3465
Sök

Saab 9-3 -00 turbon laddar väldigt dåligt. Drar även olja.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
4 maj 2010
#21
Kolla turbon, vevhusventilationen och att inte oljepumpen läcker (sitter bakom vevaxelremskivan). Vanligaste vägarna oljan tar vägen, för lite olja eller oljetryck skadar snabbt motorn eller turbon och om du åtgärdar felet i tid kan man spara sig en stor reparationskostnad.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Hemmainstruktör
641 Inlägg
4 maj 2010
#22
Danneeandersson skrev:
Pukadjuret skrev:
kolla i slangen från intercoolern. Ganska smidig å komma åt för att kolla om olja trycks in genom turbon eller vevhusvent. sitter lite snett framför AC röret du tagit bild på, lossa slangklämman och slangen och kolla hur mycket olja det är i den. En frisk motor är lite fuktig på slangväggen, dålig vevhusvent eller en turbo som börjar släppa igenom olja resulterar i en liten pöl olja, turboras resulterar i en stor pöl olja.

Lånar tråden lite, skulle du kunna peka ut på bilden vilken slang detta är?

mvh

Synns på 2da och 3de bilden, slangen går från intercoolern till insugsröret som går till spjällhuset.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

305 Inlägg
4 maj 2010
#23
åk inte runt med tejpade slangar till magnetventilen det kan mycket möjligt vara det som gör att bilen inte laddar som den ska.
Sen för säkerhets skull: du har bytt olja sen Wd40 metoden va? har nämligen läst om idioter som åkt runt med Wd40 i olja efter denna mirakelkur och då tar motor stryk snabbt.

Och är man osäker skulle jag iaf ta en livlina och ringa en vän som har mera vana av turbo, så det blir rätt direkt bara tråkigt att göra om allt igen för att man var osäker i början.
Lycka till.


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#24
Jo. Jag körde ca 2 mil på annan olja innan jag bytte igen..

pukadjuret du skriver om pölar? Dessa pölar är de i slangarna? Eller menar du att det kan bli en liten pöl på marken när man lossar dom?

Som ni märker så kan jag inte speciellt mycket alls... eller istortsett inget.. så tänkte försöka kolla lite snabbt själv hittar jag inget eller blir osäker så får jag väll emot min vilja lämmna in bilen på felsökning...


Hemmainstruktör
641 Inlägg
4 maj 2010
#25
Menade att när du låssar slangen så rinner det ut olja ur den (om turbon eller vevhusvent. tryckt igenom olja), pölen blir då på golvet eller vad du nu råkar ha under slangen för tillfället.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#26
Var nere i garaget och lossade värmeplåten.. men helt ärligt så känns det nästan som att det vore bättre att jag la några hundra lappar och lämnade in den på felsökning.. för jag känner mig rätt så osäker.. Vad kan detta gå på?

Aja under värmeplåten så antar jag att det är dessa två skruvar jag bör lossa?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/921899_k8rezn.jpg



Hittade även detta??
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/921901_q7yufs.jpg
Kanske ser värre ut än vad det är...



Edit: Tror även jag kör med för mycket olja i motorn nu... kan det skada? Eller går den bara fett då? Bör jag försöka tappa ut lite?
Senast redigerat av Tribbe (5 maj 2010)


Hemmainstruktör
641 Inlägg
5 maj 2010
#27
Japp, lossa dom 2, de tre bultarna som håller röret fast i ovankant, slangen från luftmassemätern och du borde kunna vika undan insugsröret och komma åt turbons axel å känna efter glapp. Bandet som bulten du markerat med oranget kan vara svårt å få tillbaka rätt men måste fås rätt för att det ska hålla tätt där.

Grenröret brukar inte se så vackert ut men så länge det inte läcker är det ingen fara, bildas ganska mycket sot när den väl börjar läcka.

För mycket olja e lä bättre än för lite men kan orsaka höjd vevhustryck/oljetryck eller trycka olja igenom vevhusvent. så att köra med för mycket olja är inget jag rekomenderar specielt i en bil som är känd för problem med vevhusvent. och oljeläckage. Vet inte om det kan medföra andra skador, bara vart med om bilar som körts med för lite olja.

