3994
Sök

Använda datorhögtalare i bil(3,5mm output och 230V strömförsörjning)

30 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
Hallå! Har funderat på en sak ett tag då det är riktigt dåligt ljud bilen. Går ju att fixa ganska enkelt, enda problemet är att plånboken spottar mig i ansiktet när jag är sugen.

Fick då en idé, har ju fin fina högtalare till datorn, underbart ljud osv. Kom sedan på att jag har en adapter sen tidigare så att jag kan koppla in 3,5 till komposit, och stereon har komposituttag. (heter det så?) Ja iaf Röd/vit! Så ljudet bör ju inte var några problem?

Utöver den så är det bara strömmen. Högtalarna drivs ju på 230, detta borde väl kunna kopplas smidigt till batteri eller via en inverter från 230 till 12? Dvs ciggtändarn.

Vad tror ni att bilen säger om detta, eller ja, stereon? Har aldrig varit den typen som meckar med bilar eller någonting runt om så jag skulle aldrig orka lägga ner tid på att fixa till baslådor och byta högtalare och fan vet allt:P Dra sladdar osv, så detta kändes som en smidig lösning, nu är frågan bara om det skulle funka så bra som jag tror?

Mvh Jonas

297 Inlägg
19 april 2010
är strömförsörjningen det faller på, krävs riktiga kvalitets transformatorewr för att inte få massa störningar. och det låter som om du pratar om vanliga rca kablar, inte kompisit.    blir troligen både bättre och billigare med budget bilhögtalare direkt på stereon.

31 Inlägg
19 april 2010
har själv testat något liknande, kopplade dock in högtalarna(3,5mm) direkt till en vanlig mp3 ist.  använde en transformator(12v=>230v) som man kopplade in i cigguttaget. funkade väl bra om man inte vill spela så högt, beror ju självklart på vad man har för transformator men den jag använde klarade iaf inte av att mata ut tillräkligt med ström när jag krämade på lite. (datorsystemet jag testade med var ett logitech z-2300)

4 005 Inlägg
19 april 2010
Om du redan har grejjerna - testa.

Antingen så fungerar det bra med din nätkonverterare, eller så får du störningar.

Hursomhelst så skulle nog iaf jag köpa ngt billigt billjudpaket istället.

Sök