2620
Sök

Nytt ljudsystem. Behövs slutsteg om man inte skall ha någon baslåda?

21 761 Inlägg
2 juli 2006
#21
För att batteriet ska bli laddat så behöver laddspänningen vara högre än batteriets polspänning(ca 12,7-12,8V). För att få ett fulladdat batteri krävs minst ca 14,4V därför att det är då som det börjar att gasa(bubbla) från cellerna, gasningen gör att syran börjar cirkulera runt i cellerna och all syra i varje cell får samma densitet.

Om laddspänningen är betydligt lägre än 14,4V så kan inte batteriet bli helt uppladdat utan bara tex 90% laddat beroende på hur pass mycket lägre spänning det är. Men ett bilbatteri som är 90% laddat eller lägre är nog väldigt vanligt tror jag eftersom man ibland kör korta sträckor och har en massa strömförbrukare på vilket gör att batteriet inte hinner få bra laddning.

Kommer man ner till under 14V, tex 13,2-13,8V, så räcker det bara till underhållsladdning. Det innebär att om batteriet redan är fulladdat så orkar det nätt och jämnt hålla den laddningen med underhållsladdning. Men om batteriet inte är fulladdat så är 13,2-13,8V för lite för att få det fulladdat.
Blir spänningen sedan ännu lägre, som i ditt fall under 13V, så blir batteriet inte laddat alls utan det dras långsamt ur och får det hålla på så där under en tid så sulfaterar plattorna i batteriet och det slutar att ta emot laddning. Har man tur så går det att "chocka" igång men det har ändå tagit mycket stryk så att man får köpa ett nytt.

Ungefär så ligger det till.

51 Inlägg
2 juli 2006
#22
Okej, tack för informationen. Alltid bra att få ta del av insatta personers kunskaper.
Som tur har jag ändå planerat att köpa ett nytt, för detta är jättelitet (44ah).


Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
#23
om ni e smarta så kör ni med ett 60-80 ampertimmars batteri som ni sedan lämnar in te en bilverkstad på vintern när man lämnar in bilen för vinterförvaring så han får ladda upp det "HELT" sen har ni det hemma på en varm plats o kollar så att batterisyran är tillräcklig o sedan på våren sätter ni i det igen... annars så laddas faktist batteriet upp bara man har över 1500varv på motorn... den dras INTE ur sakta! om ni ej kör med 2 värsting steg med 5 st FETA basar och en helvetes massa neon på HELA tiden...för då behöver man 2 batterier...

MVH// Elektrikern från Vara slätta
Senast redigerat av Audifantast (2 juli 2006)

Speedparts That´s why.......

21 761 Inlägg
2 juli 2006
#24
Det är inte säkert att batteriet laddas upp om man har 1500 varv på motorn, det beror på i vilket skick generatorn är i. Om regulatorn inte kan ge ut tillräckligt hög spänning så spelar det ingen roll om man har 5000 varv på motorn, batteriet blir inte fulladdat ändå.

Sedan när det gäller att förvara ett batteri en längre tid så bör det inte stå i ett varmt utrymme, det ska helst vara svalt. De kan gärna vara omkring 0 grader för att det inte ska självurladda så mycket, annars får man underhållsladda det någon gång då och då.

Man behöver inte lämna in batteriet till en verkstad heller, har man en bra laddare så får man det fulladdat.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2006)

2 655 Inlägg
2 juli 2006
#25
Ganska kul att följa den här tråden....

Att ladda batteriet under vintern stämmer delvis, man måste ladda batteriet under sommarhalvåret med..

Som jag och Drönirettab skrivit i ett par trådar så mår inte batteriet bra av att gå med för "klen" laddning, blyplattorna sulfatiseras, vilket leder till att batteriet inte tar emot laddning tillräckligt som i värsta fall leder till att en/fler celler rasar.

Så för att undvika cellras så bör man ladda batteriet någon gång då och då för att hålla det i form..
Under de tider bilen inte används så kan man använda en helautomatisk laddare som underhåller batterier, mest välkända är C-Tek laddaren...

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
#26
Drönirettab skrev:
Det är inte säkert att batteriet laddas upp om man har 1500 varv på motorn, det beror på i vilket skick generatorn är i. Om regulatorn inte kan ge ut tillräckligt hög spänning så spelar det ingen roll om man har 5000 varv på motorn, batteriet blir inte fulladdat ändå.

