3693
Sök

Slipning av kammar till Turbo. SAAB 2.3 T

Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
Hejsan du glade !

Sitter och funderar lite till motorn som står i garaget SAAB 2.3T -95. Den ska skrämmas upp en del och jag har nu kommit till Kammarna. Har funderat på omslipning.

Men jag har snappat upp någonstans att vissa sätter sugmotorns Avgas kam på insug sidan på turbomotorn. Vad tror ni om denna "budget" variant?

Hur tycker ni dom borde slipas. Jag är ute efter en bra balans mellan hästar och vrid. Det är en framhjulsdriven ban bil det ska ner i. Därför vill jag ju inte bara ha vridet då det blir så jobbigt i utgång av kurvor.

Tipsa gärna om Företag som slipar om dem .

Tack

// Mkn smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Turbo lover
555 Inlägg
3 maj 2010
#2
B234i-kammarna är inte speciellt mycket vassare. 246 graders duration mot dina 240, samma lyft. Vassaste originalkammarna är de som satt i B202 T16 från 86-88( längre än så i 900 T16) med 252/254 graders duration. Samma lyft där också dock. Körde med såna i min NG900 och den drog helt okej mot 7000 med uppgraderad turbo.


10 287 Inlägg
3 maj 2010
#3
I brist på råämnen så är det kanske omslipning med mindre bascirkel som gäller?
Vad säger SAAB folket?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#4
Ja. det måste väl bli billigast att slipa om dom.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 maj 2010
#5
Sharky skrev:
I brist på råämnen så är det kanske omslipning med mindre bascirkel som gäller?
Vad säger SAAB folket?

/Göran

...och i det fallet kostar om slipning inte skjortan eftersom motorerna figurerar i folkrace.

http://www.axelssonengineering.se/755ac … d5-29.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
3 maj 2010
#6
Har du sett på fan. 2400 kr är ju ingenting.
(givet vad en riktig kamaxel kan göra med en motor....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 maj 2010
#7
Sharky skrev:
Har du sett på fan. 2400 kr är ju ingenting.
(givet vad en riktig kamaxel kan göra med en motor....)

/Göran

...och jag kör varesig Saab eller folkrace så billigare kanske finns...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Turbo lover
555 Inlägg
3 maj 2010
#8
Beroende på hur vassa de är så kan de ge en slamrigare motor då de hydrauliska tryckarna inte klarar av att kompensera för omslipade kammar fullt ut. Optimala är ju råämneskammar men kostar desto mer. Enem har råämnes men de kostar över det dubbla.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#9
Det måste väl gå att lösa med fasta/stumma tryckare

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Turbo lover
555 Inlägg
3 maj 2010
#10
De omslipade brukar aldrig ha lika vassa värden som råämneskammarna ändå så det brukar gå bra så länge tryckarna är i bra skick.


500 Inlägg
3 maj 2010
#11
Annars har EXD.se 268/9,6 råämneskammar för 3995kr, men det kanske är för dyrt?
http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … mp;lang=sv


Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#12
Nocturnal skrev:
Annars har EXD.se 268/9,6 råämneskammar för 3995kr, men det kanske är för dyrt?
http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … mp;lang=sv

För dyrt och för dyrt. Hade det bara varit kammar så är det ju inte så dyrt. Men det är ju typ 1000 grejor till jag behöver haha...   Tack för all hjälp smile


// Mkn

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

10 287 Inlägg
3 maj 2010
#13
Men skall du ha en bra motor för bana så vill du väl ha en stark grundmotor och då är det ju inte liksom gratis. Fast det har du väl insett redan gissar jag... big_smile

Jag har för mig att jag plöjde ner 120kkr på min 16V motor och det är ju tio år sedan.

/Göran



Revotech skrev:
För dyrt och för dyrt. Hade det bara varit kammar så är det ju inte så dyrt. Men det är ju typ 1000 grejor till jag behöver haha...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#14
Ja oja. Självklart är det så,. Men det blir ju lite kompromisser just nu. En hel del pengar ska i själva bilen. Som saftey tank, torrsump, HANS kompatibel stol, Brandsläckar system. Är man studerande och ska få ihop det till Racelegends i augusti får man som sagt kompromissa lite med effekten. Nästa år däremot ..
Då blir det andra doningar tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#15
Hittade Trollspeeds kammar slipade från råämnen
http://www.trollspeed.se/produkter.aspx?ProdID=145

272 Duration 10,4mm i lyft. Det känns ju ganska stabilt och inte svindyra. 3200:-

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

500 Inlägg
4 maj 2010
#16
Jo men det är ju styckpris.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#17
Nocturnal skrev:
Jo men det är ju styckpris.

Ja självklart är de styckpris. Men det går ju defenitivt hitta mycket dyrare. Tror CatCams hade rättså saftiga priser

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 maj 2010
#18
Vill minnas att 10.4 inte går i utan att fräsa ur fjäderbrunnarna!

Folkraceshoppen har ett par omslipade kammar för 2000 smile


Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#19
bumpe skrev:
Vill minnas att 10.4 inte går i utan att fräsa ur fjäderbrunnarna!

Folkraceshoppen har ett par omslipade kammar för 2000 smile

Japp .. det är mina som är på bild där tongue  dom som sitter i 2.0i 9000

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Dunken
14 maj 2010
#20
Sen är väl frågan hur mycket effekt du siktar på eftersom kambyte är aktuellt..
Och vilket aggregat du tänker åka med..


Sök