2482
Sök

E46 kolla oljestickan

17 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Jag har ett problem med min 323ci e46 oljenivå lampan tänds vid start och släcks sedan efter par sekunder. Har läst av felkoden och det är oljenivågivaren. Jag har precis bytt olja och hällde i mobil 1 longlife olja. Vill helst inte hälla in det igen för man måste ha bort oljetråget för byta givaren. Nu till min fråga, jag tycker just min bmw har en konstig oljesticka. Har försökt leta efter en bild på den på nätet men hittar inget. Nån som vet hur man ska läsa av oljestickan jag har hört 2 olika sätt att läsa av den.

Egenföretagare
999 Inlägg
18 april 2010
Du måste inte ta bort oljetråget för att byta givaren. Men du måste tömma ut oljan, men det är ju bara att ta ett rent kärl eller köpa en hink på Biltema för 20 spänn och sen hälla tillbaka oljan.
Jag bytte min på 45 minuter, krävs att man skruvar ner en ram som sitter med 8st bult också (inget svårt).

Ang. markeringarna på stickan har jag ingen bild i datorn, men det finns väl två "av-smalningar" på stickan och dessa är undre och övre nivå.

17 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Jaha okej, dom på bmw sa till mig att tråget vad tvunget att tas bort. Måste man inte filtrera oljan om jag häller ut det? Var köpte du din givare. 1200 kr har ja fått pris på.

Egenföretagare
999 Inlägg
18 april 2010
Nej gör rent runt oljepluggen och töm oljan i ett rent kärl så kan du återanvända den.
På min 320 -03 behövde man inte ta ner tråget, bara att lossa på den ramen och sedan 3st M6 muttrar som håller själva sensorn.

Jag köpte min på Ebay, kostade ca 700kr med frakt. Men det verkar inte vara jättebra kvalitet på den så köp en på BMW.

17 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Okej skit bra bilder. Då kanske jag tar och göra det sj. En verkstad i Anderstorp ville ha 2000 kr för göra det. Och det var med givaren. Tycker du jag ska göra det sj eller be dom göra det, för dom måste ju lämna garanti på sina jobb.

Egenföretagare
999 Inlägg
18 april 2010
Det är inte särskilt svårt, jag åkte ner till Preem och hyrde en lyft.
Men är du osäker så lämna in den.

17 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Nä jag bara undrar om bottenplattan är likadan på min som på din e46. Men jag tror jag fixar det sj eller så åker jag till en polare som jobbar på ett skadecenter dom har en lift big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
19 april 2010
det bästa du kan göra är att göra en rejäl motortvätt på undersidan på en lyft så du får bort all smuts innan du tömmer ur oljan är du orolig för att små skit ska trilla ner kan man sila den när man häller i den
tex med en tratt med inbyggd sil
bara för att vara på den säkra sidan

helt onödigt att sumpa oljan när den är ny

den där nivågivaren verkar vara riktigt skit
många som verkar ha problem med denna
och tyvärr vet på tok för några om ens att dom kan kolla oljan manuellt

tror det är väldigt dumnt att lita på elprylar som mäter oljenivån
bättre att förlita sig på att se oljenivån med ögonen istället för någon elpryl som alltid strular smile

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Hehe så är det i dagens bilar. Måste bara hitta nån mack där jag kan tvätta bilen undertill. Oljan tänker jag inte slänga. Den va dyr och den är fortfarande bra skick kör inte min bmw så mycket har 5 min till jobbet big_smile

Sök