3530
Sök

Turbokonvertering av 4cyl. DOHC-motor!

1 224 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#1
Tänkte höra med er med lite mer, eller snarare mycket mer erfarenhet när det gäller modifikationer på motorer.
Har gått i funderingar om att turbokonvertera, hur mycket behövs egentligen? Ska vara hållbart självklart men behöver inte ha ett maximalt laddtryck heller.  (Handlar om en Mazda6 2.0 rak 4 cyl DOHC)
Frågan är, är det värt att lägga ner pengar på att turbokonvertera befintlig motor eller kan man kasta in motorn från sportmodellen av min bil som redan har turbo? (mazda6mps)
Antar att man måste byta växelåda eller förstärka?

Att köpa en bil som redan har turbo vet jag att man kan göra så gör er inte besvär att skriva det smile

Tacksam för alla svar!

Mvh smile

http://www.newautocar.org/wp-content/uploads/2008/07/200711520db7da091a94753931d247bb8e4d42c.jpg
Senast redigerat av Mazda6sex (19 april 2010)

i-vtec Do you?

10 287 Inlägg
19 april 2010
#2
Med risk för att bli tjatig så är det stora problemet att du inte kan besikta lagligt med varken en ombyggd eller bytt motor.

Att turbokonvertera i sig finns det säkert 100 trådar om och det är inte svårt alls om man har tillgång till verkstad och know-how men kan vara helt oöverstigligt om man har varken eller.
Så utan att veta dina grundförutsättningar, inklusive vilken driftsäkerhet du kräver efter ombygget, så går det inte att svara på hur svårt det är.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 224 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Med risk för att bli tjatig så är det stora problemet att du inte kan besikta lagligt med varken en ombyggd eller bytt motor.

Att turbokonvertera i sig finns det säkert 100 trådar om och det är inte svårt alls om man har tillgång till verkstad och know-how men kan vara helt oöverstigligt om man har varken eller.
Så utan att veta dina grundförutsättningar, inklusive vilken driftsäkerhet du kräver efter ombygget, så går det inte att svara på hur svårt det är.

/Göran

Var inte så att jag tänkte plocka isär min motor utan kunskap..
Menade mer i stora drag så man kan få ett hum om vad som gäller.
tack!

i-vtec Do you?

583 Inlägg
20 april 2010
#4
När du säger Turbokonvertera. Menar du Turbo eller Överladd generellt?

Turbo känns jävligt jobbigt att konvertera till då det är grenrör, turbo in tillbaka till IC många nya delar, sedan ska allt göras, wastegate, dumpventil osv osv.

Jag skulle sattsat på Kompressor då de är mycket mycket lättare att fixa.

Sätt fast kompressorn på ettparstag, Led över befintlig rem till kompressorhjulet alternativt sätt på ett till hjul som driver kompressorn. IC är inte nödvändigt ifall du laddar under ½bar. Givetvis får du mer effekt med IC men kompressor har jag för mig inte är lika kännslig om det är utan IC då du får den extra ledningsvärmen ifrån grenrören som du gör med turbo. Sedan är det ett rör ifrån luftburken till kompressorn sedan ett rör ifrån kompressorn till insuget. <Done>

(Givetvis får du se till så att bilen klarar de extra hästarna och spridarna flödar tillräckligt och att allt är fastsatt tillräckligt.. mm.. med anda ord "använd hjärnan" då bilen saknar en)

Finns många färdiga kompressorkit till alla möjliga bilar ifall man inte vill grejja mycket själv.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (20 april 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 224 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#5
Funderade på det med kompressor faktiskt, låter ganska bra.. om man ändå måste bygga om så mycket och ändå inte ladda maximalt duger det möjligtvis med en kompressor för lite extra effekt..

i-vtec Do you?

583 Inlägg
21 april 2010
#6
Mazda6sex skrev:
Funderade på det med kompressor faktiskt, låter ganska bra.. om man ändå måste bygga om så mycket och ändå inte ladda maximalt duger det möjligtvis med en kompressor för lite extra effekt..

Kolla upp prisjämförelser osv så får du se villken som passar dig bäst.

Fördel och nackdel med kompressor är att den stjäl lite effekt då några hästar går åt för kompressorn, men å andra sidan får du alla hästarna direkt och slipper vänta på att turbon ska börja komma igång.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Most Wanted
22 Inlägg
27 april 2010
#7
Kollat runt lite, blivit sugen på den som sitter på lexus is200. TTE kompressor från toyota.. men det får vi se



Sök