3040
Sök

Montera ljud i Audi S6 Avant -96

143 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
Hej!
Har köpt mig en Audis S6 avant nu och det sitter i en blaupunkt original stereo,dåtidens värsting!
Ljudet är väl inget att hurra för, så jag vill byta ut lite grejer.

Hur svårt blir det i denna bil? Stereon har en sån där bricka(nyckel till stereon),vad händer om jag kopplar ur min blaupunkt stereo?
Är även eftermonterat carguard larm på den så jag vet inte hur mycket man vågar ta bord dörrsidor osv då jag inte vet hur det är kopplat.

Någon som har fixat med ljud i en sån här bil?

The One Who Saves He Haves

1 174 Inlägg
29 april 2010
pakk skrev:
Hej!
Har köpt mig en Audis S6 avant nu och det sitter i en blaupunkt original stereo,dåtidens värsting!
Ljudet är väl inget att hurra för, så jag vill byta ut lite grejer.

Hur svårt blir det i denna bil? Stereon har en sån där bricka(nyckel till stereon),vad händer om jag kopplar ur min blaupunkt stereo?
Är även eftermonterat carguard larm på den så jag vet inte hur mycket man vågar ta bord dörrsidor osv då jag inte vet hur det är kopplat.

Någon som har fixat med ljud i en sån här bil?

Ingen aning men om du ej får något bra svar här skulle jag rekomendera dig att surfa in på www.nordicaudi.se alt http://www.audizine.com/

Lycka till

35 Inlägg
29 april 2010
Det är nog inte svårare i en sån bil än i nån annan, det värsta som kan hända är väl att du har av en kabel, men isf blir det ju två ändar av den, bara att skarva ihop igen, men vore ju bra underligt om du inte kan montera bort dörrsidorna utan att påverka larmet tycker jag...

16 197 Inlägg
29 april 2010
larmet har inget med stereon att göra så de e lugnt, antar att du ska byta ut din stereo mot en ny elle?   isf e de ju bara riva ut den gamla.

om du ska byta högtalare så mycke du ha adapterringar för att dom ska passa.. de sitter 6,5" fram

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
29 april 2010
evilaudio skrev:
larmet har inget med stereon att göra så de e lugnt, antar att du ska byta ut din stereo mot en ny elle?   isf e de ju bara riva ut den gamla.

om du ska byta högtalare så mycke du ha adapterringar för att dom ska passa.. de sitter 6,5" fram

Nänä Örjan, i en S/A6 från 96 sitter det enbart 4½" i plastlådor där fram. Bak sitter det 5.25" (har jag för mej).
Att montera 6½" fram i dessa bilar går med lite ombyggation. Vill man ha org. utseende på dörrsidan så kan man kolla mitt galleri, annars är det att plasta om dörrsidan som gäller..
Senast redigerat av TT-Avant (29 april 2010)

143 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:

Nej men tänkte mest på dörrsidorna.. Måste ju bort med dom för att byta högtalare, och larmet går ju om man försöker bryta upp dörren etc..så då borde det ju gå några sådana kablar i dörrarna.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
30 april 2010
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:

Nänä Örjan, i en S/A6 från 96 sitter det enbart 4½" i plastlådor där fram. Bak sitter det 5.25" (har jag för mej).
Att montera 6½" fram i dessa bilar går med lite ombyggation. Vill man ha org. utseende på dörrsidan så kan man kolla mitt galleri, annars är det att plasta om dörrsidan som gäller..

i  bakdörrar går de med lätthet att montera 6,5 utan  att behöva göra så stor åverkan  samma att montera 5,25 fram  är iaf de jag har i  min just nu

6 851 Inlägg
30 april 2010
christofer_k skrev:
TT-Avant skrev:
evilaudio skrev:

i  bakdörrar går de med lätthet att montera 6,5 utan  att behöva göra så stor åverkan  samma att montera 5,25 fram  är iaf de jag har i  min just nu

