3463
Sök

Sänka saab 9-3, vad ska jag ta?

332 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Ska sänka min saab 9-3 -00 nu, och jag vill gärna ta del av era erfarenheter av sänkfjädrar och vilka som är nåt att ha. Vad jag har förstått så borde man ha en motorhöjning också? Har tänkt att sänka runt 35mm.

tackar i förväg!

mvh


835 Inlägg
9 maj 2010
#2
Sänkte min med www.chassit.se och motorhöjning fr www.speedparts.se - kalasbra.

332 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#3
Epitaph skrev:
Sänkte min med www.chassit.se och motorhöjning fr www.speedparts.se - kalasbra.

okej men med tanke på att det går på runt 2000 kr med frakt för fjädrar på chassit, och så måste man beställa motorhöjning från speedparts så blir det ju nästan 2300 kr för dom tillsammans, lika mycket som H&R fjädrar+motorhöjning från speedparts..


Rumpmas
3 860 Inlägg
10 maj 2010
#4
Jag har H&R, tror det är 35 mm och den är sannerligen låg. Ligger som ett strykjärn på vägen.


1 498 Inlägg
157 Inlägg
3 april 2011
#6
Danneeandersson skrev:
Tja!

Ska sänka min saab 9-3 -00 nu, och jag vill gärna ta del av era erfarenheter av sänkfjädrar och vilka som är nåt att ha. Vad jag har förstått så borde man ha en motorhöjning också? Har tänkt att sänka runt 35mm.

tackar i förväg!

mvh

varför måste man ha motor höjning??

Elektriker
718 Inlägg
3 april 2011
#7
rob_fs skrev:
Danneeandersson skrev:
Tja!

Ska sänka min saab 9-3 -00 nu, och jag vill gärna ta del av era erfarenheter av sänkfjädrar och vilka som är nåt att ha. Vad jag har förstått så borde man ha en motorhöjning också? Har tänkt att sänka runt 35mm.

tackar i förväg!

mvh

varför måste man ha motor höjning??

Kan inte svara i teorin exakt varför, men är på grund av drivaxlarna iaf, så dom hamnar i samma position typ. Vibrerar som faen annars, framförallt vid inbromsning.

Som att kasta vatten i sjön.

7 275 Inlägg
3 april 2011
#8
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...


157 Inlägg
3 april 2011
#9
Brains skrev:
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...

men många köper bara sänk fjädrar å kör å inga vibrationer

7 275 Inlägg
3 april 2011
#10
rob_fs skrev:
Brains skrev:
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...

men många köper bara sänk fjädrar å kör å inga vibrationer

Vissa går det bättre för medans vissa får vibrationer.
Min var jag tvungen att höja upp motorn på.


157 Inlägg
3 april 2011
#11
Brains skrev:
rob_fs skrev:
Brains skrev:
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...

men många köper bara sänk fjädrar å kör å inga vibrationer

Vissa går det bättre för medans vissa får vibrationer.
Min var jag tvungen att höja upp motorn på.

okej bara sänka å se om man har tur:)

7 275 Inlägg
3 april 2011
#12
Det är pissenkelt att höja upp den i vilket fall.
Lossa 2 bultar till motorkudden i bak och lyft upp motorn med en domkraft. I med distanserna, sänk ner och dra åt dom.
Märker man av att man får vibrationer så gör det direkt, annars kommer du slita ut dom inre knutarna jävligt fort.


157 Inlägg
3 april 2011
#13
Brains skrev:
Det är pissenkelt att höja upp den i vilket fall.
Lossa 2 bultar till motorkudden i bak och lyft upp motorn med en domkraft. I med distanserna, sänk ner och dra åt dom.
Märker man av att man får vibrationer så gör det direkt, annars kommer du slita ut dom inre knutarna jävligt fort.

okej ska jag tänka på:)

1 210 Inlägg
3 april 2011
#14
Brains skrev:
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...

Hade inte de problemet på min gamla 900 med Eibach fjädrar... ???

Men snarliknande problem på min 9000 aero.

Måste vara nytt detta va?? har inte sett att det funnits förr smile

7 275 Inlägg
3 april 2011
#15
Ekis! skrev:
Brains skrev:
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...

Hade inte de problemet på min gamla 900 med Eibach fjädrar... ???

Men snarliknande problem på min 9000 aero.

Måste vara nytt detta va?? har inte sett att det funnits förr smile

Nytt och nytt, det var rätt aktuellt när jag höll på med min saab vilket var en 3 års sen eller så.
Fanns säkert tidigare än så också.

Som sagt så vissa klarar sig, andra inte.


157 Inlägg
3 april 2011
#16
Ekis! skrev:
Brains skrev:
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...

Hade inte de problemet på min gamla 900 med Eibach fjädrar... ???

Men snarliknande problem på min 9000 aero.

Måste vara nytt detta va?? har inte sett att det funnits förr smile

ne jag har aldrig hört sånt heller... vill ju ha ner bilen närmare marken:)

1 210 Inlägg
3 april 2011
#17
Brains skrev:
Ekis! skrev:
Brains skrev:
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...

Hade inte de problemet på min gamla 900 med Eibach fjädrar... ???

Men snarliknande problem på min 9000 aero.

Måste vara nytt detta va?? har inte sett att det funnits förr smile

Nytt och nytt, det var rätt aktuellt när jag höll på med min saab vilket var en 3 års sen eller så.
Fanns säkert tidigare än så också.

Som sagt så vissa klarar sig, andra inte.

Haha ja men köpte min 900 låt se -00 sååå då fanns de inte att köpa i vilket fall..

157 Inlägg
3 april 2011
#18
Brains skrev:
Ekis! skrev:
Brains skrev:
Dom inre drivknutarna har slitit in sig på ett visst sätt. När man sänker bilen så ändras vinkeln och då sitter hjulen i drivknutarna och hoppar över dom "guppen" som har bildats i dom inre "klockorna".

Skakar som faaan när man gasar på...

Hade inte de problemet på min gamla 900 med Eibach fjädrar... ???

Men snarliknande problem på min 9000 aero.

Måste vara nytt detta va?? har inte sett att det funnits förr smile

Nytt och nytt, det var rätt aktuellt när jag höll på med min saab vilket var en 3 års sen eller så.
Fanns säkert tidigare än så också.

Som sagt så vissa klarar sig, andra inte.

går inte sänka som gamla volvos inte.. bara släppa ner dom på marken

7 275 Inlägg
3 april 2011
#19
Annars kan man helt enkelt köpa nya drivklockor eller vad dom heter. Då har dom inte slitit in sig.
Men om jag inte minns fel så var dom svindyra...


1 210 Inlägg
3 april 2011
#20
Brains skrev:
Annars kan man helt enkelt köpa nya drivklockor eller vad dom heter. Då har dom inte slitit in sig.
Men om jag inte minns fel så var dom svindyra...

Är de tripoden du surrar om?

Kostar 800 pix på speedparts.. så inte allt för blodigt.. men du  bör oxå ha inre driv knuten oxå..

Eftersom dom jobbar tillsammans..

Och som Brain skrev .. de går att sänka utan motor höjaren på vissa.. Men för den slanten den kostar på speed parts är de inget att fundera över..

mvh
Senast redigerat av Ekis! (3 april 2011)


Sök