farlig att åka omkring längre sträckor med. Visst,jämför man med en bmw 5 serie så är det ju stor skillnad hehe.
Men som jag kör nu med 3" hela vägen från turbon så  kan det bli jobbigt efter nån eller ett par timmar.
Men det är ju inte ofta man kör så långt. Kör man kortare sträckor får man njuta desto mer ;-)

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

1 364 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#11
Okej wink jo det är klart att man vill njuta på kortare sträkor med!
Men om du jämnför med någon "vanligare bil" som t ex saab, volvo eller ford. något liknande hur ligger den till då?smile


251 Inlägg
18 april 2010
#12
Saab 9-5, volvo v70 osv är ju en klass försig rent komfortmässigt. Det känns att det är schyst kvalitét osv plus att man knappt hör något vägljud eller motor i huvudtaget.
Men kör du en astra eller ford från början av 2000 talet så hittar du nog nåt likvärdigt vad det gäller ljud osv.
Med tanke på att det är det inte finns nå fönsterramar på subban så blir det lätt att det KAN bli lite vindbrus i högre hastigheter. Ofta räcker det med att man tryckerlite på listen så blir det tystare.
Men jag vet själv att jag reagerade på att min astra kombi -99 lät minst lika mycket i motorvägshastighet som min gamla orginalsubba.
Men å andra sidan så är det ju en "sportbil". Dom ska låta lite, vara lite stötigare osv.
Man får igen allt med körglädjen som är i bilen istället.
En orginal 328 vinner endast på komfort och ev ekonomi. Allt annat ser jag till subbans fördel.
Du får en bil som folk vänder sig om och pekar efter. en bil som man kan känna sig lite speciell i. Det är alltid skoj :-)

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

1 364 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#13
Låter ju helt okej tycker jag kör ju själv en ford focus ibland från 2000talet och den funkar komfortmäsigt tycker jag smile

Något specielt man ska kolla efter på en begagnad subaru?

den bilen som jag ska åka och kolla på är en 2,0gt se från 99

vad står Se för? tongue

något annat man behöver se upp för?


251 Inlägg
18 april 2010
#14
Se, jadu, inte en blekaste faktiskt.
Han kanske bara vill framhäva att den är svensksåld eller nåt lurigt.
Mig veteligen så finns det ingen sån beteckning.
Lyssna efter oljud i motor och låda.
Växlarna, speciellt 1:an kan vara lite halvtrög att få i, men det ska som sagt inte vara några oljud på nåt sätt.
Rost i skärmkanterna bak är mer regel än undantag nu tyvärr.
Bilarna har ju garanterat körts hårt (konstigt vore annars), så kolla även brmosarna.
Sen det vanliga med oljeläckage osv.Kolla oljestickan så att nivån är där den bör vara och att oljan ser schyst ut. full servicedokumentation är ju helt klart att föredra.

Vad hade du tänkt dig för prisklass på bilen?
Personligen hade jag vart intresserad av denna;
http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_I … 11&w=3
Här är en annan i lite lägre prisklass; http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_I … 11&w=3
Sen en bil som jag personligen vet är välskött; http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_ … 11&w=3 Se till att få med oz fälgarna till en bra peng, dom fälgarna är ju så grymt snygga! :-)

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2010
#15
Håller inte riktigt med Crille77, Subaru är mer kompromisslös körglädje än Bmw E46 men så stor är inte skillnaden i körglädje. Och när det gäller komfort är den inte dålig, som exemplet var ovan så kör jag hellre Impreza än Focus, men jämfört med en Bmw eller liknande bil är den rätt och slätt usel.

Bmw 328i vinner på komfort, ekonomi, användbarhet, kvalité och utförande. Subarun är som sagt mer av en kompromiss, roligare om man tar en provtur längs en kurvig väg eller lämplig grussträcka. Men i längden har man roligare i Bmw, Subaru är helt enkelt för ettrig och jobbig att köra i längden.

