2741
Sök

B230fk totalrenoveras och trimmas 350 hk h-profil

10 287 Inlägg
12 maj 2010
#21
Man frågar KG.
/Göran

Marbu skrev:
slavcylindern har ja koll på, men shims till puckarna har jag inte hört.. pratade med KG trimning där jag beställde grejjerna och han nämde ingen om de.. men hur kollar man de då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

556 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#22
__Mackee__ skrev:
ser ruskigt bra ut:D  vore inte fel och balansera ens egna motor och få den honad av nån kan cool
Vad kostade balanseringen ?

1800 kr gick kalaset på :p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

2 419 Inlägg
13 maj 2010
#23
MKT trevligt projekt!! har du sät någon deadline eller tar du det lungt?


1 335 Inlägg
13 maj 2010
#24
Marbu skrev:
NordstromJ skrev:
Mycket intressant! Se till att uppdatera med mycket bilder smile

Och klart blocket ska vara rött.

klart att ett rödblock ska ju egentligen vara rött, men vaffan, vill ha blanksvart block och mattsvart topp smile

det har vart rött tillräckligt länge wink

Helt idiotiskt att måla speciellt toppen svart! :S Du är medveten om att svart "binder" värme? Och att du har luftkanaler i toppen? Varmluft = mindre luft och tröttare bil. Enkelt men sant. Men när du ändå är i farten kan du ju måla insuget svart också wink Tycker bara det är total korkat att motbygga effekt när det är effekt du jagar :S Det finns ju en anledning till varför intercoolers och tryckrör oftast är polerade och varför toppar på bilar mycket sällan är målade original...

556 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#25
OphanWitehall skrev:
Marbu skrev:
NordstromJ skrev:
Mycket intressant! Se till att uppdatera med mycket bilder smile

Och klart blocket ska vara rött.

klart att ett rödblock ska ju egentligen vara rött, men vaffan, vill ha blanksvart block och mattsvart topp smile

det har vart rött tillräckligt länge wink

Helt idiotiskt att måla speciellt toppen svart! :S Du är medveten om att svart "binder" värme? Och att du har luftkanaler i toppen? Varmluft = mindre luft och tröttare bil. Enkelt men sant. Men när du ändå är i farten kan du ju måla insuget svart också wink Tycker bara det är total korkat att motbygga effekt när det är effekt du jagar :S Det finns ju en anledning till varför intercoolers och tryckrör oftast är polerade och varför toppar på bilar mycket sällan är målade original...

har jag aldrig tänkt på faktiskt.. men jag tror dessvärre inte det blir någon märkbar skillnad på just blocket.. det ska ju ha en konstant temperatur av.. vad är de, 92 grader? som kontrolleras av kylarvattnet.. hade blocket blivit varmare så hade vattnet kokat.. intesannt?  finns ju likaså vattenkanaler i toppen.. det är nog minimal förändring av värme om av just färgen, motorn i sig ger ju ifrån sig så fruktansvärt mycket värme.. det är min teori iaf..

tryckrör är ju en helt annan femma!
Senast redigerat av Marbu (13 maj 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
#26
strandberg31 skrev:
MKT trevligt projekt!! har du sät någon deadline eller tar du det lungt?

vill verkligen ha den helt klar i innan hösten i alla fall.. de tror jag ja kommer klara. pengarna som styr :p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

312 Inlägg
14 maj 2010
#27
Vad beräknas hela kalaset kosta i slutändan?


556 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
#28
ExtremeBoost skrev:
Vad beräknas hela kalaset kosta i slutändan?

hm.. runt 50.000 kanske

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#29
turbon som antagligen kommer få äran att våldta min b230fk smile

Compressor housing
0,60 A/R
Inducer 60,5 mm
Exducer 84 mm
TRIM 51
Inlet 102 mm
Outlet 2.5”
360 bearing

Turbine housing
0,84 A/R
T3 divided flange
Exducer (outlet) 65 mm
Inducer 75 mm
Outlet 3" V-band

TB60-03
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/929548_6osugr.jpg

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

2 419 Inlägg
15 maj 2010
#30
Är ganska grön på turbo men hur vet du vilken turbo på när du trimmar?

EDIT bra att man kan stava då tongue det skall vara hur vet du vilken turbo du skall på
Senast redigerat av strandberg31 (16 maj 2010)


556 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#31
strandberg31 skrev:
Är ganska grön på turbo men hur vet du vilken turbo på när du trimmar?

