3285
Sök

Frågor om att lufta bromsarna

29 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
Hej, jag ska lufta bromsarna på min Opel rekord C nu i helgen och har lite frågor.
Bromspedalen måste man pumpa upp ett tryck i för att få någon bromsverkan, kanske 3-4 pump. Bilen har stått länge men förra ägaren bytte bromsrör. Hoppas att en luftning kan lösa problemet.

Jag har hört att man kan behöva pumpa flera gånger för varje hjul. Hur gå detta till, ska man pumpa medans nippeln är öppen eller ska man stänga nippeln mellan pumpen?

I mitt fall måste jag väl först pumpa upp ett tryck och sedan öppna nippeln, då bromspedalen bara gå i botten till en början?

Jag har hört att det är bra att använda sig av en slang från nippeln till en glasburk fylld med bromsvätska, är det en bra idee?

Hoppas ni förstår min fomuleringar. Jag är nybörjare på detta så jag är mycket tacksam för varje svar.

Mvh Tage

908 Inlägg
8 maj 2010
gjorde det på min bil i helgen, jag satt i bilen och pumpade 3-4ggr och sen höll jag nere bromsen med hårt tryck så öppnade pappa ventilen där han hade en slang till en flaska där oljan åkte ner i. dock var min nippel kass så de kom luft in igen:P men nu e de fixat smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 maj 2010
Sök och du kommer att finna svar. Sen måste jag bara vara lite petig här, det heter avlufta smile

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (8 maj 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

165 Inlägg
8 maj 2010
Och för att vara ännu mera petig så heter det inte olja det du har i broms systemet utan vätska:)

"riktat mot Nr 2 postaRN"
Senast redigerat av tc3e (8 maj 2010)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 maj 2010