3517
Sök

Cargard T70C Till Mazda 6 -03

N/A
141 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Jag har en Mazda 6 sportkombi -03 utan ett fabriksinstallerat larm. Så jag funderar på Cargard T70C med alla extra tillbehör till. Men jag är lite osäker, funkar det larmet bra med min bil? Är det nån som har ett sådant larm till sin Mazda 6? Hur säkert är larmet egentligen?

Då största orsaken till att jag vill ha ett bra larm är att jag är rädd för en Airbagstöld igen. Dom har varit inne i bilen en gång och chansen är stor att dom kommer igen. Vet bland annat att det va ett flertal airbagstölder så sent som den 12 Maj här i Anderstorp på nästan samma gata som jag bor vid. Men är cargard T70C ett idiotsäkert larm? Kommer det att hindra dessa, uppenbarligen skickliga, tjuvar?

Läste någonstans att tjuvarna är kända för att ta sig förbi billarm. Men gäller det originallarm eller gäller det även Cargard?

Larm är det bästa jag kan ha då jag inte har tillgång till garage och parkeringen är inte jätte bra upplyst.

Jag är tacksam för tips och råd.

Mvh Robin

446 Inlägg
14 maj 2010
cargard larm är bland de bästa på marknaden. bilspecifika installationsguider finns oftast, ganska lätt att montera, bra programmeringsmöjligheter osv.. dom gånger det inte fungerar tillfredsställande beror det nästan alltid på dålig installation wink

inga larm är idiotsäkra, men monterar/programmerar du det rätt så har du i alla fall gjort det betydligt besvärligare att komma in i bilen obemärkt.. glaskrossensor löser ut larmet om en ruta slås in, nivåsensorn löser ut om någon rubbar bilen, dörrkontakter löser ut om dörrar öppnas osv..

faktum är att det mest effektiva mot inbrottstjuvar i bilar en dekalerna på rutorna och den blinkande glasskrossensorn tongue rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att vissa försäkringsbolag ger dig självriskreducering vid inbrott om bilen har ett godkänt larm.

446 Inlägg
15 maj 2010
eftersom T70C är CAN-kompatibel, borde man inte kunna använda detta för att låsa/låsa upp bilen? eller är denna funktion bara för startspärren?

har monterat otaliga larm, men aldrig använt CAN-funktionen då denna inte är godkänd av försäkringsbolag som startspärr..

446 Inlägg
15 maj 2010
en 03 kanske inte ens har CAN ut i dörren vid närmare eftertanke...

N/A
141 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Okej. Då låter ju larmet rätt vettigt iaf. Men då till det med installationen av det? Var hittar man nån som installerar sådana larm? Gärna i södra sverige.

4 Inlägg
15 maj 2010
jag är en som installerar sådant i bilar. jag fixar fram sakerna och det jag behöver är din bil i några timmar. vad menar du med allt?? GSM, GPS, nivå, ultra ljud (känner om det är någon i bilen)?? skriv så fixar jag ett pris till dig monterat och klart. ps det finns inga skickliga tjuvar de väljer bara rätt bil.

446 Inlägg
16 maj 2010
Swedenrockers skrev:
Billarm lyssnar endast på CAN-bus, de styr aldrig.
Rent praktiskt så skulle larmtillverkarna kunna lägga in i princip vilka styrkommandon de vill, men det är bestämt att de (larmen) endast ska lyssna.
Startspärren har inget med CAN-bus att göra vad det gäller CG:s modul, och originalet ska inte styras av larmet ( med hänvisning till första stycket).
VW_67 skrev:
eftersom T70C är CAN-kompatibel, borde man inte kunna använda detta för att låsa/låsa upp bilen? eller är denna funktion bara för startspärren?..

Förstår inte vad du menar nu?

- Pratade med en som konstigt nog jobbade med att bara montera CG-larm. han sa att T70C kunde skicka meddelande: "startbehörighet medges ej" på CAN-nätet för  att låsa motorstyrdonet när larmet gick.. trodde på det eftersom han jobbar med dom, men jag antar att han bara svamlade i nattmössan då wink

VW_67 skrev:
har monterat otaliga larm, men aldrig använt CAN-funktionen då denna inte är godkänd av försäkringsbolag som startspärr..

Larmet kopplas in helt analogt på denna bil.
VW_67 skrev:
en 03 kanske inte ens har CAN ut i dörren vid närmare eftertanke...

Det är vettigt och bra kvalité också, annars hade aldrig norrmännen köpt upp bolaget. wink
Hur långt söder? MDS, Dialect och fler företag har godkända montörer som kan installera och programmera detta.
ÅF hittar du här:
http://www.kgk.se/templates/retailer___ … me=Billarm
och godkända installatörer kan du säkert kolla upp med svenska generalagenten KG Knutsson, 08-923000, begär handelsdivisionen.
xenopsy skrev:
Okej. Då låter ju larmet rätt vettigt iaf. Men då till det med installationen av det? Var hittar man nån som installerar sådana larm? Gärna i södra sverige.

Senast redigerat av VW_67 (16 maj 2010)

N/A
141 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
Tack så mycket alla.. Nu blir det shoppa av smile

Sök