Sitter och funderar lite till motorn som står i garaget SAAB 2.3T -95. Den ska skrämmas upp en del och jag har nu kommit till Kammarna. Har funderat på omslipning.
Men jag har snappat upp någonstans att vissa sätter sugmotorns Avgas kam på insug sidan på turbomotorn. Vad tror ni om denna "budget" variant?
Hur tycker ni dom borde slipas. Jag är ute efter en bra balans mellan hästar och vrid. Det är en framhjulsdriven ban bil det ska ner i. Därför vill jag ju inte bara ha vridet då det blir så jobbigt i utgång av kurvor.
B234i-kammarna är inte speciellt mycket vassare. 246 graders duration mot dina 240, samma lyft. Vassaste originalkammarna är de som satt i B202 T16 från 86-88( längre än så i 900 T16) med 252/254 graders duration. Samma lyft där också dock. Körde med såna i min NG900 och den drog helt okej mot 7000 med uppgraderad turbo.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Har du sett på fan. 2400 kr är ju ingenting. (givet vad en riktig kamaxel kan göra med en motor....)
/Göran
...och jag kör varesig Saab eller folkrace så billigare kanske finns...
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Beroende på hur vassa de är så kan de ge en slamrigare motor då de hydrauliska tryckarna inte klarar av att kompensera för omslipade kammar fullt ut. Optimala är ju råämneskammar men kostar desto mer. Enem har råämnes men de kostar över det dubbla.
Men skall du ha en bra motor för bana så vill du väl ha en stark grundmotor och då är det ju inte liksom gratis. Fast det har du väl insett redan gissar jag...
Jag har för mig att jag plöjde ner 120kkr på min 16V motor och det är ju tio år sedan.
/Göran
Revotech skrev:
För dyrt och för dyrt. Hade det bara varit kammar så är det ju inte så dyrt. Men det är ju typ 1000 grejor till jag behöver haha...
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ja oja. Självklart är det så,. Men det blir ju lite kompromisser just nu. En hel del pengar ska i själva bilen. Som saftey tank, torrsump, HANS kompatibel stol, Brandsläckar system. Är man studerande och ska få ihop det till Racelegends i augusti får man som sagt kompromissa lite med effekten. Nästa år däremot .. Då blir det andra doningar