3551
Sök

Bilköp. Volvo s40 t4 eller saab 93 aero?

584 Inlägg
9 juni 2006
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag ska inom en snar framtid köpa bil. Jag står och väger mellan volvo s40 t4 och saab 93 aero.. års 99-01.. Vad ska man satsa på? vad är fördel respektive nackdel?
Hur mng hk har en volvo s40 t4 orginal? Är det något som brukar gå sönder på någon av bilarna eller har dom inga "sjukdomar"? Tack så väldigt mycket på förhand, jag ska åka o titta på några bilar imorgon så om ni har kunskapen och delar med er av den, så är jag väldigt tacksam!

Är det saab 93 aero 2.0t som gäller? Är det 205 hk då? eller finns det 2.3t till den?

Mvh Eddie

Hejsan igen , tack för era svar än sålänge, dom är till stor hjälp! Jag ska kolla på en volvo s40 med följande godis på:

Extra utrustning:
-17" MOMO M1 fälgar
-Koni stötdämpare
-EBC bromskivor & belägg
-Goodridge stålomspunna bromsslangar
-SAM grill (orginal finns)
-SAM vinge (orginal finns)
-Fjäderbensstag
-Öppet luftfilter
-JBL slutsteg + 4st RockfordFosgate högtalare

Är det bra grejer? är det ngt som e dåligt? kommentera! smile
Senast redigerat av Eddie_Boy (10 juni 2006)


1 453 Inlägg
9 juni 2006
#2
S40 T4 har 200hk original om jag inte minns fel, mer än så vet jag inte om Volvon.
SAABen har 205hk och sportchassiet på Aeron är mycket stabilt och ligger bra på vägen.
Personligen tycker jag att Aeron är snyggare utvändigt som invändigt men det är ju en smaksak.


Avstängd
1 106 Inlägg
9 juni 2006
#3
9-3 Aero utan tvekan. Är dessutom mycket större bil o är roligare o köra med. De äldre 9-3 behöver man inte oroa sig med DI-kasseten o vevhuset. I de äldre 9-3 finns en motor som satt i 900 o 9000.

Livet startar vid 220 km/h

1 453 Inlägg
9 juni 2006
#4
Saabare skrev:
9-3 Aero utan tvekan. Är dessutom mycket större bil o är roligare o köra med. De äldre 9-3 behöver man inte oroa sig med DI-kasseten o vevhuset. I de äldre 9-3 finns en motor som satt i 900 o 9000.

Inte vet jag om 9-3 är sååå mycket större än S40? Den finns ju faktiskt som kombi. Angående motorn så fanns det vissa 9000 med 2.0 L motorn, det är dock 2.3an som är den bästa.


2 123 Inlägg
9 juni 2006
#5
Volvon utan tvekan enligt mig.
Mina erfarenheter av Saab är inte heller på posetiva, kanske därför.
Men sverige sitter stora kunskaper på både saab och volvo.
Om du kollar på Saab, akta dej för rost i dörrar, skärmkanter, trösklar, baggageluckan.
Även om det är en ny bil så finns det fina saabar som rostat efter 3 år.
Inte alla men vissa. Beror ju helt klart på vem som haft den.
Är lika stora i princip men jag gillar s40:ins former och inredningen är helt klart snyggare än på saaben.
Men det är du som väljer.

198 Inlägg
10 juni 2006
#6
jag skulle me välja volvon helt klart,på volvon e det en turbo fyra med 200hk och 300nm orginal,det e sport chassi med mcPerhson dämpare och dom dämparna har inte vilken bil som helst...hehehe,skulle du behöva större så har du alltid v40.De enda du ska akta dig för på volvo e bussningar,och framvagnen för övrigt...när du provar en så lyssna efter missljud,på dom äldre modelerna alltså fas1 ska du akta dig för rost på backluckorna...maskinellt e de klockrena bilar och växellåder med,därimot saaben har ju skitkass växelåda+att dom rostar+att om du chippar dom så måste låda och koppling bytas ut nästan direkt för dom klara inte av mera effekt.

PERFORMANCE by E.M
utför alla typer utav plåtjobb,lackeringsjobb+plastreparationer
NU ÄVEN ALLA TYPER UTAV ROSTSKYDSBEHANDLIGAR
SWEDEN

Yrkesförare
1 073 Inlägg
10 juni 2006
#7
Volvon utan tvekan!!!!

260 Inlägg
10 juni 2006
#8
finns bara ett alternativ och det är volvo

styling har egentligen bara med pengar att göra.

186 Inlägg
10 juni 2006
#9
Volvon såklart!!! Saab är välkända för deras växellåderas på även otrimmade bilar!! Den enda S40-ägaren jag vet, som har problem med växellådan är en kille från GBG som kör en röd S40..... med 650 hk!!! Motormässigt finns det inte mycket heller att klaga på, fast det finns vissa -98:or som har krånglande styrboxar. Det gör att bilen kan gå ojämnt vid gaspådrag. Förutom det så är det den bästa bilen man kan få för de pengarna, tycker jag i alla fall!!!

Catch me if you can!

Avstängd
1 106 Inlägg
10 juni 2006
#10
sveddan skrev:
Saabare skrev:
9-3 Aero utan tvekan. Är dessutom mycket större bil o är roligare o köra med. De äldre 9-3 behöver man inte oroa sig med DI-kasseten o vevhuset. I de äldre 9-3 finns en motor som satt i 900 o 9000.

