3760
Sök

Kopplings problem volvo 855 t5

55 Inlägg
10 maj 2010
Trådstartare
#1
tjena. jag var på väg till min morfar för att jag skulle bygga om mitt avgassystem. men när jag hade typ 500 meter kvar så försvann kopplingen bara rakt ner i golvet. fick inget svar alls. jag kollade upp slavcylindern. det var olja innanför damasken så slaven är bytt. men nu håller jag på och försöker lufta systemet, det kommer ren olja, inga bubblor eller nåt. men det blir knappt nåt tryck i pedalen.

funderar på om det kan ha med huvudcylindern att göra?

snälla hjälp mig


8 252 Inlägg
11 maj 2010
#2
Huvudcylinder eller så är det för lite vätska i bromsvätskebehpållaren (bromsar och koppling delar på vätska)


47 Inlägg
11 maj 2010
#3
Du måste vara säker på att du gör rätt när du luftar dessa. öppna niplen på med en passande slang och tryck in ny vätsta med typ en "oljekana", spruta eller liknade. det räcker inte att lufta vanligt utan du måste trycka igenom det baklänges smile

Det ska nästan rinna ut från vätskebehållaren när du gör på detta vis, det har altid funkat för mig.

Audi Rs2
Bmw E30
Saab 9000 Viper

Fri fart för ett fritt folk!
14 218 Inlägg
11 maj 2010
#4
Zoki skrev:
Du måste vara säker på att du gör rätt när du luftar dessa. öppna niplen på med en passande slang och tryck in ny vätsta med typ en "oljekana", spruta eller liknade. det räcker inte att lufta vanligt utan du måste trycka igenom det baklänges smile

Det ska nästan rinna ut från vätskebehållaren när du gör på detta vis, det har altid funkat för mig.

brukar trycksätta kärlet istället med lagom mycket tryck

men som sagt att pumpa ur luften kan man glömma det fungerar ej

Kör fort så hinner inget hända...

55 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Huvudcylinder eller så är det för lite vätska i bromsvätskebehpållaren (bromsar och koppling delar på vätska)

okej tack big_smile


55 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#6
Zoki skrev:
Du måste vara säker på att du gör rätt när du luftar dessa. öppna niplen på med en passande slang och tryck in ny vätsta med typ en "oljekana", spruta eller liknade. det räcker inte att lufta vanligt utan du måste trycka igenom det baklänges smile

Det ska nästan rinna ut från vätskebehållaren när du gör på detta vis, det har altid funkat för mig.

okej:) men jag köpte igår en sån luftare på mekonomen, man ansluter den på vätskebehållaren och till ett däck. jag luftade tills det kom ren olja. det bara pissade ut. det blev lite tryck (typ 5 cm på pedalen) kan det vara så att det var för lite olja i kopplingsdelen av behållaren? eller kan det vara huvudcylindern ?


8 252 Inlägg
11 maj 2010
#7
andreaslidnert skrev:
det blev lite tryck (typ 5 cm på pedalen) kan det vara så att det var för lite olja i kopplingsdelen av behållaren? eller kan det vara huvudcylindern ?

Kan va så, men det är ju bara att kolla nivån..? Och fylla på om det behövs. Enklast att börja med det


55 Inlägg
11 maj 2010
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
andreaslidnert skrev:
det blev lite tryck (typ 5 cm på pedalen) kan det vara så att det var för lite olja i kopplingsdelen av behållaren? eller kan det vara huvudcylindern ?

Kan va så, men det är ju bara att kolla nivån..? Och fylla på om det behövs. Enklast att börja med det

jag har kollat det nu. den står på max på båda sidor lite mer till och med på bromsidan:S


4 823 Inlägg
12 maj 2010
#9
andreaslidnert skrev:
Marlboroman skrev:
andreaslidnert skrev:
det blev lite tryck (typ 5 cm på pedalen) kan det vara så att det var för lite olja i kopplingsdelen av behållaren? eller kan det vara huvudcylindern ?

Kan va så, men det är ju bara att kolla nivån..? Och fylla på om det behövs. Enklast att börja med det

jag har kollat det nu. den står på max på båda sidor lite mer till och med på bromsidan:S

ok men kolla i mitten för säkerhets skull för det är där den tar vätska till kopplingen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök