3577
Sök

Skillnad mellan SAAB 9000cse 170hk och 200hk?

6 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#1
Som ämnet lyder.

Min polare köpte igår en saab 9000cse, vi testa laddtrycket och den visa 0,4bar. som är orginal för en 2,3ltt 170hk.
Vad är skillnaden på 200hk varianten, förutom att den laddar 0,7-1.0bar?
magnetventil (boost control valve)?

Mvh


8 Inlägg
29 april 2010
#2
Skillnaden är programvaran, kopplingen samt som du säger magnetventilen.
2,3T 200hp har Aerons koppling. Denna passar dock bolt on på 2,3Ltt 170hp vid uppgradering.
2,3T 200hp har maxladd på 1 bar original.

6 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#3
Rander skrev:
Skillnaden är programvaran, kopplingen samt som du säger magnetventilen.
2,3T 200hp har Aerons koppling. Denna passar dock bolt on på 2,3Ltt 170hp vid uppgradering.
2,3T 200hp har maxladd på 1 bar original.

Ok, så det är bara o byta programvara och magnetventil så har man 200hk?


5 710 Inlägg
29 april 2010
#4
Aboud skrev:
Rander skrev:
Skillnaden är programvaran, kopplingen samt som du säger magnetventilen.
2,3T 200hp har Aerons koppling. Denna passar dock bolt on på 2,3Ltt 170hp vid uppgradering.
2,3T 200hp har maxladd på 1 bar original.

Ok, så det är bara o byta programvara och magnetventil så har man 200hk?

Ja.....dock sitter det magnetventil på vissa nyare bilar med värmeplattor mellan insug-->topp så med rätt bil räcker det med bara programvara.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

64 Inlägg
29 april 2010
#5
Växellådan skiljer sig också mellan dom 2 och det är utväxlingen som är skillnaden

5 710 Inlägg
29 april 2010
#6
Rander skrev:
2,3T 200hp har Aerons koppling. Denna passar dock bolt on på 2,3Ltt 170hp vid uppgradering.

Visst är det så men enligt många på STCS som rivigt nyare LTT 97> sitter det 240mm koppling även på dessa.
När den ändringen gick in och vid vilka kriterier har jag inte orkat bena ut.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
29 april 2010
#7
Men det sitter 240mm koppling i både 2,3Ltt och 2,3T. Kolla Speedparts.se -> reservdelar -> koppling, så ser du att 2,3Ltt och V6 har en 240mm koppling madens 2,3T och Aero har en starkare 240mm koppling.

Därav att det fritt går att sätta dit en starkare koppling på 2,3Ltt då det är samma storlek på svänghjulet.
Kollar man Maptuns trimmsattser steg 1-3 så ser man att dom inte krämar på lika mycket vrid på 2,3Ltt mot 2,3T då kopplingen inte pallar lika mycket. På steg 4 monterar de dit den starkare kopplingen och då blir effekt uttaget lika på 2,3Ltt och 2,3T. Original Aero/2,3T kopplingen klara ca 450Nm. 

Mvh Rick

1 062 Inlägg
30 april 2010
#8
thompen skrev:
Växellådan skiljer sig också mellan dom 2 och det är utväxlingen som är skillnaden

Nej, det skiljer inte på utväxlingen. Den är densamma på 2,3t som på 2,3T (i=3,61).
2,0t/T har dock en lite lättare utväxling (i=4,05).
Dets om skiljer mellan LTT och FTT är drivaxlarnas knutar, inre och yttre. Den inre sitter vid växellådan och därav olika nummer på en 2,3t låda mot en 2,3T låda.

M.V.H.


3 Inlägg
20 december 2012
#9
lite sent att skriva,men är ganska säker på att de sitter 240mm tryckplatta och 228mm lamell på 2,3ltt fram till 97 då de blev 240mm rakt igenom, alltså 2,3ltt/2,3T och aero.sen är de  något som skiljer just 98ans 225hk, men vad är ja osäker på.

Mvh

818 Inlägg
20 december 2012
#10
turbojohan86 skrev:
lite sent att skriva,men är ganska säker på att de sitter 240mm tryckplatta och 228mm lamell på 2,3ltt fram till 97 då de blev 240mm rakt igenom, alltså 2,3ltt/2,3T och aero.sen är de  något som skiljer just 98ans 225hk, men vad är ja osäker på.

Mvh

Lite sent? Jo efter 2 år är detta nog slutdiskuterat

3 Inlägg
20 december 2012
#11
Kan ju vara andra som funderar över samma prov!? Eller?!

48 Inlägg
22 december 2012
#12
turbojohan86 skrev:
Kan ju vara andra som funderar över samma prov!? Eller?!

Precis som jag, tack så mycket! smile



Sök