Utseendet kan man även ha åsikter om, det finns lika många som skrattar åt killen i plastraketen som tror han är Solberg som det finns folk som förstår vad en Impreza är och gillar vagnen när den åker förbi. Men det spelar ingen roll, huvudsaken är att du som ägare gillar den.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

251 Inlägg
18 april 2010
#16
Kan hålla med delvis.
Men användbarheten håller jag inte med om.
Den klarar av allt som bmw:n klarar av, plus att den tar sig fram riktigt bra på vintern :-)
Kompromisslösär den inte heller på något sätt.
Ettrig, njae inte i orginalutförande. Turbon börjar göra lite väsen av sig runt 3000rpm, men det är ju inte allt eller inget, och den är ju inte stötig så att man måste ha njurbälte på sig.
Tycker det är en bra kompromiss för den som vill ha en rolig bil året om, men som kiommer använda den dagligen som bruksbil (obs 4 dörrar, eltaklucka, elspeglar, elhissar runt om, ac, sköna lagom skålade stolar osv),dock plastig). Benutrymmena är inte nämnvärt sämre i bak är bmw:n, lika så med bagageutrymmet.
Som sagt,det är skillnad i kvalitétskänsla (främst interiörmässigt). Vet inte hur pass dyr försäkringen är på den,men jag antar att skatten är minst lika dyr som på subban. Subban drar ett par dl mer per mil.
Effektmässigt ärdom väl gansla likvärdiga orginal har jag för mig.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 april 2010
#17
Crille77 skrev:
Kan hålla med delvis.
Men användbarheten håller jag inte med om.
Den klarar av allt som bmw:n klarar av, plus att den tar sig fram riktigt bra på vintern :-)
Kompromisslösär den inte heller på något sätt.
Ettrig, njae inte i orginalutförande. Turbon börjar göra lite väsen av sig runt 3000rpm, men det är ju inte allt eller inget, och den är ju inte stötig så att man måste ha njurbälte på sig.
Tycker det är en bra kompromiss för den som vill ha en rolig bil året om, men som kiommer använda den dagligen som bruksbil (obs 4 dörrar, eltaklucka, elspeglar, elhissar runt om, ac, sköna lagom skålade stolar osv),dock plastig). Benutrymmena är inte nämnvärt sämre i bak är bmw:n, lika så med bagageutrymmet.
Som sagt,det är skillnad i kvalitétskänsla (främst interiörmässigt). Vet inte hur pass dyr försäkringen är på den,men jag antar att skatten är minst lika dyr som på subban. Subban drar ett par dl mer per mil.
Effektmässigt ärdom väl gansla likvärdiga orginal har jag för mig.

Liten förklaring på ettrig, vilket även Bmw till viss del är men Impreza tycker jag är en steg längre på denna punkten. Den är svår att ta det lungt med, svår att köra tillbakalutad med och lite (som du skrev) stötig, man känner känner minsta grop i vägen, styrningen "spårar" lite (Obs, inte att förknippa med vinglig eller instabil. Tvärt om) etc.

Även Bmw är svår att ta det lungt med, och har en "aktiv styrning" om vi kallar det så. Men det är heller inget problem att öppna takluckan och glida under hastighetsbegränsningen längs en kurvig väg och ändå njuta av bilen, eller sitta i en bilkö utan att bilen känns svår att köra mjukt eller pockar på bus.

Där tycker jag skillnaden är, Impreza förväntas alltid vilja busa (vilket blir för mycket av det goda) men Bmw är rolig när man vill men bekväm och tillbakalutad (nåja, i det här sammanhanget då) när man vill det.
Senast redigerat av Rquired (18 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

251 Inlägg
18 april 2010
#18
Så sant som du säger.
Så valet av bil blir ju lite vad man är ute efter.
Är man ute efter en busigare bil eller en schystare bil som man kan busa av sig i?

Som sagt, bägge bilarna är sportiga och roliga att köra.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

1 364 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#19
Vad dricker subarun blandad körning om man inte kör allt för hårt?
tror ni att det är för mycket att köpa en som har gått 20 tusen mil som har bra ifylld servicebok?

Mvh Alexander


251 Inlägg
23 april 2010
#20
Min som är lite trimmad drar ca 1,15/mil. Min gamla orginalare snittade runt 1,1.
Skulle hellre köpa en välskött bil med full servicebok osv som gått längre än en somser risig ut och saknar full dokumentation och som gått 13k mil.
Som sagt, gå på magkänslan. Ser den schyst ut, känns bra i motor och låda osv så skulle jag nog kunna köpa en långmilare till rätt pris.

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!


Sök