EDIT bra att man kan stava då tongue det skall vara hur vet du vilken turbo du skall på

jag letade efter en ganska stor turbo så ja inte får så högt avgasmottryck.
som hade pulssplitt så ja skulle få jämnare och tidigare ladd
ingen inbyggd WG efterssom ja ska köra med extern..

och då tycker jag denna passade bra smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

312 Inlägg
16 maj 2010
#32
Ser bra ut. Funderar själv på att skaffa en b230 och ha och fixa med vid sidan. Ska du köra på original sprut eller köpa MS eller liknande?


556 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#33
ExtremeBoost skrev:
Ser bra ut. Funderar själv på att skaffa en b230 och ha och fixa med vid sidan. Ska du köra på original sprut eller köpa MS eller liknande?

till och börja med blir det original(givetvis chip) .. men när jag har råd blir det civinco tänkte jag.. men först blir de att få ihop bilen å se hur många slantar man har kvar:p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Mönsterdjup... vad är det??
16 Inlägg
17 maj 2010
#34
OphanWitehall skrev:
Marbu skrev:
NordstromJ skrev:
Mycket intressant! Se till att uppdatera med mycket bilder smile

Och klart blocket ska vara rött.

klart att ett rödblock ska ju egentligen vara rött, men vaffan, vill ha blanksvart block och mattsvart topp smile

det har vart rött tillräckligt länge wink

Helt idiotiskt att måla speciellt toppen svart! :S Du är medveten om att svart "binder" värme? Och att du har luftkanaler i toppen? Varmluft = mindre luft och tröttare bil. Enkelt men sant. Men när du ändå är i farten kan du ju måla insuget svart också wink Tycker bara det är total korkat att motbygga effekt när det är effekt du jagar :S Det finns ju en anledning till varför intercoolers och tryckrör oftast är polerade och varför toppar på bilar mycket sällan är målade original...

Om jag inte helt missminner mig så har väl Opel svarta block på vissa modeller?? Rätta mig om jag har fel...

sånt e livet

556 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#35
- UPPDATERING -



håller på att vikta in kolvarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/934560_9lzd63.jpg


alla viktade och klara smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/934562_rzlnb8.jpg


min topplockspackning med skärkanter, så man inte behöver vara rädd för lite laddtryck big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/934564_p6xwra.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/934567_sfwf6k.jpg


Biltemas kolvrings kompressor funkade prima smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/934569_7txi0h.jpg


Vackert smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/934571_ttj1r4.jpg


Monterat å klart!!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/934572_4yfltc.jpg
Senast redigerat av Marbu (21 maj 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Driver
2 111 Inlägg
22 maj 2010
#37
reg skrev:
OphanWitehall skrev:
Marbu skrev:

klart att ett rödblock ska ju egentligen vara rött, men vaffan, vill ha blanksvart block och mattsvart topp smile

det har vart rött tillräckligt länge wink

Helt idiotiskt att måla speciellt toppen svart! :S Du är medveten om att svart "binder" värme? Och att du har luftkanaler i toppen? Varmluft = mindre luft och tröttare bil. Enkelt men sant. Men när du ändå är i farten kan du ju måla insuget svart också wink Tycker bara det är total korkat att motbygga effekt när det är effekt du jagar :S Det finns ju en anledning till varför intercoolers och tryckrör oftast är polerade och varför toppar på bilar mycket sällan är målade original...

Om jag inte helt missminner mig så har väl Opel svarta block på vissa modeller?? Rätta mig om jag har fel...

Kanske dom har? Känns ju föga intressant då det inte var blocket de diskuterade...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Driver
2 111 Inlägg
22 maj 2010
#38
Ser gött ut !. Keep it up smile!

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

556 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#39
Janken skrev:
reg skrev:
OphanWitehall skrev:

Helt idiotiskt att måla speciellt toppen svart! :S Du är medveten om att svart "binder" värme? Och att du har luftkanaler i toppen? Varmluft = mindre luft och tröttare bil. Enkelt men sant. Men när du ändå är i farten kan du ju måla insuget svart också wink Tycker bara det är total korkat att motbygga effekt när det är effekt du jagar :S Det finns ju en anledning till varför intercoolers och tryckrör oftast är polerade och varför toppar på bilar mycket sällan är målade original...

Om jag inte helt missminner mig så har väl Opel svarta block på vissa modeller?? Rätta mig om jag har fel...

Kanske dom har? Känns ju föga intressant då det inte var blocket de diskuterade...

finns kylakanaler i toppen med, och det är ju bara solens strålning som svart färg tar åt sig.. och de finns de inte mycket av under huven!

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#40
Janken skrev:
Ser gött ut !. Keep it up smile!

Mvh Janken

planerna är att den ska vara igång tills vallåkra! big_smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!


Sök