2583
Sök

Info om trim till Supra MKIV TT, hur hållbara är orginaldelarna?

360 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Vad är det egentligen som gör att man får ut 400-450hk på en bpu? Avgas, luftfilter, FMIC och en laddtrycksstyrning? Eller är det mera? Spridare kanske?
Ang orginal snurrorna, hur mycket effekt/ladd klarar de av?
Och till er som KÖR supra mkiv med singel snurra, hur gör ni egentligen när det är dags för besiktning?
Kör ni bara in och hoppas på det bästa eller skruvar ni tillbaka orginal snurrorna? För vad jag kan tänka mig så är det lite jobb att skruva tillbaka orginal snurrorna.

Tack på förhand!

/Victor

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

642 Inlägg
27 april 2010
#2
Fritzeen skrev:
Hej!
Vad är det egentligen som gör att man får ut 400-450hk på en bpu? Avgas, luftfilter, FMIC och en laddtrycksstyrning? Eller är det mera? Spridare kanske?
Ang orginal snurrorna, hur mycket effekt/ladd klarar de av?
Och till er som KÖR supra mkiv med singel snurra, hur gör ni egentligen när det är dags för besiktning?
Kör ni bara in och hoppas på det bästa eller skruvar ni tillbaka orginal snurrorna? För vad jag kan tänka mig så är det lite jobb att skruva tillbaka orginal snurrorna.

Tack på förhand!

/Victor

Många frågor här tongue Ska försöka svara så gott jag kan.

BPU:

*Laddtrycksstyrning(boost controller)
*Avgassystem
*DP och MP som tar bort kattarna
*BCC eller FCD som tar bort laddtrycksspärren vid 1 bar

Det är det som är vanligt BPU och med det får man ut 380-420 hk på J-spec och mellan 400-450 hk på en UK-spec/US-spec. Originalkopplingen hänger med ett par mil om den är i gott skick men förr eller senare så blir man tvungen att byta den. Sen så är det ju inte fy skam om man också lägger till:

*FMIC
*Sportluftfilter
*SLCC, tar bort hastighetsspärren ifall bilen är J-Spec
*Dumpventil

En J-spec kan du ladda 1,2 bar och känna dig ganska trygg och med en US-spec/UK-spec kan du ladda 1,4 bar. Har du en J-spec kan du också "uppgradera" dig till US/UK-spec genom att bl a byta turbosar, spridare, kammar, soppapump och sen någonting att styra soppan med. Vad jag läst om andra som har singelturbo så åker de flesta in och chansar och hoppas på att schjyssta avgasvärden och rätt besiktningsman bringar de lycka.


360 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#3
Tack för svaret Danne big_smile Hur långt orkar en koppling på en supra?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

642 Inlägg
27 april 2010
#4
Fritzeen skrev:
Tack för svaret Danne big_smile Hur långt orkar en koppling på en supra?

Är den i gott skick kan den hålla ett par 100 mil, då med vanlig svenssonkörning och utan en massa burns och banzaistarter. Kör man som man brukar köra med en Supra håller den inte alls lång tid, svårt att uppskatta ett miltal men kopplingen börjar slira ganska så direkt efter att man höjt laddtrycket till över 1 bar och sen dröjer det inte länge förrän den är helt köttad.


Gött mos
1 096 Inlägg
27 april 2010
#5
Någon som vet varför man inte får ha singelturbo på Supror? De har ju turbo original.. Turbo som turbo.. eller?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

424 Inlägg
27 april 2010
#6
Man tar ju bort originalturbos och ersätter med en annan. alltså ändring av motor vilket inte är ok

jag besiktade min med singelsnurra nyligen utan prob. de flesta besiktningsmän vet ju inte hur det ska se ut. sen kan man ha otur med tjuriga också så det gäller att välja vart man besiktar om man inte vågar chansa
Senast redigerat av meatos (27 april 2010)

Gött mos
1 096 Inlägg
27 april 2010
#7
meatos skrev:
Man tar ju bort originalturbos och ersätter med en annan. alltså ändring av motor vilket inte är ok

jag besiktade min med singelsnurra nyligen utan prob. de flesta besiktningsmän vet ju inte hur det ska se ut. sen kan man ha otur med tjuriga också så det gäller att välja vart man besiktar om man inte vågar chansa

Ja jo, det tänkte jag inte på.

Aha, och om man har otur och det märks och det inte går igenom så blir det väl så att man måste besiktiga med originalgrejer på?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

424 Inlägg
27 april 2010
#8
Nitrometanskada skrev:
meatos skrev:
Man tar ju bort originalturbos och ersätter med en annan. alltså ändring av motor vilket inte är ok

jag besiktade min med singelsnurra nyligen utan prob. de flesta besiktningsmän vet ju inte hur det ska se ut. sen kan man ha otur med tjuriga också så det gäller att välja vart man besiktar om man inte vågar chansa

Ja jo, det tänkte jag inte på.

