3824
Sök

skillnad på lätt-tryck & fulltrycksturbo?

med lem
1 147 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
#1
har frågat massa folk men ingen kan ge mig ett ordentligt svar, antar att det e mer kräm i en fulltrycksturbo, men liksom vad e skillnaden egentligen? e de nån skillnad på hur dom funkar? och ifall det visar sig att det bara är fördelar o ha en fulltryckare, kan jag sätta på en sån på min bil som nu har en lätttryck utan andra skumma ingrepp på motorn? (s40 2.0t) kanske en galen nybörjar fråga men jag vill gärna lära mig. mvh dalle

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 juni 2006
#2
lätt-tryck laddar väl fortare/tidigare?


160 Inlägg
9 juni 2006
#3
oftast så börjar lätttryck ladda tidiigare, så effekten finns redan från 1000varv undertiden man måste upp i högt varvtal med en fulltrycks innan det börjar hända saker.


1 453 Inlägg
9 juni 2006
#4
Den stora skillnaden är såklart effekten man får ut och där kan en fulltryckare leverera mycket mer. Aggregatet i sig är mindre i lättryckaren.


3 295 Inlägg
9 juni 2006
#5
volvo s40 T4 =1,9 liters motor
Volvo s40 2,0 T = 2,0 Liters motor...

Rätta mej om jag har fel..


Fartygsingenjör
550 Inlägg
9 juni 2006
#6
Precis som alla föregående säger, en lätt trycks turbo leverar kraft redan vid låga varv nackdelen är att den inte leverar lika mycket effekt som en fulltrycksturbo. En fulltrycksturbo däremot kräver mer varv på motorn för att den ska leverar sin effekt men du får också ut mer effekt.

Och ja du kan sätta dit en fullturbo på din s40 men du bör också chippa den samtidigt för att den ska funka maximalt.
Senast redigerat av wrapman (9 juni 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

med lem
1 147 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
#7
men då kan man säga att det e bättre o ha en lätttryckare vid ett rödljus o man vill köra ifrån nån då tex? eftersom man får kraften redan från början..? men bättre med en fulltryck om man ska köra ifrån en bmw m3 på motorvägen?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

Fartygsingenjör
550 Inlägg
9 juni 2006
#8
Precis bra sammanfattat ; ), men det finns ju gränser iaf, står det tex en supra twin turbo bredvid dig så kan du gasa hur mycket som helst med en lätt trycks turbo blir nog lite svårt iaf  wink
Senast redigerat av wrapman (9 juni 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

ingen aning
687 Inlägg
9 juni 2006
#9
det går ju att ha varv på så laddar ju fulltryckturbon redan från början

även zebran har sina fläckar

355 Inlägg
9 juni 2006
#10
Villken turbo skulle kunna passa på en Ford Sierra  2.0I GL DOHC -89
och va ska jag göra för att få det att  funka sen ?


Dr. Turbo
459 Inlägg
9 juni 2006
#11
den stora skillnaden mellan "lätttrycksturbo" och "fulltrycks" är varken turbon eller motorn
det kan ibland vara nästan exakt samma grejjer
skillnaden är att i styrsystemet behövs det mer information om hur motorn mår (givare) för att ständigt kolla att något inte blitt tokit som t.ex bilen knackar
för på en "lågtrycksturbo" så har man så lågt laddtryck att även om nånting skulle fela så ligger inte motorn i farozonen och då slipper man packa in en massa extrakomponenter runtom i motorn och i styrsystemet och bilen blir då billigare smile


Supraman
2 300 Inlägg
9 juni 2006
#12
en lättryckare har ett mindre agg som levererar ett lågt tryck men levererar det väldigt tidigt i registret.
det gör den väldigt stark från botten men det lilla agget kan inte leverra lika bra vid höga varv och därför tappar den lite vid höga varv.
I regel är kopressionen högre i lågtryckare än i fulltryckare.
Detta p,g,a att laddtrycket är så pass lågt så att för att motorn ska få en bra gång så är kompet högre.
En fulltryckare kan man säga att den är lite motsatsen till en lågtryckare.
den levererar mkt kraft från mellan och högar varv medan det tappar vid låga.
Det sitter även ett större agg på dom vilket gör att dom inte levererar bra med tryck förrän en bit upp i registret.
en fulltryckare har även lägre komp för att det ska fungera att köra med högre tryck.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

355 Inlägg
9 juni 2006
#13
Twin torbo måste bli  en  lätt och en hög då ?
Det get ju  från  lägre varv till max varv smile

Man får en spark i ryggen  i starten sen får du en  hårdare spark när högtryckaren  kommer !?

Ja jag är ny på detta och  skulle villja trycka på en  turbo på min  sierra
och villken typ av turbo ska man ta för att slippa  massa krongel med att lätta på komp och  de som  jag har hört attt en del sakt att man måste göra  !?

Räcker det inte att man skaffar en  lätt trycks turbo och en intercooler ?


med lem
1 147 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
#14
tack alla som svarat. jag har fått lite bättre koll på läget nu iaf=)

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

1 453 Inlägg
9 juni 2006
#15
Matte1979 skrev:
Twin torbo måste bli  en  lätt och en hög då ?
Det get ju  från  lägre varv till max varv smile

Man får en spark i ryggen  i starten sen får du en  hårdare spark när högtryckaren  kommer !?