Sedan när det gäller att förvara ett batteri en längre tid så bör det inte stå i ett varmt utrymme, det ska helst vara svalt. De kan gärna vara omkring 0 grader för att det inte ska självurladda så mycket, annars får man underhållsladda det någon gång då och då.

Man behöver inte lämna in batteriet till en verkstad heller, har man en bra laddare så får man det fulladdat.

det laddas vid 1500varv!... jag menade att om man lämnar in te verkstad så e man säker på att det blir fullladdat....tråden handlade ju om att batteriet långsamt drar ur sej själv...men det gör ju inte det! hade ett skit dåligt batteri i mitt....startade knappt tog startkablar...fick igång bilen ...körde en 3-4mil efter det är det det bästa batteri jag har! funkar alltid...när min dåvarande 740 ej startade kund ejag ändå mala ett BRA tag på startmotorn tills den gick igång...detta kunde jag EJ gjort om batteriet drar ur sej själv! Bara så löjlig disskusion! sedan är ett batteri inte laddat te 100% heller. Ligger runt 80-90% beronde på olika faktorer.

Speedparts That´s why.......

2 655 Inlägg
2 juli 2006
#27
Det Drönirettab menar är att pm generator "laddar" runt 13V ibland under så blir inte batteriet laddat..

Vilospänningen på ett schysst fulladdat batteri ligger på 12,7V.
Man behöver inte vara läkare för att räkna ut att "laddar" generatorn 13,0V, du är ute och kör i stan med stereon, fläkt/ac, halvljus, insprut m.m. Så får du aldrig batteriet helt schysst. Kör man så en hel säsong så har man i regel sulfatiserat någon/några av cellerna i batteriet...

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
#28
cellerna går att fixa iordning...... nu hoppar vi tillbaka te förskolan o pratar om el då....batteriet har plus o minus pol....det springer en massa små gubbar från plus o försvinner sedan ..... El asså. generatorn skapar mer gubbar till plus så det kan springa mer...... om alla gubbar ska försvinna så måste man ha det batteriet ett antal år inkopplat.... för hur du än gör så komemr batteriet ALDRIG dra ur sej själv helt... aldrig! om du ej har batteriet inkopplat te bilen o ej rör den på ett BRA tag men om du kör med den regelbundet som man gör med bilar så laddas det hela tiden upp.... kan hålla med att om du kör med samma batteri 5-6 år så blir det dåligare o tar inte laddningen lika bra...det liknar mer som en dålig kondensator. Detta beror på att Metallplattorna som finns i batteriet inte har sin förmåga att dra på sej mer "gubbar" som jag snackade om förut...alltså! Batterier lever inte i evigheter absolut inte men du byter ju ej batteri eller laddar det för att inte generatorn laddar det tillräckligt...om du ej tillsätter alldeles för mö elapparatur med för många Watt! tycker ej vi ska disskutera detta för verkar inte som om någon av oss kommer ge sej så kan helt enkelt kalla detta ett dött läge!

Speedparts That´s why.......

21 761 Inlägg
2 juli 2006
#29
Nja, tråden handlar ju egentligen om att ha slutsteg eller inte. Det var jag som började sväva iväg när tqvisten råkade nämna ordet batteri. Jag ber om ursäkt, Marwin, för att det har blivit OT.

Vad jag menade var att OM generatorn inte laddar som den ska så spelar det ingen roll att generatorn har 1500 eller ännu högre varv, batteriet kan inte bli uppladdat som det ska.
Streckkoden har sagt att det räcker med ca 1500 varv för att generatorn ska orka hålla full spänning vid hög belastning, och det är förstås sant OM generatorn har en bra regulator.

Dessutom skrev jag inte att batteriet alltid är 100% laddat i en bil, jag skrev att 90% eller lägre är nog ganska vanligt i en bil.