Lämna in för kontroll av turbo på en Saab verkstad skulle jag tippa kostar ca. 400-800 kr (bara en ganska vild gissning eftersom jag varken fakturerar eller betalar nått själv), beroende lite på hur dom gör å vad dom har för timmdebitering. Men mer än en timme borde man inte kunna lyckas ta på sig för å kolla det, dock om dom ska kolla vart oljan tat vägen istället för att bara kolla turbon å börjar göra komp.prov och kontrollera vevhusvent. kann det snabbt vara uppe i det dubbla.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
25 maj 2010
Trådstartare
#28
Var ett tag sen nu... men jag har kvar problemet.... problemen....

Jag har kollat turbon ifrån ena sidan vet ej vad den heter så jag kallar den för luftsidan så bör ni förstå. Såg riktigt fin ut och glappade inget alls.
Bytte magnetventil då den laddar om man rycker en av slangarna "den i mitten" men blev ingen skillnad...
Har inte bytt slangen som är tejpad ännu... dock tejpat den lite mer.. Den ska bytas men jag tror inte den är boven..
Idag när jag var ute och felsökte så sköt jag någon vakumslang så bilen dog... Hade något med bromsen att göra har jag fått förklarat för mig :S
Vi hittade även en klamma som rostat av "Detta tror och hoppas vi är felet" Klamman håller fast en slang som går in i ic'n. 
Angående oljan så drar den fortfarande mängder med olja men ryker inte speciellt mycket och när den är varm inget alls...  jag tror det är kolvringarna som är totalt värdelösa... Ska låna en kompprovare och testa..
Vad kan det kosta att lämna in på verkstad och få ringarna bytta?

Ska även låna något instrument som om jag fattar rätt ansluts där man har luftfiltret och sen blåser igenom allt med en kompressor... Jag fattade inte riktigt men det är säkert bra.....

Har ni några idér?


/Tribbe.


/Edit: Vevhusventen har jag forskat i och kommit fram till att senaste verisionen kom 2006 och jag köpte min 2007 så den bör det inte vara...
Senast redigerat av Tribbe (25 maj 2010)


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
29 maj 2010
Trådstartare
#29
Idag kom jag fram till att den inte var den slangen som går in i ic heller....

Börjar kännas tråkigt nu...


/Tribbe.


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#30
Har gått ett bra tag nu men nu är jag felet på spåret.. Provade idag en kompis (AGH) här på garaget's ventiler och ingen av de hjälpte. Men något som hjälpte var när vi lossade på armen på wg klockan och spände den (skruvade den så hårt det gick) så fick bilen mer ladd. Så nu tror jag att felet ligger där... men en ny wg klocka var inte helt gratis och speciellt inte om det nu inte är det felet?? Vad tror ni? Värt att köpa eller finns det några mer sätt att felsöka bilen på?

/Tribbe.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 juli 2010
#31
Att bilen laddar dåligt löser man inte genom att spänna wg-fjädern.. då har man bara trimmat sin trasiga bil tongue
Och det har inte heller ngt med oljan att göra.

Jag tkr det är dags för att hämta den där komp-provaren.
Sen för att se om det är kolvringarna eller ventiltätningarna så kan man lägga några droppar olja i tändstiftshålet. Blir kompet bättre = kolvringar.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

7 275 Inlägg
6 juli 2010
#32
Om du drar bort slangen som går till "R" på magnetventilen, blir det bättre då?
Om JA, så har du dåliga backventiler på den slangen.
Det sitter 2st.
Dessa kan man inte köpa löst på saab utan man får köpa hela skiten.

Då sticker man till VAG och köper 2st nya och monterar dessa.
Det är en del bök men det går och man sparar in en hel del pengar.

Men innan du gör det här så _SKA_ du byta ut dom dåliga slangarna och ställa in wastegaten igen.

Iofs gjorde jag det på en 9-5 men T7 som T7 tycker jag...
Senast redigerat av Brains (6 juli 2010)


STREETRACER
892 Inlägg
6 juli 2010
#33
har du kontrollerat så det inte handlar om oil sludge??

Bmc Crew

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#34
Brains skrev:
Om du drar bort slangen som går till "R" på magnetventilen, blir det bättre då?
Om JA, så har du dåliga backventiler på den slangen.
Det sitter 2st.
Dessa kan man inte köpa löst på saab utan man får köpa hela skiten.

