3389
Sök

Köpråd: Volvo 780

223 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
#1
hej funderar på att köpa nån bil nu till sommaren och istället för an vanlig 740 kanske en 780 smile tycker dom e skitfina men hur e det med delar m.m e det samma som till tex 740 det mesta eller?


582 Inlägg
10 juni 2006
#2
780 är inte lika billig iallafall!! det kan jag lova!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

747 Inlägg
10 juni 2006
#3
Det är inte så svårt att hitta delar till en sådan.. men dom är ju inte billiga men helt sjukt fina bilar...

Älgahäng Räjsing Club

557 Inlägg
10 juni 2006
#4
Skulle isf försöka hitta en bertone med 16v turbo motor. För vad jag vet så är det väl prv6:an? i dom flesta och den är ju mindre populär.


Avstängd
1 106 Inlägg
10 juni 2006
#5
Håller med att 780 inte e så billig. Men den e betydligt roligare och köra än de fula och tråkiga 740/940. Om man hade tagit nyare Volvo så skulle jag ta 960. Jag har inte sett många 780 köra på gatan.

Livet startar vid 220 km/h

608 Inlägg
10 juni 2006
#6
744tic skrev:
Skulle isf försöka hitta en bertone med 16v turbo motor. För vad jag vet så är det väl prv6:an? i dom flesta och den är ju mindre populär.

jo skaffa en sån isåfall prv v6:an e inge vidare bra har ja hört!
men 780 e nog grymma bilar! sku sj. villa ha en, vet inte hur de är med delarna men om du skaffar 16 ventilers turbo motorn så till den ska du nog få delar men vet inte med det andra hmm

tycker du nog ska skaffa en 780!

old volkswagens never die,they just get lower:D

12 Inlägg
10 juni 2006
#7
tja!! 780,in e väl lite halvfrään, men ja tycker inte att karossen är något att hurra för, den verkar inte svensk alls tycker jag :S

21 761 Inlägg
10 juni 2006
#8
Det var väl Bertone som designade karossen?

582 Inlägg
11 juni 2006
#9
744tic skrev:
Skulle isf försöka hitta en bertone med 16v turbo motor. För vad jag vet så är det väl prv6:an? i dom flesta och den är ju mindre populär.

alla har Bertone emblemet från början för det är som sagt Bertone som designade bilen!

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

lastbils chaffis......
299 Inlägg
11 juni 2006
#10
vad gäller bakaxel så är det inte samma i alla fall... (om jag ny minns rätt...) så har 780 multilink......

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

608 Inlägg
11 juni 2006
#11
Volvo_740_R skrev:
tja!! 780,in e väl lite halvfrään, men ja tycker inte att karossen är något att hurra för, den verkar inte svensk alls tycker jag :S

nej den är väl inte svensk heller!
den är designad av italienska bertone!

old volkswagens never die,they just get lower:D

694 Inlägg
11 juni 2006
#12
japp multilink bakaxel sitter på är bra driver på båda hela tiden men svårt i kurvor hoppar typ fram:( och plåtdelar är inte lätt att hitta och dom som finns är dyra.. som till 960 typ=dyrt.. det är ju en lite lyxigare volvo om man säger så..


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 juni 2006
#13
bara för att det sitter multilink på behöver den ju inte vara diffad, det är dom ju iaf inte på 760... å PRV 6an som sitter i 780 är den uppgraderade modellen (B280E eller F) som inte har alla sjukdomar som B28E har...

å vill inte häller säga att modellen är den snyggaste, men livet är ju inte fulländat innan man ägt en 780 smile


223 Inlägg
18 juni 2006
Trådstartare
#14
xoff haha sant.. joo jag vet att dom e lite dyra men tycker dom e skitfina kul o ha nåt lite ovanligt..  nästan alla har väl v6:an hade bara tänkt ha den o glida i inta rejsa massa smile  tycker karrossen e fin speciellt inredningen kanske ser den lite skum ut i frpnten men jag gillar den..


Örebroare i exil
970 Inlägg
18 juni 2006
#15
alla svensksålda 780 har 6an. importbilar kan finnas med antingen bensin 6an, turbo 4an eller en turbodiesel 6a (främst italiensålda bilar hade dieselmotorn). årsmodell 88 och framåt hade multilink bakvagn och nivåreglering bak (= svindyra dämpare bak). i övrigt ligger slitdelarnas priser på 760 nivå. modell unika delar ligger givetvis något höre i pris. men så är det väl med alla lite mer ovanliga modeller. satsa på en av de sista årsmodellerna då alla barnsjukdomar hunnit åtgärdats

Hej FRA!

223 Inlägg
19 juni 2006
Trådstartare
#17
funderar på denna http://www.blocket.se/vi/8250764.htm

gillar fårgen o ljus inredning e fint..

30.000 känns billigt ändå eftersom den e så fin men det kanske hade vart ett bra köp.. va tror ni?


Avstängd
1 106 Inlägg
19 juni 2006
#18
Bara att slå till. Fullservad o välvårdad e det viktigaste. Fint skick oxå.

Livet startar vid 220 km/h

608 Inlägg
19 juni 2006
#19
snodd skrev:
funderar på denna http://www.blocket.se/vi/8250764.htm

gillar fårgen o ljus inredning e fint..

30.000 känns billigt ändå eftersom den e så fin men det kanske hade vart ett bra köp.. va tror ni?

jo den där verkar ju riktigt bra den! va månne de e för motor i den där då?
tycker du ska ringa och höra på den! och åka och provköra! verkar ju va i gott skick den där!

old volkswagens never die,they just get lower:D

Örebroare i exil
970 Inlägg
23 juni 2006
#20
snodd skrev:
funderar på denna http://www.blocket.se/vi/8250764.htm

gillar fårgen o ljus inredning e fint..

30.000 känns billigt ändå eftersom den e så fin men det kanske hade vart ett bra köp.. va tror ni?

Den där såg ju inte så tokig ut. Inga farliga mil på den heller. -87 var väl sista året med stel bakaxel. Fördelen med den är väl att det blir billigare att laga om det går sönder. Och om bilen är utrustad med nivåreglering, så går det att byta ut dom dämparna mot konventionella dämpare när det nu blir dags för det = mycket billigare (dämpare för nivåreglering ligger runt 3000kr stycket). Vågar nästan svära på att det sitter en 6a i det exemplaret. Just för att vagnen är svensksåld. Slår man på regnr på vägverkets hemsida står det att bilen är avställd för övrigt.

Hej FRA!


Sök