3285
Sök

Frågor om att lufta bromsarna

29 Inlägg
8 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej, jag ska lufta bromsarna på min Opel rekord C nu i helgen och har lite frågor.
Bromspedalen måste man pumpa upp ett tryck i för att få någon bromsverkan, kanske 3-4 pump. Bilen har stått länge men förra ägaren bytte bromsrör. Hoppas att en luftning kan lösa problemet.

Jag har hört att man kan behöva pumpa flera gånger för varje hjul. Hur gå detta till, ska man pumpa medans nippeln är öppen eller ska man stänga nippeln mellan pumpen?

I mitt fall måste jag väl först pumpa upp ett tryck och sedan öppna nippeln, då bromspedalen bara gå i botten till en början?

Jag har hört att det är bra att använda sig av en slang från nippeln till en glasburk fylld med bromsvätska, är det en bra idee?

Hoppas ni förstår min fomuleringar. Jag är nybörjare på detta så jag är mycket tacksam för varje svar.

Mvh Tage


908 Inlägg
8 maj 2010
#2
gjorde det på min bil i helgen, jag satt i bilen och pumpade 3-4ggr och sen höll jag nere bromsen med hårt tryck så öppnade pappa ventilen där han hade en slang till en flaska där oljan åkte ner i. dock var min nippel kass så de kom luft in igen:P men nu e de fixat smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 maj 2010
#3
Sök och du kommer att finna svar. Sen måste jag bara vara lite petig här, det heter avlufta smile


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (8 maj 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

165 Inlägg
8 maj 2010
#4
Och för att vara ännu mera petig så heter det inte olja det du har i broms systemet utan vätska:)

"riktat mot Nr 2 postaRN"
Senast redigerat av tc3e (8 maj 2010)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 maj 2010
#6
Absolut bäst är om du har något att trycksätta systemet med. Sedan tar du och trär på en genomskinlig slang på nippeln du öppnar så att du ser bubblorna som kommer. När bubblorna slutar komma är den nippeln klar. När du sedan fått bort all luft så pumpar du ett par gånger på pedalen och går varvet runt igen, om de finns lite luft kvar kommer det ut på en gång nu efter pumpningarna. Nu är det garanterat helt avluftat om själva bromssystemet är okej.

Glöm inte att fylla på bromsvätska så att de inte tar slut i behållaren medan du håller på lol

Har du inget att trycksätta systemet med så ber du en person sätta sig i bilen. Du öppnar nippeln, och pedalen trycks ner. När pedalen är nere stänger du och pedalen släpps tillbaka. När pedalen är tillbaka så öppnar du igen osv. Så fortsätter du tills det inte kommer nå mer luft.


29 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#7
Tack för svaren, nu har jag lite mer kött på benen.
Ska försöka lufta nu i helgen, hoppas vädret blir bättre.
Ha det bra alla.

Mvh //Tage


KHRacing
9 maj 2010
#8
Du skall alltid börja med den hjulet som sitter längst bort från bromscylindern,
k

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
#9
KHRacing skrev:
Du skall alltid börja med den hjulet som sitter längst bort från bromscylindern,
k

Alltså HB, VB, HF och slutligen VF, förutsatt att du har en vänsterstyrd bil alltså...

Ett tips är att suga ur den gamla bromsvätskan ur behållaren innan du häller i ny. O när det slutat komma luft så tar man ett par extra tag på varje hjul! På så sätt så har man NY o fräsch bromsvätska i hela systemet. Bromsvätska absorberar fukt (precis som sprit blandar sig med vatten) för att få en jämn kokpunkt i hela systemet och för att undvika invändig rost i systemet...
Ju mer vatten det blir i vätskan, desto sämre blir bromsförmågan! Bromsfading är INTE roligt, har provat ett par gånger! Man känner bara att plötsligt tar det inte oavsett hur hårt man trycker på pedalen, det är bara pedalstället som flexar om man trycker mer!


Avstängd
63 Inlägg
13 november 2010
#10
Det är ny bromsvätska i den. Jag som bytte bromsar på den där bilen och det är något fel med huvudbromscylindern. Bytte packningar i OKEN i fram, nya cylindrar i bak, nästan alla rör  blev bytta, vätskan lika så. Jag och polarn tog ur cirka en halvliter en liter vid varje hjul. Hcylindern tror jag är skrot.

Full gas ger ras!

29 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#11
dajv skrev:
Det är ny bromsvätska i den. Jag som bytte bromsar på den där bilen och det är något fel med huvudbromscylindern. Bytte packningar i OKEN i fram, nya cylindrar i bak, nästan alla rör  blev bytta, vätskan lika så. Jag och polarn tog ur cirka en halvliter en liter vid varje hjul. Hcylindern tror jag är skrot.

Ja du har nog rätt. Huvudbrommscylindern blev bytt av förra ägaren, men blev nog inte bättre. Man måste pumpa upp en gång innan den tar som den ska. Förmodligen måste huvudscylindern renoveras. Men det kan ju också vara något annat.


Avstängd
63 Inlägg
16 november 2010
#12
Kom på en grej ! Prova byt bakre bromsslangen den som går från rör till bakaxel. Den slangen var de STOPP i när jag gjorde iordning bromsarna. Släppte den från bakaxeln men hade inkopplad på röret. Pumpade på sen sa de BLAFF så fick ja nått svart klet från slangen på väggen >.<. Kan vara att den svampar eller något....

Full gas ger ras!

29 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
#13
Tack för upplysningen, mycket bra att veta. Får se när jag får tid att ta mig tid problemet.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 november 2010
#14
Sluta krångla med att pumpa tryck-öppna-stänga-pumpa...

RÄTT SÄTT att lufta bromsar:
Börja vid hjulet längst bort från huvudcylinden.
Sätt en slangstump på nippeln ner i en burk.
Öppna sedan nippeln och pumpa på pedalen tills det kommer ren vätska ur slangen utan luft.
Stäng nippeln = klart! och börja med nästa hjul.
OBS! Det är viktigt att slangen är under vätska hela tiden när nippeln är öppnen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Avstängd
63 Inlägg
19 november 2010
#15
De där bromsarna går inte lufta mer, huvudbromscylindern är kass.

Full gas ger ras!


Sök