3096
Sök

Opel manta B Gsi Årsmodell 88. Dör och vägrar starta

Dåre
182 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Bil som rubriken säger

Specielt med bilen

Extraktor gren rör
Öppet luftfilter
Lättat sväng hjul

Fel

Bilen bara dör för en ibland sen vägrar den starta på ca 9 timmar sen startar den som inget vore fel.

Vad jag gjort:

Jag har bytat soppa filter, testat att dra lite i alla kablar och slangar, lysnat och hört att bensin pumpen surrar så att säga.

Ändå så kommer ingen bensin fram "även om jag har full tank så va det sagt"

Fel folk har sagt som det kan vara.
Luftmängds mätaren
Någon koppling till databoxen

Fel jag tror det kan bero på
Blir vakum innan soppa pumpen så någon slag drar ihopa "har dock tittat på slangarna och ser inte att det skulle kunna vara felet."

Jag skulle vara hjärtligt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med detta fel och kanske komma med någon ide för testa dom andra felen eller kanske säga något annat som skulle kunnat vara felet.

Tack på förhand / Ola

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

446 Inlägg
3 maj 2010
hur lång tid tar det innan bilen stannar?
verkar som du kollat om soppa "kommer fram".. var har du kollat?
finns gnista när den stannat?
"tvärdör" motorn eller får du några indikationer på att detta är på väg att ske? ex. börjar bluddra eller gå dåligt...

30 Inlägg
3 maj 2010
Hur lång fram har du tittat om där kommer någon bensin? Har du lyft spridarna och kört på starten? Får spridarna signal? Har du testat kört utan tanklock om du tror dom slangarna drar ihop sig? Byt Bränslerelä?  Som föregående är där någon gnista?

Dåre
182 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Gnista finns och jag har inte lyft spridarna dock tittat precis innan "fuel railen" så att säga kommer 0 soppa.

Och när den dör e helt olika men den går alltid en liten stund i alla fall typ minst 1 km.

Och japp jag får lite indikationer med att den inte svarar på gas på drag en blir den segare och segare och dör "dock händer detta under en sträcka på kanske 100 meter så det går väldigt snabbt ner åt så att säga"

4 682 Inlägg
3 maj 2010
Kolla Bränslerelät som manta_400 sa. Om det är helt plocka loss bränslepumpen och inspektera skicket på den närmare.Sitter väl ingen btr på dom va?

Dåre
182 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
Får titta relät imorgon typ.

Moparboy vill du förklara för mig vad en btr e sså e du snäll?

Edit: Behöver ej förklara kom på att det e Bränsle trycks regulatorn ju.

Nä om det skulle varit den så borde den ändå pumpa fram soppa ju har kollat innan den så att säga.

Så helt enkelt e det något med pumpen att göra i mina tankar i alla fall.

Men det jag tycker e magiskt e att jag kunnat köra 27 mil med den utan problem och sen nästa dag så 1km sen dör den. sen kör jag 27 mil hem igen kör en vecka och allt e frid och fröjd tills den dör igen.
Senast redigerat av Gudzilla (3 maj 2010)

4 682 Inlägg
3 maj 2010
Kolla så att pumpen får ström,kan vara dålig kontakt som gör att den plötsligt slutar funka.

Dåre
182 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
mjo får göra det nästa gång dock verkar det konstigt att den då inte startar på så lång tid även om man kryper under och rör lite på sladdarna och så.

Det e precis som något kortsluter och blir varmt sen vägrar det funka tills det svalnat ordentligt ju

30 Inlägg
3 maj 2010
Tvångkör pumpen När det händer och lossa där du har lossat innan och se om det kommer något soppa då!

888 Inlägg
3 maj 2010
Testa banka på bränslepumpen när den stannar.

Mvh

Dåre
182 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
får tvångs köra pumpen har testat knacka med liten hammare fungera inte

30 Inlägg
4 maj 2010
Då kommer det bensin när du tvångkör pumpen? Mät om du får Ström fram till spridarna då när du kör på starten. Har du reserv delar till den om du skulle typ testa olika delar?

14 Inlägg
23 mars 2011
hade precis samma fel på min manta.. gick som en klocka och kunde bara tvärdö, sen ville den inte starta på flera timmar =/ boven var bränslepumpsreläet smile

Sök