2848
Sök

Bilbesiktningen fenomen?

6 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Besiktigade en bil idag där jag får en 2:A på strålkastare svagt ljus,ändå kan han läsa av korrekt på ljusinställningen.
Reflektorn är inte skadad och glaset har vell en repa eller 2,bil från 95.
Har rullat igenom bra mycke äldre bilar med orginal ljus från 69 års modell.

Så frågan blir.
Finns det 75w H1 var isåfall Orginal 55w.
Tar sockeln eller bilen någon skada av det högre watt talet.

Mvh
Nicklas

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 maj 2010
Att sätta i en starkare lampa är fel väg att gå tycker jag. Om du har tillgång till multimeter så kolla upp om du har stora spänningsfall till lampan.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 maj 2010
skulle tippa på att du har ett kraftigt spännings fall eller så har du dålig jord

Driver
2 111 Inlägg
5 maj 2010
Värst vad du startar trådar om dina bes. 2or överallt. Iomed att de alla är inom ämnet  bilelektronik så hade det räckt med en tråd.

Tips: Istället för att bara "fusklappa" ihop bilen så kanske de skulle vara bra o hitta felen istället?. Känns som du bara kommer dra på dig mer skit till nästa år...

Mvh Janken

Edit: Blev lovad ett "fenomen" i rubriken och känner mig lurad. Redigera rubriken innan nån moderator kommer o låser tråden.
Senast redigerat av Janken (5 maj 2010)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
5 maj 2010
brukar säga

Bättre att göra det riktigt, än att inte göra det alls.

2 914 Inlägg
5 maj 2010
byt lampan mot en ny bara och se om det blir bättre då, dom brukar kunna bli lite semre efter några år

6 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
Ja bilel är inte min starka sida det är därför jag frågar om tips i den katigorin.
Fusklappa en bil nä det gör jag inte den ska fortfarande vara trafiksäker och det ska även fungera nästa år.
Fenomen ja för mig är det de att utan ljusstyrkemätare kunna avgöra om det lyser svagt eller starkt,men ändå kunna kontrollera ljusinställningen.

De är lite förmycke bedömningssport att åka till bilprovningen,beror ju faktiskt på vilken bilprovare du får.

Tack alla som svarar vettigt och ger bra tips.

Mvh
Nicklas

4 005 Inlägg
5 maj 2010
katten2 skrev:
Ja bilel är inte min starka sida det är därför jag frågar om tips i den katigorin.
Fusklappa en bil nä det gör jag inte den ska fortfarande vara trafiksäker och det ska även fungera nästa år.
Fenomen ja för mig är det de att utan ljusstyrkemätare kunna avgöra om det lyser svagt eller starkt,men ändå kunna kontrollera ljusinställningen.

De är lite förmycke bedömningssport att åka till bilprovningen,beror ju faktiskt på vilken bilprovare du får.

Mvh
Nicklas

Om något är extremt lätt att se att det är fel behöver besiktningsman inte kontrollera med instrument.

Tex om ditt avgassystem låter i 180db
Avgaserna åker ut vid motorn fram istället för avgasrör.
och såklart ljus, om det lyser alldeles för svagt.

Fetast i stan !!
991 Inlägg
5 maj 2010
Kan mycket väl vara själva halogen lampan som sjunger på sista versen ..  har varit med om flera lampor som börjat lysa jättesvagt helt plötsligt .   sen bytte man bara till en ny lampa så blev det som det ska vara smile   
prova byta lampa först, den kostar inte många kronor ...  sen om det inte hjälper så kolla upp eventuellt spänningsfall

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

9 Inlägg
6 maj 2010
Mitt vänstra halvljus har en spegelvänd ljusbild så den bländar lite retligt. På besiktningen sa dom: Va fan e det här!

Det e ett fenomen

E det någon som vet om det går att fixa? Eller e det bara köpa ny insatts.?

446 Inlägg
6 maj 2010
katten2 skrev:

Mvh
Nicklas

eftersom en besiktningsman ofta ser MINST 20 bilar per dag så lär dom sig ganska fort att avgöra vad som är normalt och inte. det syns direkt när bilen körs in om strålkastarna lyser onormalt svagt, ännu tydligare blir det vid ljusinställningskollen..

anledningen till att dom inte använder vanliga ljusmätare är helt enkelt för att det är omöjligt att utföra en rättvis mätning i ett rum med fönster, där dagsljus kommer in tongue
nu vet jag inte om SBP på just din ort använder såna, men vissa ställen använder faktiskt ljusinställare med "belysningsstyrkemätare" inbyggt tongue

Sök