2885
Sök

Köpråd: Driftingbil 22k Opel omega 3000?

55 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#1
[EDIT]

Ja nu har jag nog bestämt mig nästan iaf. Antingen en Opel Omega 3000 24v (204hk) Eller en Amazon (74hk)

Jag tjänar ju bara 1050:- i månaden så en amazon kostar ju ingen skatt och försäkringen är billig. Bilen är snyggare än opeln (original).
Opeln går ganska mycket bättre men jag antar att den slukar mer bensin. Inte lika snygg som amazonen om man inte köper lotus kitt eller liknande men jag har inte dom pengarna (10-20k för kjolar). Dock ganska svår att hitta bilar som är i hyffsat skick.
Vilken som är driftsäkrast har jag ingen aning om. Amazonen är väll antagligen enklare att laga.

Kommer köpa coilovers till bilen.
Amazonen kanske går att fixa en annan motor till men då måste jag byta för varje besiktning.

Amazonen har ju en viss körglädje då jag gillar gamla prylar men samtiding kan jag tänka mig att det är kul med opelns 204 hk att lära mig drifta. Det känns nog inte lika mycket heller buckla opeln som amazonen.


Så hjälp mig smile Vad tycker ni?

Kanske finns en ännu ultimatare bil?
Senast redigerat av tjennare (27 april 2010)

301 Inlägg
25 april 2010
#2
omegan ä inte alls dum å drifta med.
du kan köpa en 2,6a med det funkar det med.

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

9 108 Inlägg
25 april 2010
#3
Omega 3000 är jäkligt välbalanserade och sköna att sladda med. Nackdelen är att dom väger mycket (24V väger 1565) så vikt/effektförhållandet är egentligen inte helt optimalt för drifting men dom flesta är ju naturligt lättade pga rost så det jämnar väl ut sig roll River man ut allt och lättar så kan man ha jääävligt roligt med en 3000. En 2,6 behöver antagligen trimmas en del om man ska kunna drifta bra på torr asfalt med dem. Den 2,6an jag hade var i alla fall väldigt trött hehe, gick fint att lägga upp på ställ på torr asfalt men att kunna hålla hjulen spinnandes under returen var mkt ovanligt..

Du ska såklart ha 24V (204hk) hellre än 12V (156hk) och 2,6 (150hk men märkbart tröttare än 3000 12V), du kan absolut hitta en rätt fräsch 24V för 22k.

Det är lamelldiff på dem (inte på 2,6) men de som driftar seriöst har haft svetsat har jag fattat det som.

Här har du en driftspeccad 2,6 Turbo: http://www.garaget.org/?car=66243

Inte för att det kan kallas drifting men här är ett exempel på hur två original 3000 24V går att sladda med: http://www.garaget.org/video/ea75hl1x49ok
(väldigt tunga fälgar på båda)


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 april 2010
#4
MilleN skrev:
Omega 3000 är jäkligt välbalanserade och sköna att sladda med. Nackdelen är att dom väger mycket (24V väger 1565) så vikt/effektförhållandet är egentligen inte helt optimalt för drifting men dom flesta är ju naturligt lättade pga rost så det jämnar väl ut sig roll River man ut allt och lättar så kan man ha jääävligt roligt med en 3000. En 2,6 behöver antagligen trimmas en del om man ska kunna drifta bra på torr asfalt med dem. Den 2,6an jag hade var i alla fall väldigt trött hehe, gick fint att lägga upp på ställ på torr asfalt men att kunna hålla hjulen spinnandes under returen var mkt ovanligt..

Du ska såklart ha 24V (204hk) hellre än 12V (156hk) och 2,6 (150hk men märkbart tröttare än 3000 12V), du kan absolut hitta en rätt fräsch 24V för 22k.

Det är lamelldiff på dem (inte på 2,6) men de som driftar seriöst har haft svetsat har jag fattat det som.

Här har du en driftspeccad 2,6 Turbo: http://www.garaget.org/?car=66243

Inte för att det kan kallas drifting men här är ett exempel på hur två original 3000 24V går att sladda med: http://www.garaget.org/video/ea75hl1x49ok
(väldigt tunga fälgar på båda)

2.6an har också lamelldiff. eller är snarare en typ av slungdiff.

kortfattat kan man säga att alla svensk sålda omegor med rak sexa har diffbroms. (dvs 2.6 och 3.0/3.0 24v)

Jag skulle säga att du ska sikta på en 3000 24v eller en 2.6CD så får du mycket bil för pengarna.

Se upp för rost högar bara. i övrigt är det grymt roliga bilar. går snålt som fan på motorvägen också. och man åker sjukt skönt i dom.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 april 2010
#5
BMW E28 528, BMW E30 325, eller Opel Manta?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

191 Inlägg
25 april 2010
#6
BMW eller omegan är ju sjukt bra val! om du är intresserad av bmw så har jag en 525 till salu om du är intresserad?(A)


55 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#7
IceEyes skrev:
BMW E28 528, BMW E30 325, eller Opel Manta?

Matna måste jag väll byta motor på isåfall? Eller trimma iaf.

