Dannii skrev:
Thunderbird88 skrev:
Om vi säger såhär.
Dåtidens jänk, 60-tal svängde 10000000000gånger bättre än dåtidens japs och VW!
Nutidens jänk svänger JÄVLIGT bra, bättre än väldigt många japs och väldigt mycket mer VW!
Och dåtidens BMW var ju ett jäkla smörpaket när det gäller väghållning och söligare än min gräsklippare.
Folk försöker hela tiden jämföra 60-tals jänk med nutidens japs/eu bilar.
Men när man själv jämför dåtidens japs/eu med dåtidens jänk, då är man dum i huvet ...
Dom har sett på för mycket Top Gear..
Javisst.. Amerikanska bilar kanske inte är dom bästa när de gäller väghållning.. Men dom är fan ta mig långt ifrån de alla säger att dom är..
Sen så är de ju budgeten också.. jämför en Dodge Challenger -09.. Du får alltså en ny Challenger för under 500 000kr.. Inget slår nybils känslan! När man får nycklarna i handen och sätter sig bakom ratten på en bil, där man vet att ingen annan suttit o brukat den före dig!
BMW 335i däremot.. Mindre effekt.. Går bättre runt kurvorna (sägs de iallafall).. men en helt ny går på 550 000kr +! Och då är du inte i närheten av utrustningen.. Challenger har 425hkr.. Ska vi då jämföra den med en M3 på 420hk så får ni se på pris skillnad..
Hade nu jänkarna lagt skillnaden på chassi o väghållning så hade dom antagligen slagit BMW..
Sen hade jag nog köpt mig en Dodge Challenger SRT8.. Tremec 60/60 - 6vxl manuell, full utrustad.. ~480k.. Och köpt nytt sätt dämpare runt om och några vettiga fälgar..
Kanske även ett sportavgasrör.. Och då glider man i stan med en cool bil som mumlar som ett monster, där alla spanar in den.. Då har ja endå inte lagt ut samma peng som för en begagnad M3
Du är alltså beredd att slänga en halv miljon kronor, en halv miljon, på en Hyundai med Hemi-motor*?*Jag är medveten om att Daewoo säljs med Cheva-emblem på vissa marknader. Det är inte det jag hade i åtanke med ovanstående. Utan med "Hyundai" menas enbart att kvalitetskänslan i en Dodge Challenger är snudd på sämre än den i en Hyundai. För så beskriver man enklast de material, det utförande och den kvalité en Dodge Challenger bjuder på. Om 655.000:- är mycket pengar för en M3 är 415.000:- för den billigaste Challanger R/T en skandal.
Tror du att man i efterhand kan bättra på väghållningen i någon större omfattning till rimliga pengar är det naivt, en sänkning och större fälgar gör att bilens känns stabilare snarare än att den i praktiken går bättre genom kurvorna. Väghållning är dyrt.
Sedan kommer vi till vad som är ännu viktigare än väghållningen, och något som just M3 är känd för, känsla. Att återskapa den känsla i styrning, drivlina och väghållning vilken Bmw som helst har kommer förmodligen till ett pris inte ens en jänkebils-entusiast är beredd att lägga, om det ens är genomförbart så här i efterhand.
Sedan har vi kvalité, enbart att utveckla en inredning med en nivå som är hyggligt nära Bmw skulle förmodligen äta upp hela mellanskillnaden. Att klä diverse paneler med Alcantra eller liknande är inte i närheten.
Sedan kostar en 335i Coupe exakt lika mycket som en Challanger R/T, och trots att Dodge har 60hp mer är Bmw 335i snabbare, 0.2s kvickare till 100 tex. Dodge kommer visserligen med mer utrustning standard, men Bmw är inte långt efter och framför allt erbjuds utrustning som inte ens finns att välja till Dodge. Och som står ovan, Bmw är väldigt mycket mer och välbyggd bil och borde därför kosta mer.
Dessutom drar en 335i Coupé 8.4L/100km blandad körning, en R/T drar 10L/100km på
landsväg. Dyrare ägandekostnader följer alltså med Dodge-köpet.
Nej, jag förstår grejen med en Challenger och älskar utstrålningen och motorljudet. Men att tro att en sådan går att jämföra med en M3 eller ens en 335i, eller att en Challenger kan nå samma nivå som dessa till rimliga pengar är tokigt.
Dessutom presenterades en hel del felaktig fakta, bland annat att en 335i skulle kosta "550.000+". Därav ett Bmws-försvarstal.