3226
Sök

Besiktning med "totallättning"

Det var bättre förr
74 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#1
tjena har en 740 ståendes hemma med både det ena o andra saom inte riktigt stämmer på den i elväg.
så jag kom på en idé om att plocka ur precis allting, inredning, onödig el (kupéflökt osv.), rörram kanske, plastrutor, skära ur det bärande i dörrarna bak o ja... ta bort ALLT onödigt och bara ha det som behövs för besiktning dvs vindrutetorkare o lampor och vad mer som nu behövs.smile

nu till frågan:
hur skulle det gå att besikta denna? lättad som en rallybil med bara två stolar, plastrutor MEN med orignal drivlinan?
att man behöver ändringsbesikta för att det blir en tvåsitsig vet jag, men hur är det med det andra? roll

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 maj 2010
#2
Är stolar och bälten korrekt monterade. Alla vindrutetorkare osv funkar. så ska det nog inte vara något problem.

Det som kan krävas är någon form av dörrsidor samt att dörrhandtagen invändigt sitter bra. Tun aluplåt vet jag flera som kör med och väger i princip ingenting.

Sen ska det nog inte vara några problem.

Btw.. kupefläkten är jävligt skön o ha när det blir imma på rutan wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Dåre
182 Inlägg
9 maj 2010
#3
Tror du får problem med plast rutor faktist, har jag inte fel för mig så måste du registrera det som ombyggt fordon för det ska gå och då får du nog bygga om lite mera för det ska godkännas.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

888 Inlägg
9 maj 2010
#4
Endast framrutan behöver va i glas.

Det var bättre förr
74 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#5
myran skrev:
Är stolar och bälten korrekt monterade. Alla vindrutetorkare osv funkar. så ska det nog inte vara något problem.

Det som kan krävas är någon form av dörrsidor samt att dörrhandtagen invändigt sitter bra. Tun aluplåt vet jag flera som kör med och väger i princip ingenting.

Sen ska det nog inte vara några problem.

Btw.. kupefläkten är jävligt skön o ha när det blir imma på rutan wink

haha om den inte redan funkar får det fan va wink

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

Dåre
182 Inlägg
9 maj 2010
#6
HenkeTIC skrev:
Endast framrutan behöver va i glas.

E inte vad jag fått höra dock + finns en tråd här på garaget om "lexan" rutor där om jag fattat det rätt folk har kommit fram till att man inte får besiktiga med lexan rutor i alla fall. Med undantaget om det e ett ombyggt fordon, Detta e  baserat på folk som testat och fått sina bilar underkända i besiktning pga bak och sido rutor i "lexan" då

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

KHRacing
9 maj 2010
#7
Gudzilla skrev:
Tror du får problem med plast rutor faktist, har jag inte fel för mig så måste du registrera det som ombyggt fordon för det ska gå och då får du nog bygga om lite mera för det ska godkännas.

Rätt !

HenkeTIC skrev:
Endast framrutan behöver va i glas.

fel !

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 maj 2010
#8
Vill minnas att det måste vara i krossbart glas vid en olycka!
I vissa racingklasser måste förarutan vara i glas eller så måste man ha öppet men med nät...


KHRacing
9 maj 2010
#9
bumpe skrev:
Vill minnas att det måste vara i krossbart glas vid en olycka!
I vissa racingklasser måste förarrutan vara i glas eller så måste man ha öppet men med nät...

orginalbil = orginalrutor

ombyggt/amatörbyggt fordon = plast

Dåre
182 Inlägg
10 maj 2010
#10
Orginal bilar måste ha laminerad framruta vid krock så föraren slipper glas splitter i ögonen.

Dock e sido rutorna bara härdade så när dom går i sönder ska dom "sprängas" så man kan ta isönder rutorna vid behov så att säga.

Så mycket vet jag då jag faktist jobbat med att laminera rutor på ett företag här nere i skåne.

Fråga mig sen inte varför ett ombyggt fordon får lov och ha plast rutor runt om för det har jag inte den blekaste aning om.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

154 Inlägg
10 maj 2010
#11
Ett longshot och ren gissning. Men skiljer det inte beroende på om rutan har en bärande funktion eller inte. Rutor som är limmade kontra de som bara sitter med gummilist/clips/whatever?

KHRacing
11 maj 2010
#12
Lajning skrev:
Ett longshot och ren gissning. Men skiljer det inte beroende på om rutan har en bärande funktion eller inte. Rutor som är limmade kontra de som bara sitter med gummilist/clips/whatever?

Tyvärr inte,

125 Inlägg
14 oktober 2017
#13
Lånar tråden lite! BAd säger besiktningen om att endast ha bakrutor i lexan? Alltså framrutor och vindruta i glas och bakdörrar och bakruta i lexan??



Sök