3414
Sök

Bilprovning + lösa fjädrar i coilovers

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjenare,
Har monterat på mina K-sport coils på CTR:n, för att få rätt höjd bak så fick vi skruva ner fjädrarna så mycket så de hänger löst i fjäderbenet med några centimeter när man hissar upp bilen så hjulen hänger i luften.

Vad säger bilprovningen om det? Någon som har det likadant?

De bakre coilsen ser ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/19463/879046_viayrb.jpg
Vad jag kan se så finns det inget annat sätt att sänka bilen på... eller?!

https://www1.garaget.org/archive/20/19463/83888/83888-1884194.jpg
Så här ser bilen ut med dem monterade, så det är ingen extrem "hellaflush" sänkning eller nått...

MVH
P-H

KHRacing
7 maj 2010
#2
Jag fick själv ta bort en av säkrningsmuttrarna för att få bilen i den höjden jag ville ha den.. XYZcoils

SBP är inte glada över lösa fjädrar.. se om du kan fixa någe gummi att lägga under-

Men det ser konstigt ut det du berättar,,, jag har mina fjödrar i absolut mjukaste läget, bara skruvat åt muttrarna exakt så mkt som det behövdes för att få dem att inte röra sig på dämparen så kan du med göra utan att det blir nån skillnad mot det du har nu, föär nu så bara trycks dämparen ihop till fjädern tar i.

mvh k

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#3
KHRacing skrev:
Jag fick själv ta bort en av säkrningsmuttrarna för att få bilen i den höjden jag ville ha den.. XYZcoils

SBP är inte glada över lösa fjädrar.. se om du kan fixa någe gummi att lägga under-

Men det ser konstigt ut det du berättar,,, jag har mina fjödrar i absolut mjukaste läget, bara skruvat åt muttrarna exakt så mkt som det behövdes för att få dem att inte röra sig på dämparen så kan du med göra utan att det blir nån skillnad mot det du har nu, föär nu så bara trycks dämparen ihop till fjädern tar i.

mvh k

Hmm... okey, jag ska testa och se om det stämmer som du säger... för just nu vill jag inte köra in på bilprovningen smile

Driver
2 111 Inlägg
7 maj 2010
#4
Alternativt så höjer du bara bilen till bes... Tar ju inte lång stund o ratta ner den efteråt sen.

Om du vill slippa onödigt sura miner på bes.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#5
Jag valde egna fjäderkonstanter... orginal så kör K-Sport med 9kg/mm fram och 8kg/mm bak till min modell.
Jag valde 10 kg/mm fram och 12 kg/mm bak efter lite diskussion med folk som kan...
Från 8 kg/mm till 12 kg/mm, kan det göra så fjädern är kortare i "löst" läge?

Vad jag förstått så är det väl bara fjäderkonstanten själva hårdheten i metallen vid tryck, eller?!

854 Inlägg
7 maj 2010
#6
Skaffa längre hjälpfjädrar som håller huvudfjädern på plats? Är väl smidigast om du vill slippa höja/sänka vid varje bes.


Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#7
Kmarcus skrev:
Skaffa längre hjälpfjädrar som håller huvudfjädern på plats? Är väl smidigast om du vill slippa höja/sänka vid varje bes.

Precis vad jag tänkte på också. Skickade en fråga till Raidopower precis och kollade om det går att köpa in och vad de kostar.

854 Inlägg
7 maj 2010
#8
Kolla Millway, dom har det mesta hemma.


KHRacing
7 maj 2010
#9
Finns på millway annars :-)

KHRacing
7 maj 2010
#10
Kmarcus skrev:
Kolla Millway, dom har det mesta hemma.

¨

smilesmilesmile

Utbildad proffsamatör
785 Inlägg
7 maj 2010
Trådstartare
#11
Tackar!

Dum fråga... vad gör hjälpfjädrarna? smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 maj 2010
#12
Hjälpfjädrar är väldigt mjuka och tunna fjädrar som har i uppgift att bara hålla huvudfjädern så spänd så den inte ligger lös, så fort du ställer ner bilen blir hjälpfjädern ihoptryckt och huvudfjädern bär upp bilens vikt!
Den nedersta tunna fjädern på dina coils/de på bilden är en hjälpfjäder smile
SBP kommer att bli mycket jobbiga när de ser dina lösa fjädrar sad

Edit: Får bilden framför mig när "Hitler-Håkan" på sbp i stan ser detta och går o hämtar papprena om regbesiktning sad
Senast redigerat av bumpe (7 maj 2010)


54 Inlägg
12 maj 2010
#13
fjädern får absolut inte sitta löst när de lyfter upp bilen, de är jätte noga med sånt där jag bor. de bara att höjja bilen innan bes och sen skruva ner den igen=)

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB


Sök