3384
Sök

Bygga baslåda med MB Quart bas och Lanzar-steg.. Kommer det funka?

4 Inlägg
8 juni 2006
Trådstartare
Hej!

Jag har knappt ingen erfarenhet av billjudsbyggen och högtalare och sånt, men vet en del åtminstone. Var rätt påläst för 4-5 år sen, men efter det har man inte hängt med..

Jag har fått fram bra paketpris på en MB Quart RWE-352 woofer och ett Lanzar VIBE236 steg.

Så hur bra är dessa grejer? Kommer de passa ihop? Det jag är lite osäker på är väl steget.. Orkar det med? Å andra sidan så vet jag ingenting om märket MB Quart heller.. hmm vore roligt att veta lite närmre. smile

Hur som helst.. tänkt att ha detta i en vanlig personbil.. har en Kenwood cd-stereo sedan tidigare, är det bara att koppla in eller hur funkar det? (givetvis ska ju låda byggas och kablar dras..)

Hur stor låda (liter) behövs för denna bas? Bör den vara portad eller sluten? Jag lyssnar mest på blandad musik. Om jag ska välja mellan hiphop, rock och trance så är det 50/50..

Tacksam för svar! big_smile
Senast redigerat av Snurresprett (8 juni 2006)

Team Tondöv
649 Inlägg
9 juni 2006
Basen är bra mycket bättre än steget, så mycket kan jag säga!
Lanzar har varit ett mycket bra märke för flera år sen, men nu tycker i alla fall jag att det mest liknar kattskit det dom spottar ur sig..
MB Quart är ett trevligt märke, gör bra grejor. Oftast mer HiFi-betonade prylar än prioritering av ös.
Låda till den kan jag kanske hinna med att kika på i morgon, när jag inte är så sleten, om ingen annan hinner före..

21 761 Inlägg
9 juni 2006
Det enda förslag jag hittar till den basen är ca 42 liter sluten. Kanske freddan70 har andra förslag.

Effektvärdena på steget bör man läsa i manualen, det stämmer inte det som står på länksidan.
Eftersom basen har dubbla spolar på 2 Ohm så är det seriekoppling av spolarna som gäller. Tydligen ska basen tåla 800W RMS, däremot finns inte x-max eller konarea angiven så det är svårt att veta hur mycket elementet tål innan det bottnar. Men jag är säker på att steget inte kan driva basen fullt ut ändå.
Senast redigerat av Drönirettab (9 juni 2006)

Team Tondöv
649 Inlägg
9 juni 2006
Hittar inget annat jag heller!
Lite skumt att det inte går att få tag på några värden på basen nånstans..
Nåja, kör på en sluten du!

4 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
Tack för svaren! big_smile

Mja, jag hittar också väldigt lite information om basen.. har letat som tokig. Finns väldigt lite, och på tillverkarens hemsida har de inte ens information om en enda bas. 1400 Watt max är det åtminstone, men mycket mer än den enkla informationen går inte att finna.. hmm

Men det är sluten som gäller alltså.. Vad är skillnaden egentligen, som jag har för mig är det väl mer djupbaslådor som ska ha portat? Vad "förlorar" jag om jag har sluten?

Om jag ska ha sluten, hur bör jag dämpa? Ull i hela lådan eller dämpvadd längs väggarna?

Men om steget inte riktigt orkar med.. vad kan hända, kommer det låta dåligt?
Lanzar har ju några starkare steg i samma serie för inte så mycket mer pengar.. T.ex. VIBE246 och VIBE256.. Frågan är väl hur kvaliteten egentligen är på de här stegen?

Många frågor.. big_smile tongue Tacksam för svar. smile

21 761 Inlägg
9 juni 2006
Det brukar bli en jämnare frekvensgång med sluten låda, ljudet kan låta mer neutralt. Transientsvaret är oftast lite bättre på sluten, dvs ljudet blir mer exakt och distinkt.

Basreflexlådan ger en extra knuff i ett visst frekvensområde beroende på hur man har avstämt lådan, därför blir det mer tryck med basreflex. Även om basreflexen har lite sämre transientsvar så låter den inte alls dåligt om den är bra gjord, men vid viss musik som har snabb och snärtig bas så kan den slutna låta bättre.

När man dämpar en sluten låda så brukar man rekommendera att ha ullen "lös" i lådan, dock får man inte ha ullen så nära att den tar i konen eller magneten. Ett tips är att sätta ett stag på varsin sida om magneten, då hålls ullen borta samtidigt som lådan blir stabilare.

Steget orkar driva basen utan att det låter dåligt, däremot kan du inte utnyttja basen fullt ut. Basen kommer att ha mer att ge men du kommer inte att kunna kräma på mer från steget.
Senast redigerat av Drönirettab (9 juni 2006)

4 Inlägg
10 juni 2006
Trådstartare
Ah, tack för svaret. smile Värdefull fakta. big_smile

Har hört mig för och har hört ett och annat.. Steget jag riktar in mig på är iaf det något starkare VIBE256..