Ja jag är ny på detta och  skulle villja trycka på en  turbo på min  sierra
och villken typ av turbo ska man ta för att slippa  massa krongel med att lätta på komp och  de som  jag har hört attt en del sakt att man måste göra  !?

Räcker det inte att man skaffar en  lätt trycks turbo och en intercooler ?

Tror inte att din idé om att blanda lätt- och fulltryckare skulle fungera något vidare med tanke på kompressionsförhållandet. Däremot går det att både ha turbo och kompressor i kombination, det använder exempelvis VW i nya Golf GTI.
Intercooler är nödvändigt oavsett laddtryck, annars kommer motorn att gå sämre än original eftersom den bara pumpas med jättevarm luft.


34 Inlägg
10 juni 2006
#16
Matte1979 skrev:
Twin torbo måste bli  en  lätt och en hög då ?
Det get ju  från  lägre varv till max varv smile

Man får en spark i ryggen  i starten sen får du en  hårdare spark när högtryckaren  kommer !?

Ja jag är ny på detta och  skulle villja trycka på en  turbo på min  sierra
och villken typ av turbo ska man ta för att slippa  massa krongel med att lätta på komp och  de som  jag har hört attt en del sakt att man måste göra  !?

Räcker det inte att man skaffar en  lätt trycks turbo och en intercooler ?

Om du någon dag lyckas konvertera en bil genom att bara ha en turbo och en intercooler kommer du bli känd i hela världen.

Det är myyyyyyyyycket timmars jobb, och det är myyyyyyyycket som behöver byggas, svetsas, ändras osv för att det ska fungera i slutändan. Om man ens får det att starta.


355 Inlägg
10 juni 2006
#17
nallas skrev:
Matte1979 skrev:
Twin torbo måste bli  en  lätt och en hög då ?
Det get ju  från  lägre varv till max varv smile

Man får en spark i ryggen  i starten sen får du en  hårdare spark när högtryckaren  kommer !?

Ja jag är ny på detta och  skulle villja trycka på en  turbo på min  sierra
och villken typ av turbo ska man ta för att slippa  massa krongel med att lätta på komp och  de som  jag har hört attt en del sakt att man måste göra  !?

Räcker det inte att man skaffar en  lätt trycks turbo och en intercooler ?

Om du någon dag lyckas konvertera en bil genom att bara ha en turbo och en intercooler kommer du bli känd i hela världen.

Det är myyyyyyyyycket timmars jobb, och det är myyyyyyyycket som behöver byggas, svetsas, ändras osv för att det ska fungera i slutändan. Om man ens får det att starta.

Ok så vad behöver jag  för turbo och vad behöver jag göra för att få  min Sierra  att funka med en torbo ?

Det är en ford sierra  2.0I GL DOHC -89 sedan


34 Inlägg
11 juni 2006
#18
Matte1979 skrev:
nallas skrev:
Matte1979 skrev:
Twin torbo måste bli  en  lätt och en hög då ?
Det get ju  från  lägre varv till max varv smile

Man får en spark i ryggen  i starten sen får du en  hårdare spark när högtryckaren  kommer !?

Ja jag är ny på detta och  skulle villja trycka på en  turbo på min  sierra
och villken typ av turbo ska man ta för att slippa  massa krongel med att lätta på komp och  de som  jag har hört attt en del sakt att man måste göra  !?

Räcker det inte att man skaffar en  lätt trycks turbo och en intercooler ?

Om du någon dag lyckas konvertera en bil genom att bara ha en turbo och en intercooler kommer du bli känd i hela världen.

Det är myyyyyyyyycket timmars jobb, och det är myyyyyyyycket som behöver byggas, svetsas, ändras osv för att det ska fungera i slutändan. Om man ens får det att starta.

Ok så vad behöver jag  för turbo och vad behöver jag göra för att få  min Sierra  att funka med en torbo ?

Det är en ford sierra  2.0I GL DOHC -89 sedan

Kort sagt, styrsystem, oljecirkulation till turbon, ombyggnad av grenrör, intercooler  och sist men viktigast EN JÄVLA MASSA FRITITD OCH ORK!
'
kort sagt där. Det är himla komplicerat och inget man bara gör.

Tänk efter innan du börjar plocka ner bilen och antagligen inte kommer för igång det.

Ursäkta att jag är så negativ, Men nånting säger mig att du inte har kunskapen till att turbo konvertera en bil.


5 710 Inlägg
12 juni 2006
#19
Stefan Varberg skrev:
en lättryckare har ett mindre agg som levererar ett lågt tryck men levererar det väldigt tidigt i registret.

I S40:s fall men det är inte alltid så.
Saab 9000 och OG9-3 är några exempel.

Stefan Varberg skrev:
I regel är kopressionen högre i lågtryckare än i fulltryckare.

Samma där, såpass vanligt att det inte är så att jag inte skulle vilja kalla det för regel.
dallelito skrev:
kan jag sätta på en sån på min bil som nu har en lätttryck utan andra skumma ingrepp på motorn? (s40 2.0t)

B.l.a skiljer sig kamaxlarna  och mjukvaran så det är inte "bara att montera på".
Är det mer kraft du är ute efter så skulle jag rekommendera att ta ett kik hos någon välkänd Volvotrimmare istället.

MVH Jonas
..............

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
13 juni 2006
#20
tex 940 är den bil jag vet som det är exakt samma motor på lätt å full, bara trycket som är nerskruvat på lättisarna...



Sök