Då sticker man till VAG och köper 2st nya och monterar dessa.
Det är en del bök men det går och man sparar in en hel del pengar.

Men innan du gör det här så _SKA_ du byta ut dom dåliga slangarna och ställa in wastegaten igen.

Iofs gjorde jag det på en 9-5 men T7 som T7 tycker jag...

Okej. Jag gick ner och röck R slangen och for ut för en provtur och då laddade det lika mycket som när jag ryckte "Den i mitten" Dom heter R,W och C vah? Aja vet bara vilken som är R nu..
Men med andra ord så laddade den massor när jag ryckte den.. så pass så att jag sköt en annan slang under huven som har med bromsarna att göra varje gång jag provade gasa på 2'an växel.

En fråga som kanske är jätte dum... men VAG? Vad är det?
Dom dåliga slangarna är det min tejpade som går ner till wg?


Det här med oilsludge? Hur ofta ska man byta ventilationen igentligen? Sitter senaste som går att få tag i vad jag vet...

/Tribbe.
/Tribbe.


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#35
Det var backventilerna som var felet på turbon! Nu är även wg'n återställd!
Det jag behöver nu är alltså den slangen med backventilerna samt någon typ av klamma, mutter eller något typ av fäste för att hålla kvar den där slangen som skjuter för mig hela tiden.

Nu vet jag iaf ett av bilens fel. Så nu kan jag koncentrera mig mer på nästa fel vilket är oljan.


Edit: Den har börjat gå ner i oljeförbrukning mot förut men den drar ju fortfarande olja så något fel är det allt...
Senast redigerat av Tribbe (6 juli 2010)


7 275 Inlägg
7 juli 2010
#36
Tribbe skrev:
Det var backventilerna som var felet på turbon! Nu är även wg'n återställd!
Det jag behöver nu är alltså den slangen med backventilerna samt någon typ av klamma, mutter eller något typ av fäste för att hålla kvar den där slangen som skjuter för mig hela tiden.

Nu vet jag iaf ett av bilens fel. Så nu kan jag koncentrera mig mer på nästa fel vilket är oljan.


Edit: Den har börjat gå ner i oljeförbrukning mot förut men den drar ju fortfarande olja så något fel är det allt...

VAG= audi/VW återförsäljare.
Dom kan plocka fram såna ventiler åt dig, annars får du köpa hela röret på saab.
Tänk även på att rören som ventilerna sitter i är i plast och du får värma och greja för att få ur dom gamla.
Du bör även använda klammor för att få dit dom nya.
Är det för bökigt så kan du köpa hela skiten på saab.

Polarens saab drog också olja och gjorde små svarta moln bakom sig när man körde lite hårdare.
Lämnade in den på saab i sandviken och dom körde "WD40" metoden och nu drar den betydligt mycket mindre samt ingen svart rök.


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#37
Ska kolla imorgon hur mycket saab tar för slangen.
wd40 metoden hjälpte inte mig så mycket.. visst det tätte ju inte jätte bra så kanske är kolvringarna men det är väll lite klurigt för mig att fixa.. ringarna må vara billiga men lite jobb antar jag?


Snål gnällspik
402 Inlägg
7 juli 2010
#38
Ring nån erfaren saab-mekaniker.  Med stor sannolikhet, det är ju samma på många många 9-5 och 9-3, så har oil sludge skadat din turbo samt kamkedja.  Åtgärda detta på verkstad kostar ca 10K.

Volvo S80 2,9.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#39
Och hur ser man om det blivit skadat då?
Har haft en bilmekaniker som tittat på min turbo på insugssidan och tycker den verkar mår riktigt bra.


Snål gnällspik
402 Inlägg
8 juli 2010
#40
Tribbe skrev:
Och hur ser man om det blivit skadat då?
Har haft en bilmekaniker som tittat på min turbo på insugssidan och tycker den verkar mår riktigt bra.

OK. Ja då borde ju turbon vara bra.   Förbrukar viss mängd olja gör väl alla de där motorerna, men lite mindre med det senaste vevhusventilationspaketet ( 2004 --> ).  För en 9-5a kostar det slangpaketet ca 300 kr och saabverkstan tar ca en tusenlapp för att sätta dit det.

Volvo S80 2,9.


Sök