Inte vet jag om 9-3 är sååå mycket större än S40? Den finns ju faktiskt som kombi. Angående motorn så fanns det vissa 9000 med 2.0 L motorn, det är dock 2.3an som är den bästa.

Jag hörde oxå att det finns mest 9000 med 2,3 motorn.

Livet startar vid 220 km/h

Fartygsingenjör
550 Inlägg
10 juni 2006
#11
Jag hade investerat i volvon utan tvekan, är en otroligt pigg motor med riktigt schysst väghållning. Det finns en liten detalj som kan pajja på t4an och det är tändningsmodulen, om den är dålig så hackar bilen vid acceleration.

Lycka till med bilköpet.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

348 Inlägg
10 juni 2006
#12
Saab 9-3, tycker jag är ett bra val.

Fin comfort, snygg design, går väldigt bra. 9-3 har inga problem med rost (dom jag har sett iaf har alla varit rost fria).

Aldrig kört en s40, men dom ser helt ok ut, säkert ingen dålig bil, men själv hade jag valt Saaben eftersom du är lite mer "unik" med Saab än med Volvo smile

Kan inte bli fel vilket val som helst


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
10 juni 2006
#13
Jag hade valt Saab 9-3. Snyggare, grym skön att köra och att åka i, och inte så rost glad.(vad jag vet iallafall)
Men s40 är inget dum val heller. Men de är en smak sak.

Allt för den där jävla hatten!

3 295 Inlägg
10 juni 2006
#14
PERFORMANCE by EM skrev:
jag skulle me välja volvon helt klart,på volvon e det en turbo fyra med 200hk och 300nm orginal,det e sport chassi med mcPerhson dämpare och dom dämparna har inte vilken bil som helst...hehehe,skulle du behöva större så har du alltid v40.De enda du ska akta dig för på volvo e bussningar,och framvagnen för övrigt...när du provar en så lyssna efter missljud,på dom äldre modelerna alltså fas1 ska du akta dig för rost på backluckorna...maskinellt e de klockrena bilar och växellåder med,därimot saaben har ju skitkass växelåda+att dom rostar+att om du chippar dom så måste låda och koppling bytas ut nästan direkt för dom klara inte av mera effekt.

McPerhson är väl ändå en sorts fjädring så kallade Fjäderben..??*Undrande*


258 Inlägg
10 juni 2006
#15
volvo s40 utan tvekan wink snygga o starka motorer wink

1 453 Inlägg
10 juni 2006
#16
Slave_joe skrev:
PERFORMANCE by EM skrev:
jag skulle me välja volvon helt klart,på volvon e det en turbo fyra med 200hk och 300nm orginal,det e sport chassi med mcPerhson dämpare och dom dämparna har inte vilken bil som helst...hehehe,skulle du behöva större så har du alltid v40.De enda du ska akta dig för på volvo e bussningar,och framvagnen för övrigt...när du provar en så lyssna efter missljud,på dom äldre modelerna alltså fas1 ska du akta dig för rost på backluckorna...maskinellt e de klockrena bilar och växellåder med,därimot saaben har ju skitkass växelåda+att dom rostar+att om du chippar dom så måste låda och koppling bytas ut nästan direkt för dom klara inte av mera effekt.

McPerhson är väl ändå en sorts fjädring så kallade Fjäderben..??*Undrande*

Ja det är helt rätt, Performance vet inte vad han snackar om. MacPhearson är namnet på den stötdämparkonstruktion där fjädern är krängd utanpå stötdämparen. Någon som exempelvis BMW använder till ALLA sina bilar, så den är inte direkt ovanlig wink
För det andra så är det rent skitsnack att SAABen rostar mer än Volvon! Båda har galvade karosser och det som avgör vilken som rostar först är hanteringen...lådan är INTE sämre än på någon annan bil - de gamla SAABarna dock (från 70- och 80-talet) hade dåliga lådor.


59 Inlägg
5 juli 2006
#17
Volvon tycker jag utan tvekan men det är ju som sagt en smaksak

Kapten
65 Inlägg
5 juli 2006
#18
Bra val utav bilar! Snygga båda 2. Men T4 är nog lite trimmvänligare bil, dels så håller drivpaketet upp till 400 hk, (tror det är samma till C70) Dock intercoolern till 300. Saaben ska du passa dig för att trimma, då vxllådorna är ganska kassa, annars är saab en kul bil att köra. Det var lite om du vill trimma hårt, alt. bara stoppa i ett chip...

Vägverket förstör våra bilar!
& Försäkringsbolagen diskriminerar ungdomar!!!
:mad:

Moderator+
1 081 Inlägg
5 juli 2006
#19
"Saabens växellådor är kassa"
Alltså, alla ni som påstår det. Varför? Har ni själva haft en nyare Saab och rasat lådå på? Riktigt trött på alla saab-har-lådor-som-rasar-hela-tiden-folk...

Sen rost på 9-3 ? Mjaeeee vissa har problem med lacksläpp och således rostblåsor på lite otrevliga ställen, inget skoj. Men specialla problem, vart har ni fått det ifrån?

Vilken bil du ska välja lägger jag mig dock inte i, provkör båda, kläm och känn på dem! BILDA DIG EN EGEN UPPFATTNING!

Här kommer du bara få svar från volvoälskare och saabälskare som båda påstår att sitt eget märke är bäst och det andra suger ungefär. Att folk aldrig lär sig det.

Vem jag?

1 833 Inlägg
5 juli 2006
#20
Jag hade ju då köpt volvon big_smile Sakerna du räknade upp är GODIS! big_smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!


Sök