3026
Sök

B230fk totalrenoveras och trimmas 350 hk h-profil

Mönsterdjup... vad är det??
16 Inlägg
23 maj 2010
#41
Janken skrev:
reg skrev:
OphanWitehall skrev:

Helt idiotiskt att måla speciellt toppen svart! :S Du är medveten om att svart "binder" värme? Och att du har luftkanaler i toppen? Varmluft = mindre luft och tröttare bil. Enkelt men sant. Men när du ändå är i farten kan du ju måla insuget svart också wink Tycker bara det är total korkat att motbygga effekt när det är effekt du jagar :S Det finns ju en anledning till varför intercoolers och tryckrör oftast är polerade och varför toppar på bilar mycket sällan är målade original...

Om jag inte helt missminner mig så har väl Opel svarta block på vissa modeller?? Rätta mig om jag har fel...

Kanske dom har? Känns ju föga intressant då det inte var blocket de diskuterade...

mm de blir säkert bra ska du se...

sånt e livet

556 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#42
- UPDATERING -

har inte hänt överdrivet mycket men lite iaf..
upptäckte att jag hade monterat kolvringarna fel mad, så kolvarna får ut igen sad

imorgon ska jag på kurs nere på Civinco och förhoppningsvis lära mig mappa lite, kommer montera Civinco i kärran så fort de finns pengar!

i veckan ska jag ner och lämna in toppen på riktplaning och få förbränningsrummen lite urgröpta




nytvättad 531 smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/938288_ncw4be.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/938290_d843t5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/938291_3bobun.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/938293_j00fak.jpg


vallåkra nästa! wink
Senast redigerat av Marbu (26 maj 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Med lem
1 127 Inlägg
29 maj 2010
#43
OphanWitehall skrev:
Helt idiotiskt att måla speciellt toppen svart! :S Du är medveten om att svart "binder" värme? Och att du har luftkanaler i toppen? Varmluft = mindre luft och tröttare bil. Enkelt men sant. Men när du ändå är i farten kan du ju måla insuget svart också wink Tycker bara det är total korkat att motbygga effekt när det är effekt du jagar :S Det finns ju en anledning till varför intercoolers och tryckrör oftast är polerade och varför toppar på bilar mycket sällan är målade original...

Suck..

Mörka saker må ta upp värme snabbare, men blir också av med det snabbare än ljus färg. Färgen på dessa grejer spelar absolut ingen roll.. roll Testa ställ ut ett vitt och ett svart glas med vatten i ute en solig dag, det är faktiskt inte det svarta som har varmast vatten.

Fint bygge! Dock skulle inte jag köra skärkantspackning.. Måste du av med toppen sen igen åker du på att plana den igen. MLS 3 lagerspackning skjuter du inte i första taget, går även att återanvända. "knotan" på savarturbo säljer för 800kr. Vad blire för kam?


556 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#44
H3dlund skrev:
OphanWitehall skrev:
Helt idiotiskt att måla speciellt toppen svart! :S Du är medveten om att svart "binder" värme? Och att du har luftkanaler i toppen? Varmluft = mindre luft och tröttare bil. Enkelt men sant. Men när du ändå är i farten kan du ju måla insuget svart också wink Tycker bara det är total korkat att motbygga effekt när det är effekt du jagar :S Det finns ju en anledning till varför intercoolers och tryckrör oftast är polerade och varför toppar på bilar mycket sällan är målade original...

Suck..

Mörka saker må ta upp värme snabbare, men blir också av med det snabbare än ljus färg. Färgen på dessa grejer spelar absolut ingen roll.. roll Testa ställ ut ett vitt och ett svart glas med vatten i ute en solig dag, det är faktiskt inte det svarta som har varmast vatten.

Fint bygge! Dock skulle inte jag köra skärkantspackning.. Måste du av med toppen sen igen åker du på att plana den igen. MLS 3 lagerspackning skjuter du inte i första taget, går även att återanvända. "knotan" på savarturbo säljer för 800kr. Vad blire för kam?

har inte bestämt mig om kam än, men har kollat lite på folkraceshopens FS288.. men känns ju surt att dom inte är härdade så finns de pengar över till en enem turbo kam så får de bli de.. kommer sätta ihop motorn först å sen kolla på kam.. volvos v kam kör jag med annars

va kör du med för kamaxel?
Senast redigerat av Marbu (31 maj 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Med lem
1 127 Inlägg
31 maj 2010
#45
Marbu skrev:
har inte bestämt mig om kam än, men har kollat lite på folkraceshopens FS288.. men känns ju surt att dom inte är härdade så finns de pengar över till en enem turbo kam så får de bli de.. kommer sätta ihop motorn först å sen kolla på kam.. volvos v kam kör jag med annars

va kör du med för kamaxel?

FS288an är ju bra vass, vilken tb-60 har du? Finns ju ett gäng olika. Att de inte är härdade efter slipningen ska inte spela nån roll tydligen, originalhärdningen "sitter i". Så länge du inte kör med fel ventilfjädrar eller kör utan olja så är det ingen fara att kammen går ner sig. tongue

Jag fick tag på en beg. men oanvänd Enem V16 Turbo kam. smile Nypris på dom är ju tyvärr lite väl saftigt.
Senast redigerat av H3dlund (31 maj 2010)


556 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#46
H3dlund skrev:
Marbu skrev:
har inte bestämt mig om kam än, men har kollat lite på folkraceshopens FS288.. men känns ju surt att dom inte är härdade så finns de pengar över till en enem turbo kam så får de bli de.. kommer sätta ihop motorn först å sen kolla på kam.. volvos v kam kör jag med annars

va kör du med för kamaxel?