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är som du hakar upp dig på, Audifantast, det mesta av vad jag har skrivit om laddning kan man hitta i den grundläggande batterikunskapen som finns på de flesta batteritillverkares hemsidor. Det är inget som jag har hittat på själv.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2006)

21 761 Inlägg
2 juli 2006
#30
Audifantast skrev:
generatorn skapar mer gubbar till plus så det kan springa mer...... om alla gubbar ska försvinna så måste man ha det batteriet ett antal år inkopplat.... för hur du än gör så komemr batteriet ALDRIG dra ur sej själv helt... aldrig! om du ej har batteriet inkopplat te bilen o ej rör den på ett BRA tag men om du kör med den regelbundet som man gör med bilar så laddas det hela tiden upp

Om du vet en del om batterier så borde du veta att ALLA batterier har en viss självurladdning, som dessutom ökar ju varmare det blir.

Du har rätt i att om man kör regelbundet så laddas batteriet upp.
Men det är UNDER FÖRUTSÄTTNING AV ATT man inte kör korta sträckor hela tiden, att regulatorn ger rätt spänning och att man inte har en massa strömförbrukare på hela tiden vid tomgångskörning.

Jag sticker jag ut hakan en del men jag påstår att jag vet en del om batterier faktiskt.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2006)

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
#31
Det jag hakar upp mej på Drönirettab är precis det jag skrivit i tidigare inlägg! tro ej att jag e helt bakom flötet när det gäller El. liksom ELEKTRIKER vi kan vi med!  Jag har studerat Watt, Ohm, volt, ampere, belastning, effektivvärden och MYCKET mer i flera år...även batterier kan jag säga och hur det funkar och uppladning.... tror du har tolkat den "grundläggande batterikunskapen" fel. en generator håller ett batteri i trim! ända tills batteriets metallplattor förlorar sin tänkta förmåga att alstra ström och ge ut ström. är vi överens om det iallafall? sen snackar vi ej om generatorers kvalité eller liknanse bara ovanstående problem.... du kan ha helt rätt om detta med varvtal men det om att batteriet drar ur sej själv.......det e inte jag överens om iallafall

Speedparts That´s why.......

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
#32
Drönirettab skrev:
Audifantast skrev:
generatorn skapar mer gubbar till plus så det kan springa mer...... om alla gubbar ska försvinna så måste man ha det batteriet ett antal år inkopplat.... för hur du än gör så komemr batteriet ALDRIG dra ur sej själv helt... aldrig! om du ej har batteriet inkopplat te bilen o ej rör den på ett BRA tag men om du kör med den regelbundet som man gör med bilar så laddas det hela tiden upp

Om du vet en del om batterier så borde du veta att ALLA batterier har en viss självurladdning, som dessutom ökar ju varmare det blir.

Du har rätt i att om man kör regelbundet så laddas batteriet upp.
Men det är UNDER FÖRUTSÄTTNING AV ATT man inte kör korta sträckor hela tiden, att regulatorn ger rätt spänning och att man inte har en massa strömförbrukare på hela tiden vid tomgångskörning.

men vilken jävel sitter med bara tomgångskörning så länge??? detta har ju liksom med att batteriet får jobba...den får ju ingen laddning! detta e ju så löjligt så jag får gåshud! det med värme är Ohm eller motsånd...motståndet ökar ju varmare en till exempel ledare är...även längd, grovlek och material ändrar motståndet...detta lärde jag mej i 9:an! kan vi bara sluta disskutera detta? ingen ger sej ändå börjar bli en rätt onödig disskusion...

Speedparts That´s why.......

2 655 Inlägg
2 juli 2006
#33
Batterier KAN LADDAS UR HELT Audifantast, återigen gäller det dålig laddning - sulfatisering - cellbrott.

Trasig diod i Generatorns diodbrygga kan orsaka samma problem. Är en diod trasig så drar den runt 4A..

Vill inte låta tjurskallig men under mina få år inom bil-el så har jag belastningsprovat bilbatterier som har varit sopslut (0V, 0Ah), detta med en riktig belastningsprovare från vår batterileverantör..

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
#34
Streckkoden skrev:
Batterier KAN LADDAS UR HELT Audifantast, återigen gäller det dålig laddning - sulfatisering - cellbrott.

Trasig diod i Generatorns diodbrygga kan orsaka samma problem. Är en diod trasig så drar den runt 4A..

