3186
Sök

Rekommendation på bra slutsteg för 2 framhögtalare och ett baselement bak samt inkoppling

6 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej alla!
Jag ska köpa ljudsystem till min bil och undrar en grej?
Jag vill köpa en bra slutsteg som man kan koppla in 2 fram högtalare och en bas element bak undrar om ni har förslag på hur jag kan göra och vad är de bästa slutsteget och bas element som finns.. big_smile
Senast redigerat av Mardan (1 maj 2010)


4 005 Inlägg
1 maj 2010
#2
Det bästa är alltid att låta basen ha ett eget slutsteg, även om det är av billigare kvalitet

Edit: Förövrigt helt omöjligt att svara din fråga utan att veta dina krav och vad du har för ekonomi.

Läs denna tråd, copy och pasta dina svar här.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=75928

Ta även en titt i rubriksanvisningarna för att förhindra att få tråden låst
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Personligen tycker jag Rockford Fosgate gör extremt bra ljud, både högtalare, baselement och slutsteg. Kolla i powerserien. Prime är budget.
Senast redigerat av linuslinje (1 maj 2010)


6 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#3
Jag har hört de men finns de ingen möjlighet att använda en slusteg för jag vill inte ha två jag vill ha en som jag behöver inte ha koll på något annat big_smile


4 005 Inlägg
1 maj 2010
#4
Mardan skrev:
Jag har hört de men finns de ingen möjlighet att använda en slusteg för jag vill inte ha två jag vill ha en som jag behöver inte ha koll på något annat big_smile
Jag editerade mitt inlägg om du inte såg det.

Koll på något annat? en extra liten RCA sladd? Ställ in det en gång så är det löst.

Tyckte du skrev "bästa slutsteget" och "bästa baselement" om du ska ha det bästa så är det den enda lösningen.


6 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#5
linuslinje skrev:
Mardan skrev:
Jag har hört de men finns de ingen möjlighet att använda en slusteg för jag vill inte ha två jag vill ha en som jag behöver inte ha koll på något annat big_smile
Jag editerade mitt inlägg om du inte såg det.

Koll på något annat? en extra liten RCA sladd? Ställ in det en gång så är det löst.

Tyckte du skrev "bästa slutsteget" och "bästa baselement" om du ska ha det bästa så är det den enda lösningen.
Tack för tipset ska undersöka lite mer


18 Inlägg
2 maj 2010
#6
linuslinje skrev:
Det bästa är alltid att låta basen ha ett eget slutsteg, även om det är av billigare kvalitet
Har du några som helst belägg för det där? Personligen tror jag inte en sekund på det.

4 005 Inlägg
2 maj 2010
#7
espii skrev:
linuslinje skrev:
Det bästa är alltid att låta basen ha ett eget slutsteg, även om det är av billigare kvalitet
Har du några som helst belägg för det där? Personligen tror jag inte en sekund på det.
Tyvärr har jag inte haft kontrollutrustning, mätt upp och skrivit ut ett resultat på skillnaden när jag kopplade om från ett steg till två som jag kan visa upp här.

Min erfarenhet är subjektiv, kanske kan någon annan som arbetar med detta alternativt har mer kunskaper lägga upp lite bevis åt dig.
Senast redigerat av linuslinje (2 maj 2010)


1 488 Inlägg
2 maj 2010
#8
Tänk på att följa våra rubriksregler framöver, jag har har justerat åt dig för denna gången.

Mvh
Moderator

16 197 Inlägg
2 maj 2010
#9
Mardan skrev:
Jag har hört de men finns de ingen möjlighet att använda en slusteg för jag vill inte ha två jag vill ha en som jag behöver inte ha koll på något annat big_smile
klart att man kan ha bara ett steg. ska man driva ett framsystem å en 4ohms bas så funkar de utmärkt.  dock bär de vara ett värre steg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#10
itouch skrev:
Tänk på att följa våra rubriksregler framöver, jag har har justerat åt dig för denna gången.

Mvh
Moderator
Tack jag är ny i garaget visste inte hur jag skulle göra.


6 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#11
evilaudio skrev:
Mardan skrev:
Jag har hört de men finns de ingen möjlighet att använda en slusteg för jag vill inte ha två jag vill ha en som jag behöver inte ha koll på något annat big_smile
klart att man kan ha bara ett steg. ska man driva ett framsystem å en 4ohms bas så funkar de utmärkt.  dock bär de vara ett värre steg.
Vad kan du rekommendera


18 Inlägg
5 maj 2010
#12
Vad har du för budget och vad är det för högtalare du ska driva med det? Eller har du inte köpt några ännu?
Vad är du ute efter? Ska man höra hiphopdunk från två kvarter bort eller ska du lyssna på Mozart?

Du måste ge lite mer info om du vill ha några förslag.

För bara en schysst och prisvärd uppgradering från original kan jag rekommendera DLS CA31, litet och smidigt. Det är alltså ett trekanalssteg, 2x65W + 1x170W. Jag har provlyssnat det med 2 st 4" Amega koaxialer och en DLS W308B i portad låda (8" bas), det lät mycket bra. Det är inte ett kraftfullt steg, så relativt lättdrivna högtalare är idé.

18 Inlägg
5 maj 2010
#13
linuslinje skrev:
espii skrev:
linuslinje skrev:
Det bästa är alltid att låta basen ha ett eget slutsteg, även om det är av billigare kvalitet
Har du några som helst belägg för det där? Personligen tror jag inte en sekund på det.
Tyvärr har jag inte haft kontrollutrustning, mätt upp och skrivit ut ett resultat på skillnaden när jag kopplade om från ett steg till två som jag kan visa upp här.

Min erfarenhet är subjektiv, kanske kan någon annan som arbetar med detta alternativt har mer kunskaper lägga upp lite bevis åt dig.
Vad var det för steg du har jämfört med och vad var skillnaden enligt dina öron?

Den enda anledningen jag kan se att det skulle låta bättre med ett tvåkanals och ett monosteg istället för ett fyrkanals med ett par bryggat är problem med strömförsörjningen (bortsett från skillnad i effekt och filter). Antingen att fyrkanalssteget har klen nätdel och inte pallar att driva basen som den borde - vilket inte bör vara ett problem om man köper ett kvalitetssteg, eller dålig installation.

Vi får väl se om någon mer har något att säga i ämnet.


Sök