FS288an är ju bra vass, vilken tb-60 har du? Finns ju ett gäng olika. Att de inte är härdade efter slipningen ska inte spela nån roll tydligen, originalhärdningen "sitter i". Så länge du inte kör med fel ventilfjädrar eller kör utan olja så är det ingen fara att kammen går ner sig. tongue

Jag fick tag på en beg. men oanvänd Enem V16 Turbo kam. smile Nypris på dom är ju tyvärr lite väl saftigt.

jo, det var anledningen till att ja ville testa den. men man har ju funderat på FS296:an också den är ju ganska så populär och beprövad men kul å testa något nytt tongue men får se vilken de blir, har ju inte riktigt bestämt mig än..
de lät ju bra att de ska vara lugnt å köra "ohärdat", det är ju himla trevliga priser på dom kammarna smile

jag kommer köra med TB60-03 tillsammans med kl-racing extraktorgrenrör som ja svetsar skiljevägg på så ja kan utnyttja puls splitten som turbon har. tror även de blir kl:s 50mm WG rätt ut i skärmen smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#47
- UPPDATERING -

nu är kolvringarna fixade så dom sitter på rätt plats och åter igen monterade i blocket smile,  köpte biltemas kolvringstång och den funkade super!, den rekommenderas starkt!

nu är även toppen inlämnad!

svarvade en rör muff med invändig gänga som jag slog ner i blocket så jag får en vettig olje retur smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/942916_2qmo8k.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/942917_znsdjh.jpg

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
7 juni 2010
Trådstartare
#48
- UPPDATERING -


så blev olje returen
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/946414_jnh8at.jpg


börjat montera lite bös
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/946415_gr1na1.jpg


även börjat bearbeta förbränningsrummen lite smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/943681_4plh1p.jpg


nu kommer snart skatteåterbäringen så då blir de att beställa de sista delarna på KL racing smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

1 772 Inlägg
7 juni 2010
#49
Ser bra ut! Kul projekt att följa smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

312 Inlägg
8 juni 2010
#50
Börjar likna en motor nu smile Ska du sälja trim sakerna du hade på 940in innan? Tänkte på turbo spridare downpipe mm.


556 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#51
ExtremeBoost skrev:
Börjar likna en motor nu smile Ska du sälja trim sakerna du hade på 940in innan? Tänkte på turbo spridare downpipe mm.

turbo downpipe ska säljas, sugen? smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

312 Inlägg
8 juni 2010
#52
Marbu skrev:
ExtremeBoost skrev:
Börjar likna en motor nu smile Ska du sälja trim sakerna du hade på 940in innan? Tänkte på turbo spridare downpipe mm.

turbo downpipe ska säljas, sugen? smile

Lite sugen blir man väl när man ser bygget tongue Har du nått cirka pris på sakerna?


556 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#53
- UPPDATERING -


går sakta men säkert smile

imorgon ska ja till Falköping och hämta delar så jag kan få ihop motorn..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/947062_w0drcv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/947064_mv7qpc.jpg 



vad tycker ni?, var och köpte mig en ny vattenpump idag med ..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

1 051 Inlägg
9 juni 2010
#54
Hehe, en nog exakt likadan vatten pump höl min pappa på med precis här hemma, fast den är till hans 320 och var grön smile


556 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
#55
nu tror jag att jag är nöjd med förbränningsrummen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/947098_metes2.jpg


såhär blev de, får hoppas de blir bra. blir planing imorgon
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/947100_g0kjyy.jpg
Senast redigerat av Marbu (9 juni 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
#56
idag har de varit julafton! big_smile


massa paket från KL-racing
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/947562_ohcud6.jpg

här blir de inte lätt att få till en tät skiljevägg sad, någon som gjort de och kan ge några tips?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/947563_uegd2i.jpg

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#57
- UPPDATERING -


nu har ja fått hem toppen och börjat slipa in ventilerna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/948283_sku0ln.jpg


plockar avgasventilerna från 530 turbo toppen eftersom dom är natriumkylda.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/948285_1zdcyu.jpg


putsade ventiler
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/948287_h8ra3z.jpg


passade på att lacka toppen mattsvart med
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/948288_ywma7y.jpg


kollar tätheten med t-röd, men denna cylinder blev "gör om gör rätt", läckte lite för mycket ur insugningsventilen sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/948290_3fvhuc.jpg

lite mer monterat på blocket smile, bland annat topplocksbult med 12:9 kvalité
https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/948292_xjx2z7.jpg


så fort ventilerna är täta och fina ska jag slänga på toppen!

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

1 051 Inlägg
12 juni 2010
#58
Den blir ju något att visa upp iallafal big_smile


556 Inlägg
12 juni 2010
Trådstartare
#59
Eleanor-Mannen skrev:
Den blir ju något att visa upp iallafal big_smile

ja de får man ju hoppas! big_smile, så mkt tid och pengar man lägger ner..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

87 Inlägg
13 juni 2010
#60
om du har ett twinentery grenrör behöver du inte dubbla wg då ? eller bygger du rör från bägge delar om skiljeväggen till 1 wastegate?


Sök