Blir antagligen å leta efter en 3000 24v

9 108 Inlägg
25 april 2010
#8
myran skrev:
2.6an har också lamelldiff. eller är snarare en typ av slungdiff.

kortfattat kan man säga att alla svensk sålda omegor med rak sexa har diffbroms. (dvs 2.6 och 3.0/3.0 24v)

Jag skulle säga att du ska sikta på en 3000 24v eller en 2.6CD så får du mycket bil för pengarna.

Se upp för rost högar bara. i övrigt är det grymt roliga bilar. går snålt som fan på motorvägen också. och man åker sjukt skönt i dom.

De tre 2,6or jag kört (svensksålda) har i alla fall spunnit på ett stackars hjul. Det är antagligen enbart caravan och sportive-2,6orna som har "riktig" diff eller vissa årsmodeller. Ganska lätt att se skillnaden om man vet hur de ser ut.

Den "stora" lamelldiffen sitter i alla fall enbart på 3000 24V och vissa sena 2,0 och 2,6 Sportive.


55 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#9
Hmm funderar med på en Toyta supra mk3. Vad tror ni? Vilken går bäst och är bäst kvalitet på? Iof kostar en supra ungefär 5-10k mer än opeln.

55 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#10
Ja nu har jag nog bestämt mig nästan iaf. Antingen en Opel Omega 3000 24v (204hk) Eller en Amazon (74hk)

Jag tjänar ju bara 1050:- i månaden så en amazon kostar ju ingen skatt och försäkringen är billig. Bilen är snyggare än opeln (original).
Opeln går ganska mycket bättre men jag antar att den slukar mer bensin. Inte lika snygg som amazonen om man inte köper lotus kitt eller liknande men jag har inte dom pengarna (10-20k för kjolar). Dock ganska svår att hitta bilar som är i hyffsat skick.
Vilken som är driftsäkrast har jag ingen aning om. Amazonen är väll antagligen enklare att laga.

Kommer köpa coilovers till bilen.
Amazonen kanske går att fixa en annan motor till men då måste jag byta för varje besiktning.

Amazonen har ju en viss körglädje då jag gillar gamla prylar men samtiding kan jag tänka mig att det är kul med opelns 204 hk att lära mig drifta. Det känns nog inte lika mycket heller buckla opeln som amazonen.

Så hjälp mig smile Vad tycker ni?

Kanske finns en ännu ultimatare bil?
Senast redigerat av tjennare (27 april 2010)

fotointresserad
2 307 Inlägg
27 april 2010
#11
tjennare skrev:
IceEyes skrev:
BMW E28 528, BMW E30 325, eller Opel Manta?

Matna måste jag väll byta motor på isåfall? Eller trimma iaf.

Blir antagligen å leta efter en 3000 24v

Man kan ha roligt med en orginalmanta också, det hade iaf vi i polarens under en sommar. Sen är det ju fräna bilar också! Vill man byta motor så brukar en del lägga i en omegamotor har jag för mig.
http://www.youtube.com/user/wesslan88#p … gnwn26TDqg


55 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#12
Norde skrev:
tjennare skrev:
IceEyes skrev:
BMW E28 528, BMW E30 325, eller Opel Manta?

Matna måste jag väll byta motor på isåfall? Eller trimma iaf.

Blir antagligen å leta efter en 3000 24v

Man kan ha roligt med en orginalmanta också, det hade iaf vi i polarens under en sommar. Sen är det ju fräna bilar också! Vill man byta motor så brukar en del lägga i en omegamotor har jag för mig.
http://www.youtube.com/user/wesslan88#p … gnwn26TDqg

Nja tar nog hellre opel omegan framför mantan smile
Senast redigerat av tjennare (27 april 2010)

55 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#13
Någon som kan skriva vad det kostar att ha en opel omega eller amazon som försäkring på en 18 åring i en stad på omkring 25.000 invånare? Amazonen blir väll antagligen billigare men skulle bara vilja se skillnaden.
Senast redigerat av tjennare (27 april 2010)

fotointresserad
2 307 Inlägg
27 april 2010
#14
tjennare skrev:
Någon som kan skriva vad det kostar att ha en opel omega eller amazon som försäkring på en 18 åring i en stad på omkring 25.000 invånare? Amazonen blir väll antagligen billigare men skulle bara vilja se skillnaden.

På flera av försäkringsbolagens hemsidor brukar man kunna räkna ut det själv, till exempel på IF´s.
https://portal.if.se/kopforsakring/ProductList.aspx


55 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#15
Norde skrev:
tjennare skrev:
Någon som kan skriva vad det kostar att ha en opel omega eller amazon som försäkring på en 18 åring i en stad på omkring 25.000 invånare? Amazonen blir väll antagligen billigare men skulle bara vilja se skillnaden.

På flera av försäkringsbolagens hemsidor brukar man kunna räkna ut det själv, till exempel på IF´s.
https://portal.if.se/kopforsakring/ProductList.aspx

Provade flertal bilar men samtliga stod det att jag skulle ringa dom istället.

Mindre mek med opeln men dyrare i försäkring samt besiktning varje år istället för vartannat.

Vad drar en opel omega 3000 24v vid brukskörning och vid vild körning?
Senast redigerat av tjennare (28 april 2010)

55 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#16
En Ford Taunus 80-tal kanske? Dock svåra att hitta på blocket.


Sök