Japp, lossa dom 2, de tre bultarna som håller röret fast i ovankant, slangen från luftmassemätern och du borde kunna vika undan insugsröret och komma åt turbons axel å känna efter glapp. Bandet som bulten du markerat med oranget kan vara svårt å få tillbaka rätt men måste fås rätt för att det ska hålla tätt där.
Grenröret brukar inte se så vackert ut men så länge det inte läcker är det ingen fara, bildas ganska mycket sot när den väl börjar läcka.
För mycket olja e lä bättre än för lite men kan orsaka höjd vevhustryck/oljetryck eller trycka olja igenom vevhusvent. så att köra med för mycket olja är inget jag rekomenderar specielt i en bil som är känd för problem med vevhusvent. och oljeläckage. Vet inte om det kan medföra andra skador, bara vart med om bilar som körts med för lite olja.
Lämna in för kontroll av turbo på en Saab verkstad skulle jag tippa kostar ca. 400-800 kr (bara en ganska vild gissning eftersom jag varken fakturerar eller betalar nått själv), beroende lite på hur dom gör å vad dom har för timmdebitering. Men mer än en timme borde man inte kunna lyckas ta på sig för å kolla det, dock om dom ska kolla vart oljan tat vägen istället för att bara kolla turbon å börjar göra komp.prov och kontrollera vevhusvent. kann det snabbt vara uppe i det dubbla.