Aha, och om man har otur och det märks och det inte går igenom så blir det väl så att man måste besiktiga med originalgrejer på?

jo precis har man otur får man regbesiktning och då ska bilen vara helt original

Gött mos
1 096 Inlägg
27 april 2010
#9
meatos skrev:
Nitrometanskada skrev:
meatos skrev:
Man tar ju bort originalturbos och ersätter med en annan. alltså ändring av motor vilket inte är ok

jag besiktade min med singelsnurra nyligen utan prob. de flesta besiktningsmän vet ju inte hur det ska se ut. sen kan man ha otur med tjuriga också så det gäller att välja vart man besiktar om man inte vågar chansa

Ja jo, det tänkte jag inte på.

Aha, och om man har otur och det märks och det inte går igenom så blir det väl så att man måste besiktiga med originalgrejer på?

jo precis har man otur får man regbesiktning och då ska bilen vara helt original

Usch fy! Om man täcker motorn med en stor bit plåt så syns det ju inget smile Så ser ju alla nya bilar ut så de borde väl vara okej

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

360 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#10
Trim till supra, är det dyrt i jämförelse till skyline?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

424 Inlägg
27 april 2010
#11
tror nog det är rätt lika. gå in på tex j-spec.se och jämför annars..

642 Inlägg
27 april 2010
#12
Fritzeen skrev:
Trim till supra, är det dyrt i jämförelse till skyline?

På BPU-nivåer så är Supran en aning billigare, men som man säger, mycket vill ha mer och det är lätt hänt att kostnaderna drar iväg en del, tror jag du känner igen lite med din Skyline. Man blir sugen på att köpa saker hela tiden. En r33 GTR och Supra ligger nog ganska lika kostnadsmässigt om man ska upp i över 600 hk, det bästa med Supran är ju att man egentligen inte behöver öppna motorn förräns efter 650 hk så där kan man spara in en del.


360 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#13
DanneJ skrev:
Fritzeen skrev:
Trim till supra, är det dyrt i jämförelse till skyline?

På BPU-nivåer så är Supran en aning billigare, men som man säger, mycket vill ha mer och det är lätt hänt att kostnaderna drar iväg en del, tror jag du känner igen lite med din Skyline. Man blir sugen på att köpa saker hela tiden. En r33 GTR och Supra ligger nog ganska lika kostnadsmässigt om man ska upp i över 600 hk, det bästa med Supran är ju att man egentligen inte behöver öppna motorn förräns efter 650 hk så där kan man spara in en del.

Ja, jo, det där känner jag till rätt så bra.
Men att jämföra en r33 gtr mot en supra till, säg 550hk så måste supran vara betydligt billigare?
Hur är det med topplockspackningen på supran? Hänger den med länge?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

424 Inlägg
27 april 2010
#14
ja 600hk med en supra är inga problem med oöppnad motor. packningen är stål original så den behöver man inte byta. om man vill vara extra safe kan man byta till arp toppbult sen pallar det mycke

360 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#15
meatos skrev:
ja 600hk med en supra är inga problem med oöppnad motor. packningen är stål original så den behöver man inte byta. om man vill vara extra safe kan man byta till arp toppbult sen pallar det mycke

Det låter som en riktig potent bil!
Skulle vilja höra lite mer om singelkonverting. Hur "ofta" är det som det händer att man åker dit på det vid besiktning?

When people risk their lives, shouldn't it be for something very important?

424 Inlägg
27 april 2010
#16
inte så ofta vad jag vet.finns vissa ställen där de är mindre petiga så många besiktar på samma ställe. du får söka efter sånt själv dock

642 Inlägg
27 april 2010
#17
Fritzeen skrev:
meatos skrev:
ja 600hk med en supra är inga problem med oöppnad motor. packningen är stål original så den behöver man inte byta. om man vill vara extra safe kan man byta till arp toppbult sen pallar det mycke

Det låter som en riktig potent bil!
Skulle vilja höra lite mer om singelkonverting. Hur "ofta" är det som det händer att man åker dit på det vid besiktning?

Som Meatos påpekat, topplockspackningen håller för allt smör i småland, man hinner öppna bottendelen och byta stakar, kolvar o.s.v. innan topplockspackningen ger med sig.  Allt som har med SBP att göra är ju ett lotteri, med rätt avgasvärden, en gnutta tur och besiktningstid en solig fredag eftermiddag ökar man chansen markant mot att slippa dra en nitlott tongue


93 Inlägg
6 augusti 2010
#18
Vars hittar man BCC/FCD av bättre tillverkare i sverige?
Läste på något us-forum där dom varnade för vissa billigare boxar.

424 Inlägg
6 augusti 2010
#19
xposeracing.se.  j-spec.se tror jag har också

93 Inlägg
18 augusti 2010
#20
Har nu en Greddy bcc liggande, men är lite osäker på installationen.
Röd och svart har jag koll på, dom ska SKARVAS in i härvan.
Men grön och vit? Ska man klippa kablarna där och köra in mot ECU eller?
Tycker att det är mest logiskt iallafall då man bara ska lura ECU'n smile


Sök