Jag hörde dock att en kondensator kan behövas till ett så här starkt steg, annars var det risk att lampor och sånt blinkade i takt med musiken... stämmer detta? Vad för typ och hur stark kondensator behövs isåfall? hmm Hörde också att digitala steg inte behövde kondesator..?

Bryggkoppling, hur funkar det? Vet väldigt lite om detta asså.. Hur funkar det, måste man ha två steg (nåt jag också hört)? Enkelt att koppla ihop till brygg? Basen har ju 2x2ohm eller 1x4ohm..

Tacksam för svar! smile

Hewi
571 Inlägg
10 juni 2006
Har inte Vibe ngt mono steg som ger duktigt med effekt vid 1-Ohm rms då? Skulle passa bäst till den basen då du då kan parallel koppla spolarna.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

21 761 Inlägg
10 juni 2006
256:an är lite kraftigare så det borde kunna driva på lite hårdare, dock kan du använda ett ännu kraftigare steg också om du skulle vilja. Detta steg, 256:an, ska inte att dra så mycket ström att du får problem med blinkningar om du har ett bra batteri och generator.
Jag personligen tycker inte att kondensator ska behövas alls vid bilstereobygge men en del tycker att den behövs. Det är upp till dig om du vill ha en sådan. Man brukar rekommendera 0,5 Farad/500W.

När det gäller "vanliga"steg(klass AB) och "digitala"steg(klass D) så är nätdelarna olika effektiva, de har olika verkningsgrad.
De vanliga stegen brukar ha en verkningsgrad på ca 50%. Det innebär att ca 50% av strömmen som skickas in i steget utnyttjas till att driva alla komponenter, resten av strömmen försvinner till värme och andra förluster.
De digitala stegen har en verkningsgrad på ca 75-80%, där utnyttjas alltså ca 75-80% till att driva själva steget och bara 20-25% försvinner som olika förluster.
Allt det här betyder att det digitala steget ger ut mer effekt vid en viss ström eftersom det utnyttjar strömmen bättre. Därför kommer ett digitalt steg på tex 700W att dra mindre ström än ett vanligt steg på 700W.

Bryggkoppling innebär att man kopplar ihop två kanaler på steget med varandra, då ansluter man ena högtalarkabeln till ena kanalens plus och den andra kabeln till andra kanalens minus. Det är viktigt att man kopplar rätt, annars fungerar det inte. Det ska stå i manualen hur man bryggkopplar.
En sak som sker vid bryggning är att kanalerna"delar"på impedansen från högtalaren, eftersom kanalerna är ihopkopplade så "tror"de att de bara har hälften så stor impedans.

Exempel: En bas med 4 Ohms impedans kopplas till ett bryggat 2-kanalssteg, men eftersom varje kanal"delar"på impedansen så tror de att det är 2 Ohm på varje kanal. Det gör alltså att steget upplever en belastning på 2 Ohm istället för 4 Ohm.
Därför tål ett bryggat steg inte lika låg impedans som när man kör obryggat. Det står också i manualen hur låg impedans man får ha vid bryggning.

Det steg som du har tänkt köpa tål lägst 4 Ohm vid bryggning, det gör att du måste seriekoppla talspolarna på basen när du ska koppla in på steget.

Hoppas att du förstår lite grann iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (10 juni 2006)

jag är en tönt i fåra kläder :)
37 Inlägg
10 juni 2006
Snurresprett skrev:
Hej!

Jag har knappt ingen erfarenhet av billjudsbyggen och högtalare och sånt, men vet en del åtminstone. Var rätt påläst för 4-5 år sen, men efter det har man inte hängt med..

Jag har fått fram bra paketpris på en MB Quart RWE-352 woofer och ett Lanzar VIBE236 steg.

Så hur bra är dessa grejer? Kommer de passa ihop? Det jag är lite osäker på är väl steget.. Orkar det med? Å andra sidan så vet jag ingenting om märket MB Quart heller.. hmm vore roligt att veta lite närmre. smile

Hur som helst.. tänkt att ha detta i en vanlig personbil.. har en Kenwood cd-stereo sedan tidigare, är det bara att koppla in eller hur funkar det? (givetvis ska ju låda byggas och kablar dras..)

Hur stor låda (liter) behövs för denna bas? Bör den vara portad eller sluten? Jag lyssnar mest på blandad musik. Om jag ska välja mellan hiphop, rock och trance så är det 50/50..

mitt råd är att prata med kungen själv... Backeljudbyggeri i ekerö (mds) det han inte vet,kan finns inte.
Tacksam för svar! big_smile

man lever endast en gång..

4 Inlägg
13 juni 2006
Trådstartare
Stort tack för era svar, extra stort till Drönirettab big_smile Nu förstår jag bättre.

Ska se om det blir nå köp nu då, återkommer isåfall!

Sök