Nej det vet jag. 6½" hade jag bak i min, men 5.25" är det väl orginal har jag för mej. 5.25" fram i dessa bilar är lätt att montera, men tyvärr tycker jag att det blir lite för klen midbas med endast 5.25" i dörren fram, jämfört med 6½" wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
30 april 2010
TT-Avant skrev:
Nej det vet jag. 6½" hade jag bak i min, men 5.25" är det väl orginal har jag för mej. 5.25" fram i dessa bilar är lätt att montera, men tyvärr tycker jag att det blir lite för klen midbas med endast 5.25" i dörren fram, jämfört med 6½" wink

jo de e sant  de smile  iofs  så är  de ju inte sååå  mkt att  göra för att få dit 6,5

35 Inlägg
30 april 2010
varför ska man montera bort dörrsidan för att byta högtalare i den?

6 851 Inlägg
30 april 2010
Torben_2050 skrev:
varför ska man montera bort dörrsidan för att byta högtalare i den?

För att vill man inte byta "ner" sig till 4" så bör man även ta bort org. platslåda som sitter där orginal.
Lättaste sättet är då helt klart att montera bort dörrsidan för tt byta högtalare till 5.25" eller bygga om för 6½" (kräver ev. lite kapning i plåten)

143 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
Har ni några tips vad jag ska köpa för grejer?
I min förra bil, en audi 100 C4 sedan hade jag fyrkanals steg och drev en 12tum bas och framsystem med det.
Va rätt nöjd med det ljudet för jag är inte ute efter att spela bas så bilen skakar,gillar mer att ha rent ljud.
Hade tänkt mig 6,5 tum bak i dörrarna och 5,25 fram,ev nya diskanter också.
Eftersom jag vill ha ett så diskret ljud som möjligt(inte ta plats och va ivägen) vad ska jag välja för bas?

400 Inlägg
4 maj 2010
Nåt som jag skulle kört på i basväg vore nog en 8"/10" bas av lite bättre modell i var sida bak. Beroende på vad som passar. Nån lite dyrare modell på dom som inte vill ha nå jättestora lådvolymer och så ett litet smidigt monosteg. Det låter smaskens. Går att bygga så du knappt märker av att utrymmet minskat. Dock vet jag inte hur bagageutrymmet ser ut på dom bilarna men. Där har du iaf en idé att fundera på smile

6 851 Inlägg
4 maj 2010
pakk skrev:
Har ni några tips vad jag ska köpa för grejer?
I min förra bil, en audi 100 C4 sedan hade jag fyrkanals steg och drev en 12tum bas och framsystem med det.
Va rätt nöjd med det ljudet för jag är inte ute efter att spela bas så bilen skakar,gillar mer att ha rent ljud.
Hade tänkt mig 6,5 tum bak i dörrarna och 5,25 fram,ev nya diskanter också.
Eftersom jag vill ha ett så diskret ljud som möjligt(inte ta plats och va ivägen) vad ska jag välja för bas?

Ta en titt på min S6a. Där har du ett bygge som itne tar någon plats (ja man får bortse från den ena baslådan mot ryggstödet då)

MR
295 Inlägg
4 maj 2010
Annars kan en idé vara att köpa färdigbyggda/amatörbyggda... http://www.blocket.se/vasternorrland/Jb … =4&w=1

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 maj 2010
som TT-Avant avant har byggt  å som jag har försökt kopiera fast min bas är då åt fel håll  går att vända å mata ner porten  lr  köra en sluten låda  ner i  reservhjulsbaljan använder mig av en 12" och de duger i basväg  sen  525 kitt  fram  och 6,5 koax bak  allt driver jag med ett 5kanaligt steg och jag tycker de är nog disktret  och låter många  gånger bättre än orginal smile

6 851 Inlägg
4 maj 2010
christofer_k skrev:
som TT-Avant avant har byggt  å som jag har försökt kopiera fast min bas är då åt fel håll  går att vända å mata ner porten  lr  köra en sluten låda  ner i  reservhjulsbaljan använder mig av en 12" och de duger i basväg  sen  525 kitt  fram  och 6,5 koax bak  allt driver jag med ett 5kanaligt steg och jag tycker de är nog disktret  och låter många  gånger bättre än orginal smile

Jag hade enbart en liten 10". Men detta va ganska så lagom..
Fast idag så har jag satt en 15" i baljan på min 9-5a roll

Sök