Vill inte låta tjurskallig men under mina få år inom bil-el så har jag belastningsprovat bilbatterier som har varit sopslut (0V, 0Ah), detta med en riktig belastningsprovare från vår batterileverantör..

detta beror på att batteriet vart dåligt? JA!!!! som jag sagt tidigare! FÖR ATT METALLPLATTORNA INTE ALSTRAR NÅN STRÖM!! Det som är konstig är att just det du sa är exakt samma som jag säger...cellerna i ett batteri är mettal plattorna....vet ej vad vi argumenterar om men? verkar ju som just om detta är överens för en gångs skull :S

Speedparts That´s why.......

21 761 Inlägg
2 juli 2006
#35
Audifantast: Jag vet att jag har rätt, du kan fråga en batteriexpert tex om detta med självurladdning. Du har rätt i en del saker men detta med självurladdning har du nog missat. Det finns, som jag skrev tidigare, information om grundläggande batterikunskap på batteritillverkarnas hemsidor.
Läs gärna denna info och fundera sedan på vad jag har skrivit i ALLA inlägg i denna tråd, titta på exakt vad det hela handlade om när jag började att babbla om detta med laddning.

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
#36
Drönirettab skrev:
Audifantast: Jag vet att jag har rätt, du kan fråga en batteriexpert tex om detta med självurladdning. Du har rätt i en del saker men detta med självurladdning har du nog missat. Det finns, som jag skrev tidigare, information om grundläggande batterikunskap på batteritillverkarnas hemsidor.
Läs gärna denna info och fundera sedan på vad jag har skrivit i ALLA inlägg i denna tråd, titta på exakt vad det hela handlade om när jag började att babbla om detta med laddning.

Okeeeey men ett batteri laddas ej ur av sej själv! är du med på det? om man kör korta sträckor startar ofta o maler me starmotorn då håller jag ABSOLUT me att batteriet snart komemr vara stendött eller att stå på tomgäng med ljudanläggning, AC, belysning m.m på....men det drar ju ej ut sej av sej själv...tror faktist vi missförståt varann lite här...har nog pratat lite om olika saker....ber om ursäkt isåfall Drönirettab.
Senast redigerat av Audifantast (2 juli 2006)

Speedparts That´s why.......

2 655 Inlägg
2 juli 2006
#37
Jo det börjar väl bli dags att lägga ner diskussionen i batteriernas "underbara värld".. smile

Det här skulle väl kunna fortsätta bra länge..

Men har cellerna rasat så drar batteriet ur sej själv.. Spelar ingen roll hur mkt man "chockladdar" ett batteri, spänningen rasar ner mot en viss punkt beroende på hur många celler som rasat..
Senast redigerat av Streckkoden (2 juli 2006)

Fartälskare
390 Inlägg
2 juli 2006
#38
Streckkoden skrev:
Jo det börjar väl bli dags att lägga ner diskussionen i batteriernas "underbara värld".. smile

Det här skulle väl kunna fortsätta bra länge..

tycker samma här men det du tjötat om i många inlägg förstår jag mej ej på!  Får helt enkelt låta det vara som det är o se det som oavgjort.

Speedparts That´s why.......

2 655 Inlägg
2 juli 2006
#39
Om du vill så kan jag nog se till så att du föstår poängen med mina inlägg...

21 761 Inlägg
2 juli 2006
#40
Ja, det är nog så att vi pratar lite bredvid varandra.

Det jag reagerade på när jag skrev mitt inlägg till tqvisten var att generatorn gav så låg spänning, det var det som startade hela diskussionen. Jag menade ju inte att batteriet skulle dra ur sig själv helt och hållet men om han skulle fortsätta att ha på detta vis en längre tid så skulle inte batteriet bli uppladdat.
Det var kanske där som du missuppfattade mig lite grann.

Däremot så står det i all batterikunskap att alla batterier har en viss självurladdning i vila fastän det inte är någonting kopplat på polerna, den självurladdningen ökar dessutom ju varmare det är.
Därför rekommenderas det att man bör ställa batteriet på ett svalt ställe om man ska förvara det under en längre tid, tex över vintern eller sommaren.

Dock så är dagens batterier betydligt bättre än äldre modeller. Eftersom man har tagit bort antimonet, gjort plattorna med kalciumbeläggning och använder renare bly så har de mindre självurladdning och förbrukar mycket mindre vatten.
Senast redigerat av Drönirettab (2 juli 2006)


Sök